در این مطلب، شما در مورد کار و فعالیت، دوری از استرس و تغذیه مطلوب اطلاعاتی لازم را دریافت می کنید

زندگی با کیفیت و مثبت با اچ. آی. وی/ایدز - بخش چهارم
سلامت نیوز: در این مطلب، شما در مورد کار و فعالیت، دوری از استرس و تغذیه مطلوب اطلاعاتی لازم را دریافت می کنید:

کار، فعالیت و استرس


بیماران مثبت، بهتر است تا حدی که برایشان امکان پذیر است و انرزی دارند، به کار و فعالیت بپردازند. داشتن یک شغل، چه تمام وقت و چه پاره وقت، و یا حتی انجام فعال کارهای روزانه زندگی، برای حفظ نگرش مثبت و زندگی با کیفیت، اهمیت زیادی دارد. بیمار باید توجه کند که کار کردن، علاوه بر کسب درآمد، باعث ایجاد تعادل و نظم در زندگی شده، رضایت خاطر فرد را افزایش داده، امکان داشتن ارتباط دوستانه، مفید و اجتماعی را برای او فراهم میکند. آنها، از این راه، میتوانند سلامتی و نشاط روانی خود را نیز  بالا ببرند. بیماران مثبت، لازم است با اعتماد به نفس و شهامت، شرایط خود را با حجم کار تطبیق دهند. در این ارتباط، باید بدانند که هنگام شدت حمله بیماری، ممکن است توان لازم برای انجام کار تمام وقت را نداشته باشند، که بهتر است به طور موقت از حجم کار خود کم کرده و بعد از بهتر شدن و رفع دوره حاد بیماری، به کار تمام وقت برگشته و کیفیت زندگی خود را بهتر کنند.

دوری از استرس، برای حفظ سلامتی جسمی و روانی، مهم بوده و از اصول اساسی درمان محسوب میشود. بیمار با یادگرفتن روشهای مقابله و مدیریت استرس، افسردگی و اضطراب، مثل صحبت کردن با دوستان یا اعضاء فامیل در باره مشکل، میتواند  با آن مشکلات کنار بیاید. همینطور، از انجام اقدامات منفی مثل سوء مصرف الکل و مواد مخدر یا داروهای روانگردان پرهیز نماید. باید توجه کرد که این کارها ممکن است سبب فراموش کردن مشکلات برای مدت کوتاهی بشود، اما از طرف دیگر بیمار را به طرف رفتارهای پرخطر مثل ارتباط جنسی ناامن سوق بدهد.

داشتن تغذیه مناسب و کافی


حفظ تغذیه سالم، به میزان لازم، برای بهبود سلامتی بیماران مبتلا به هر بیماری مزمن، بخصوص اچ. آی. وی/ایدز لازم است. زیرا افراد بیمار، نیازهای تغذیه ای بیشتری از افراد سالم دارند. در بیمار اچ. آی. وی مثبت، بخصوص در مراحل آخر بیماری، عفونتهای فرصت طلب، سیستم ایمنی بدن را تحت حمله قرار میدهد. این شرایط، ارتباط مستقیم با تغذیه نامناسب و کاهش وزن شدید او دارد. در این حالت، تغذیه ضعیف به همراه عملکرد مختل ارگانهای بدن و کاهش ایمنی، همه باعث میشوند که عفونتهای فرصت طلب، بدن بیمار را تحت حمله شدید تر قرار داده و او را ضعیف تر کند.

عوامل دیگر مربوط به کاهش وزن، مثل اسهال و استفراغ در این بیماری شایع هستند. اختلال در جذب مواد از راه روده و کم اشتهایی، بعلاوه حالت تهوع و استفراغ ناشی از عوارض داروهای مصرفی ضد ویروس، همه در ایجاد شرایط تغذیه ضعیف بیمار، نقش ایفا میکنند. یک بیمار مثبت، لازم است در صورت داشتن حالت تهوع و استفراغ، دفعات غذا خوردن خود را افزایش و حجم غذا را کاهش دهد. سعی کند غذاهای پرانرژی، پوره و ویتامینها را بیشتر مصرف کرده و از غذاهای پرچرب و سرخ شده و پرادویه پرهیز کند. همچنین، داروهای ضدویروس را با غذا یا بلافاصله بعد از غذا مصرف کند. آگاهی از نیازهای تغذیه ای و لزوم دریافت مواد پرانرژی بیشتر از افراد سالم، یک مورد مهم است. زیرا، افراد مثبت برای جبران نیازهای مربوط به بیماری باید انرژی بیشتری دریافت کنند. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و با کیفیت طبق نظر کارشناس تغذیه، و استفاده از وعده غذایی کامل( حتی اگر گرسنه نبوده یا اشتها نداشته باشد)، و بخصوص مصرف مایعات کافی و آب آشامیدنی تمیز و سالم به میزان روزانه دو لیتر یا 8 لیوان بسیار ارزشمند میباشد.

غذای یک بیمار مثبت، باید پر پروتئین بوده، حاوی چربی ، کربوهیدرات و ویتامین های لازم و کافی باشد. او، باید بداند که حفظ یک رژیم غذایی متعادل برایش الزامی است. همینطور، بهتر است بیمار، عادتهای غذایی بد و نامناسب خود را شناخته و از آنها دوری کند. در ضمن، اگر بیمار مثبت، دچار مشکل در تهیه و دریافت غذا میباشد، میتواند سیستم های حمایتی جامعه و مراکزدرمانی- مراقبتی  مربوطه را شناخته و از حمایت و کمک آنها استفاده کند.

ویلیام شکسپیر: آنان که پیروز می شوند همان هایی هستند که از مشورت دوستان بهره می برند
منبع: سایت مرکز تحقیقات ایدز ایران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha