بحران آب

  • آب را در زیر زمین ذخیره کنیم

    آب را در زیر زمین ذخیره کنیم

    سلامت نیوز:بحران آب، کشور را تهدید می‌کند و همچنان چاره‌اندیشی برای معضلی که دیر یا زود گریبان‌مان را می‌گیرد ،نشده است. البته حل این مساله و اجرای راه چاره برای رهایی از بحران آب را نمی‌توان یک‌شبه و حتی طی چند ساله به سرانجام رساند اما این توقع می‌رود که یک برنامه درست و اصولی برای این موضوع اندیشه شود.

  • باج گیری همسایگان به بهانه دادن حقابه

    باج گیری همسایگان به بهانه دادن حقابه

    سلامت نیوز : هیچ‌یک از رودخانه‌های مرزی کشور غیر از اروندرود و رودهای مشترک با افغانستان قرارداد، پروتکل یا توافق‌نامه‌ای ندارند. با وجود این، مسئولان افغانستان رودخانه‌های هریرود و هیرمند را رودخانه درون‌سرزمینی می‌دانند و برای دادن حقابه ایران، مساله تهاتر انرژی و معاوضه آب به‌جای نفت یا برق را مطرح می‌کنند.

  • مدیران آب کشور مسئولیت گریز بوده‌اند

    مدیران آب کشور مسئولیت گریز بوده‌اند

    سلامت نیوز: حال منابع آبی کشور خوب نیست. دیگر رمقی برای چشمه‌ها باقی نمانده‌است. تراز منابع آب زیرزمینی هر سال پایین‌تر می‌رود و رودخانه‌ها در حال خشک‌شدن است. مدت‌هاست مسئولان با مدیریت غلط منابع آبی و بی‌توجهی به میزان عرضه و تقاضا، طنابی را به گلوگاه منابع آبی انداخته و آن را خفه کرده‌اند.

  • چرا نباید بحران آب را تقصیر تحریم و کاهش بارش‌ها انداخت؟

    چرا نباید بحران آب را تقصیر تحریم و کاهش بارش‌ها انداخت؟

    مشکلات آب راه حل دارد و چندان هم کار پیچیده‌ای نیست اما یک مدیریت منسجم می‌خواهد تا بتوانیم در مواردی که امکان دارد منابع آب‌هایی که از دست دادیم و اکوسیستمی را که نابود کرده‌ایم در یک فرآیند طولانی مدت مجدد احیا کنیم.

  • دوای درد بحران کم‌آبی سدسازی متعدد و انتقال آب است؟

    دوای درد بحران کم‌آبی سدسازی متعدد و انتقال آب است؟

    در روزهای اخیر با انتشار لایحه بودجه ۱۴۰۱ و تخصیص اعتبار به تعداد زیادی از طرح‌های ساخت سد و انتقال آب، این سوال مطرح می‌شود که آیا صرف هزینه برای چنین طرح‌هایی منطقی است؟ یک عضو هیئت رییسه فدراسیون آب تاکید می‌کند: در شرایط فعلی کشور، ساخت سدهای متعدد مشکل آبی کشور را حل نمی‌کند.

  • مدیران القا کردند که کشور ما ثروتمند است/ نتیجه: بحران آب

    انتقاد یک کارشناس از مدیریت آب در کشور

    مدیران القا کردند که کشور ما ثروتمند است/ نتیجه: بحران آب

    یک کارشناس محیط زیست گفت: «یک نظام مدیریت منابع آب را بوجود آوردیم که من نام آن را نظام طلب‌کاری از سرزمین گذاشتم. مدیرانِ کشور این‌گونه القا کردند که کشور ما ثروتمند است، همه چیز داریم و خودمان همه چیز را تولید می‌کنیم، اما چنین چیزی برای کشوری مانند ما با منابع آبی محدود امکان پذیر نیست.»

  • تعریف درستی از مشکل کمبود آب در زاینده‌رود نداریم/ در حوزه مدیریت آب هم تعارض منافع وجود دارد

    مدیر گروه مهندسی آب دانشگاه اصفهان :

    تعریف درستی از مشکل کمبود آب در زاینده‌رود نداریم/ در حوزه مدیریت آب هم تعارض منافع وجود دارد

    مدیر گروه مهندسی آب دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: در کشورمان شاهد این هستیم که در بخش‌های مختلف تعارض منافع وجود دارد. برای مثال بزرگترین مصرف کننده آب در کشور ما بخش کشاورزی هستند که متولی آن جهاد کشاورزی است، در حالی که متولی منابع آب در کشور ما وزارت نیروست.

  • چرا ایران خشک شد؟

    چرا ایران خشک شد؟

    ایران به آبکشی تبدیل شده است که همه آب آن را در این سال‌ها کشیده‌ایم. چه تولید کرده‌ایم که حداقل سفره کشاورز را رنگین کرده باشد؟

  • طعم بد کم آبی

    ناکارآمدی شبکه تصفیه آب کشور در بحران خشکسالی

    طعم بد کم آبی

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور نسبت به کاهش کیفیت منابع آبی همزمان با کاهش کمیت آن هشدار داد. به گفته «علی سلاجقه» منابع آبی دیگر تحمل بی‌مبالاتی، مصارف نابجا و ورود آلاینده‌ها را ندارد.

  • با ابرچالش کم‌آبی چه باید کرد؟

    با ابرچالش کم‌آبی چه باید کرد؟

    در یکی، دو هفته گذشته با یک اتفاق فراگیر و متفاوت از نظر اعتراضات آب در ایران مواجه بودیم. در اصفهان چند روز اعتراض مردم را داشتیم که به کشاورزان معترض ملحق شده بودند.

  • «ایلیسو» آن سو، مشکلات هم این سو

    سد ایلیسو از سوی ترکیه آبگیری شده‌است و این پروژه تبعات محیط‌زیستی و اجتماعی زیادی برای کشورمان دارد

    «ایلیسو» آن سو، مشکلات هم این سو

    روزی که از سال‌ها پیش نسبت به آن هشدار می‌دادند رسیده‌است، از حدود ۱۰‌سال پیش که تصمیم به احداث سد ایلیسو در ترکیه گرفته شد کارشناسان منابع طبیعی ایران هشدار داد‌ند که با اجرایی‌شدن این طرح، آبی نخواهد ماند که به ایران سرریز شود. هورالعظیمی که گاومیش‌هایش از بی‌آبی و آفتاب سوخته‌اند، ماهیانش به گل نشسته‌اند و پرندگانش در لجنزارهای باقیمانده لانه می‌سازند محکوم به نیستی خواهد بود.

  • مجلس مقابل «سد اردوغان» می‌ایستد

    مجلس مقابل «سد اردوغان» می‌ایستد

    سد ایلیسو که در روز‌های اخیر در ترکیه افتتاح شده، با آبگیری کامل می‌تواند مانع از ورود ۶۰ درصد آب دجله به کشور‌های پایین دست شود. رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در گفتگو با «جوان» ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان سابق، از بی‌پاسخ نگذاشتن این اقدام از سوی مجلس خبر داد. یک حقوقدان متخصص در امور محیط‌زیستی بین‌الملل هم از انفعال نهاد‌های حقوقی بین‌الملل در این خصوص گفت.

  • تلاش برای احیای زاینده‌رود

    اعتراض 7روزه کشاورزان اصفهانی به قطع حقابه

    تلاش برای احیای زاینده‌رود

    امروز هفتمین روز از تجمع کشاورزان اصفهانی در اعتراض به قطع حقابه و خشک شدن زاینده‌رود است. براساس ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر معترضان بر بستر خشک زاینده‌رود و بیشتر در نزدیکی پل خواجو تجمع کرده و شعارهایی در حمایت از کشاورزان منطقه و در اعتراض به وضعیت آب این استان سر دادند.

  • ناقوس مرگ دجله و هورالعظیم!

    خطر خشکسالی رود دجله عراق و تالاب هورالعظیم ایران جدی تر شد

    ناقوس مرگ دجله و هورالعظیم!

    با افتتاح سد ایلیسو در ترکیه، خطر خشکسالی رود دجله عراق و تالاب هورالعظیم ایران جدی تر شد و گردوغبار ناشی از آن هم در چشم ما خواهد رفت. نایب رئیس کمیسیون انرژی خواستار فعال شدن دیپلماسی آبی شده و دبیر کارگروه ملی گرد و غبار هم از تدارک شکایت به مراجع بین المللی می گوید

  • تراژدی قتل عام هفت هزار نخل

    کم آبی بهانه است، سود هنگفت نشانه است

    تراژدی قتل عام هفت هزار نخل

    صادرات نخل معمولا به‌صورت خاص و محدود همچنین با ارقام خاص وجود دارد، البته صادرات ذخایر استراتژیک ژنتیکی کشور ممنوع است. کندن و جابه‌جایی نخل برای افراد دیگر یا فضای سبز هم در کشور اتفاق می‌افتد.

  • هفت ریشه بحران آب خوزستان

    قنواتی‌زاده، مدیرعامل «انجمن دیده‌بان جلگه سبز خوزستان»

    هفت ریشه بحران آب خوزستان

    مشکل آب خوزستان زمانی حاد می‌شود که شهروندان خوزستان احساس طردشدگی کرده و این ایده در مکالمات روزمره‌شان رشد کند که مورد تبعیض قرار گرفته‌اند. مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه در ادامه مجموعه مصاحبه‌های خود درباره بحران آب خوزستان، این بار سراغ سازمان‌های غیردولتی رفته است. شبنم قنواتی‌زاده، مدیرعامل «انجمن دیده‌بان جلگه سبز خوزستان»، آن را سازمانی مردم‌نهاد تعریف می‌کند که در حوزه حفاظت از محیط ‌زیست و منابع طبیعی فعال است. بخش عمده‌ای از فعالیت‌های این سازمان بر حوزه آب تمرکز دارد.

  • بی‌آبی در یک قدمی تهران/ آمار و ارقام ترسناک است

    بی‌آبی در یک قدمی تهران/ آمار و ارقام ترسناک است

    بحران آب در تهران دیگر از مرحله هشدار عبور کرده و وارد مرحله جدید بی آبی شده است؛ شاید این کلمه چندان معنا و مفهومی برای شهروندانی که هر روز شیر آب را باز می‌کنند و شاهد جوشش این مایه حیات هستند، نداشته باشد اما اگر تنها نیم نگاهی به آمار و ارقام وضعیت سدها بیندازیم متوجه عمق فاجعه منابع آبی خواهیم شد.

  • امیدمان به زمستان است | پاییز خشک برای ایران

    امیدمان به زمستان است | پاییز خشک برای ایران

    بحران کم‌آبی امسال بیش از گذشته خود را به رخ می‌کشد و در تازه‌ترین اتفاق مشخص شده است که آبان ماه امسال هم خبری از بارش کافی باران وجود ندارد. حتی براساس نقشه‌های هواشناسی، مشخص شده است که پاییز ایران تا آغاز زمستان، کم‌بارش و خشک می‌ماند و بدین‌ترتیب ایران خشک‌ترین پاییز خود را پشت سر می‌گذارد.

  • تشنگی ممتد ایران تا پایان پاییز

    هشدار برای مصرف زیاد آب

    تشنگی ممتد ایران تا پایان پاییز

    ایرانیان باستان می‌دانستند که در سرزمینی خشک زندگی می‌کنند. از همین رو بود که آب را قدر می‌دانستند و هر قطره آن را به شیوه‌ای بدیع حفاظت می‌کردند. نیاز به آب و همراهی زندگی با آن است که موجب شد «قنات» به نام ایرانیان ثبت شود.

  • زنگ خطر برای ایران زمین!

    بحران آب در روستاهای شهرستان «کرخه»

    روستای ابوغریب و مراغیه در ۴۵ کیلومتری مرز ایران و عراق قرار دارند. نبود آب شرب، قطعی برق و عدم وجود زیر ساخت روستایی باعث مهاجرت روستاییان به شهرهای مجاور یا روستاهای با امکانات بهتر شده، از مشکلات اصلی روستا نبود آب شرب و لوله کشی شده است. در حال حاضر اهالی روستا برای تامین آب مصرفی روزانه از کانال نزدیک روستا استفاده می‌کنند و آب شرب خود را با تانکر خریداری می‌کنند. آب کانال از کیفیت پایینی برخوردار است و خطرات زیادی برای ساکنین روستا هنگام برداشت آب و شستشو وجود دارد. زنان روستا برای شستشو و برداشت آب مایحتاج روزانه به کانال می‌روند که علاوه بر کیفیت بد آب، خطر عرق شدن در کانال وجود دارد. به گفته اهالی روستا، در حالی که روستاهای ابوغریب و مراغیه در ۱۵ کیلومتری تاسیسات آب غدیر قرار گرفته‌اند اما تا کنون اقدامی برای آب‌رسانی به این دو روستا و روستاهای هم جوار انجام نشده است.طبق مصوبه هیات دولت بخش شاوور در شهرستان شوش از آذرماه ۱۳۹۹ به شهرستان کرخه ارتقا ‌یافت. این شهرستان به مرکزیت شهر الوان و دارای ۲ بخش مرکزی و شاوور و دارای ۱۲۰ روستا و ۸۰ هزار نفر جمعیت است.

  • فوریت مدیریت بحران آب در استان تهران

    فوریت مدیریت بحران آب در استان تهران

    در 24 روز ابتدای سال آبی 1400-1401 ارتفاع كل ریزش‌های جوی از اول مهر لغایت 24 مهر بالغ بر چهار میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (شش میلی‌متر) 33 درصد كاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (پنج میلی‌متر) 20 درصد كاهش نشان می‌دهد.

  • تشنگی بوشهر در کنار 600 کیلومتر مرز آبی

    فقط 16درصد آب آشامیدنی بوشهر از منابع داخلی استان تأمین می‌شود

    تشنگی بوشهر در کنار 600 کیلومتر مرز آبی

    با اینکه استان بوشهر در کنار خلیج فارس قرار دارد اما تأمین آب آشامیدنی برای مردم این استان از جمله مشکلاتی بوده که سال‌هاست با آن مواجه هستند. به گفته مسئولان استانی، استان بوشهر از نظر آب شرب با کمبودهای جدی روبه‌رو است و 8۰درصد آب مصرفی استان بوشهر از طریق استان‌های مجاور نظیر استان‌ فارس و کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود.

  • وضعیت منابع آبی تهران نگران کننده‌است

    هشدار مدیرعامل شرکت آبفا:

    وضعیت منابع آبی تهران نگران کننده‌است

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب (آبفا) استان تهران با بیان اینکه وضعیت منابع آبی پایتخت نگران کننده است، گفت: طی سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ ( از مهر سال گذشته تا مهرماه امسال) تهران با ۳۰۰ میلیون متر مکعب کسری مخازن و کاهش ۳۷ درصدی بارندگی مواجه بود.

  • حل مسئله آب خوزستان نیازمند اراده سیاسی است

    رئیس پیشین دانشگاه رامین گفت

    حل مسئله آب خوزستان نیازمند اراده سیاسی است

    حالا دیگر همه مسئولان کشور به موضوع بحران آب آگاه هستند و چندان دور از ذهن نیست که شرایط تابستان خوزستان در دیگر استان‌ها هم رخ دهد. درباره راه‌های مقابله با این بحران و همچنان روش‌های کارشناسی پیش‌رو روزنامه «شرق» و مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه مجموعه مصاحبه‌هایی را پیش‌تر منتشر کرده و سراغ کارشناسان مختلف رفته است.

  • دیپلماسی راه‌حل رفع مشکلات محیط زیستی منطقه

    دیپلماسی راه‌حل رفع مشکلات محیط زیستی منطقه

    یک هفته پس از شروع کار رئیس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست، نخستین شواهد از دیپلماسی محیط‌زیستی دولت جدید کلید خورد. 11مهر بود که در گزارشی از «جای خالی د‌‌‌یپلماسی د‌‌‌ر مقابله با ریزگرد‌‌‌‌ها» نوشت و در آن اعلام شد که مسائل محیط‌زیستی کشور و خاورمیانه تا آن حد نگران‌کننده است که باید هرچه سریع‌تر اصول مدونی برای مقابله با بحران‌های پیش‌رو اتخاذ شود.

  • مردم اینجا آب فاضلاب می‌خورند!

    مردم اینجا آب فاضلاب می‌خورند!

    ظاهرا مشکل آب و فاضلاب استان خوزستان، به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و هیچ نهادی قادر نیست که این گره کور را باز کند، آن‌هم در استانی که بیشترین منابع آب شیرین و رودخانه‌ها را دارد. در این شرایط خشکسالی بی‌سابقه نیز بر پهنه جنوب ایران سایه افکنده و باعث شده هر روز بسیاری از شهرها با تنش آبی روبه‌رو شوند.

  • ماجرای زیست محیطی خوزستان؛ آتش زیر خاکستر

    مراقب پاییز و زمستان خوزستان باشید

    ماجرای زیست محیطی خوزستان؛ آتش زیر خاکستر

    منابع آب خوزستان نه به دست کارشناسان آب و برق که به دست کارشناسان در تهران و بی‌خبر از موقعیت، جغرافیا، اقلیم و وضعیت اجتماعی و مشکلات امنیتی استان خوزستان تصمیم‌گیری می‌شود که براساس فهم سیاسی تصمیم می‌گیرند. از الان به بعد چه وضعی در خوزستان داریم؟ 20 روز یا یک ماه آینده را باید چطور پیش‌بینی کنیم؟ برداشت آب کاهش می‌یابد و کشت پاییزه رخ نمی‌دهد.

  • معادل ۹۹ روز آب آشامیدنی هدررفت داریم

    معادل ۹۹ روز آب آشامیدنی هدررفت داریم

    محاسبات نشان می‌دهد حجم آب هدررفته یا بدون درآمد فقط در مناطق شهری کشور سالانه معادل یک میلیارد و 666 میلیون مترمکعب خواهد بود. اگر آخرین آمار وزارت نیرو را که در مردادماه امسال سرانه مصرف آب توسط هر ایرانی در 24 ساعت را 200 لیتر اعلام کرده مبنا قرار دهیم، آب بدون درآمد ایران معادل آب مصرفی مصرف 99 روز جمعیت 84 میلیونی ایران خواهد بود.

  • سهم هرکدام از عوامل بحران آب خوزستان را باید مشخص کرد

    سهم هرکدام از عوامل بحران آب خوزستان را باید مشخص کرد

    سلسله با همکاری مرکز توانمندسازی حاکمیت و جامعه درباره بحران آب در خوزستان نشان داده است که عوامل متعددی موجب شکل‌گیری تنش‌های آبی در خوزستان شده است؛ اما راهکارهای ارائه‌شده از‌سوی کارشناسان اکثرا متکی بر رویکردهای مدیریتی، اجتماعی و آمایشی در کل کشور است.

  • اراده دولت مردمی برای حل مشکلات خوزستان

    اراده دولت مردمی برای حل مشکلات خوزستان

    در دویست سال اخیر روند ضعیف حکومت‌های قاجار و پهلوی به گونه‌ای سرعت گرفت که از دخالت قدرت‌های استعماری در عزل و نصب نخست وزیران و نفوذ در دربار قاجار، رسیدیم به عزل و نصب پادشاه ایران در دوره پهلوی و خدشه دار شدن عزت ملی ایرانیان. با پیروزی انقلاب اسلامی، زمام امور کشور در دست مردم قرار گرفت و ملت ایران به مقدرات خود حاکم شده و عزت ملی ایرانیان در کشور احیا گردید.