دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۹

گلزاری با اشاره به اینکه در سال گذشته با پخش هفت‌هزار پرسشنامه آمار ناراحت‌کننده‌ای در مدارس به دست آوردیم، گفت: نمی‌خواهم آمار را اعلام کنم، اما باید مسایل مربوط به رابطه با جنس مخالف را به مدیران و پدر و مادران آموزش دهیم.

آمارهای بی پاسخ از روابط دختران و پسران

سلامت نیوز: گلزاری با اشاره به اینکه در سال گذشته با پخش هفت‌هزار پرسشنامه آمار ناراحت‌کننده‌ای در مدارس به دست آوردیم، گفت: نمی‌خواهم آمار را اعلام کنم، اما باید مسایل مربوط به رابطه با جنس مخالف را به مدیران و پدر و مادران آموزش دهیم.

محمود گلزاری که در هفتمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان در دانشگاه صنعتی اصفهان سخن می‌گفت، با بیان اینکه دوستی و رابطه با جنس مخالف از مشکلات و مسایل متعددی است که وجود دارد، اظهار کرد: از 30سال پیش که در برنامه جُنگ‌جوان رادیو به‌عنوان کارشناس فعالیت می‌کردم با این مساله آشنایی دارم.

در آن برنامه از مخاطبان درخواست می‌شد تا با ارسال نامه مسایل خود را در زمینه جوانان با ما در میان بگذارند، اما هنگامی که با مشکلات آنها در زمینه رابطه با جنس مخالف روبه‌رو می‌شدم، به‌عنوان روانشناس نمی‌دانستم با آنها چگونه برخورد کنم؛ زیرا در کتاب‌های روانشناسی و مقاله‌ها چیزی پیدا نمی‌کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که محتوای نامه‌ها را تحلیل و بررسی کنیم. گلزاری با بیان اینکه 85درصد از نامه‌ها از دختران 14تا 25ساله و 15درصد آنها توسط پسران14 تا 18ساله ارسال شده بود، افزود: «پس از طبقه‌بندی آنها، جرات پیدا کردم و پیامدهای منفی به دست آمده از بررسی‌ها را در رادیو خواندم.»

وی در ادامه با بیان اینکه در آن زمان استقبال زیادی از این برنامه شد، اضافه کرد: در مجله «رشد معلم» با نوشتن مقاله‌ای به نام «عشق آتشین» مسایل ارتباط با جنس مخالف را تحلیل کردم، اما بر ضد من سخنان بسیاری گفته شد و وزیر آموزش‌وپرورش که در آن زمان آقای نجفی بود، برای ادای توضیحات من را فراخواند.

معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین با اشاره به اینکه پس از ارایه توضیحات به مسوولان وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تصمیم گرفته شد تا در این زمینه و در این موضوع تحقیق شود، گفت: در این سال‌ها بیش از 40پایان‌نامه و مقالات زیادی در این زمینه نوشته شده است. تاکنون با ارتباط با جنس مخالف به دو صورت برخورد شده است. یکی توضیح‌خواستن از کارشناسان و ارایه راهکار توسط آنها و دیگری راهی که دولت قبل در پیش گرفت؛ در یک جلسه خصوصی هم که به‌عنوان سخنران با کارشناسان حوزه و بهزیستی داشتم، یک خبرنگار بدون اطلاع من و بدون هماهنگی، آن جلسه را پخش کرد، در نتیجه من را تهدید و از من شکایت کردند. این روانشناس بالینی در ادامه با بیان اینکه وزیر آموزش‌وپرورش برخورد درستی با من نداشت، افزود: من نامه‌ای به وزیر نوشتم و گفتم 20سال پیش که در حال تحقیق در این مسایل بودیم، شما کجا بودید؟!

دوستی برای روانشناسان «عادی» است نه«حلال»

گلزاری در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در سال گذشته با پخش هفت‌هزار پرسشنامه آمار ناراحت‌کننده‌ای در مدارس به دست آوردیم، گفت: نمی‌خواهم آمار را اعلام کنم، اما باید مسایل مربوط به رابطه با جنس مخالف را به مدیران و پدر و مادران آموزش دهیم. وی با اشاره به اینکه جای آن نیست که چشم خود را بر واقعیت‌ها ببندیم، تصریح کرد: مدیران جامعه و دلسوزان نظام باید از دستاوردهای روانشناسان و مشاوران در این زمینه استفاده کنند. معاون وزیر ورزش و جوانان همچنین با بیان اینکه دوستی برای روانشناسان «عادی» است نه «حلال» ادامه داد: دوستی پسر و دختر چند دوره دارد و در کودکی به هم نزدیکند، ولی در دبستان فاصله زیادی می‌گیرند، اما با شروع سن بلوغ و نوجوانی، به صورت خدادادی به هم نزدیک می‌شوند. این اتفاق مانند تغییرات دوران بلوغ که در قد، وزن، هوش و استعداد حاصل می‌شود طبیعی است.

گلزاری با اشاره به نگاه دین در این زمینه، افزود: اگر از نگاه دینی نیز استفاده کنیم، همان خدایی که در دوران دبستان پسران و دختران را از هم دور می‌کند، در دوران نوجوانی آنها را به هم نزدیک می‌کند. وی با بیان اینکه این نزدیکی یک میل طبیعی است و نباید آن را سرکوب کرد، این سوال را مطرح کرد که باید چه کار کنیم و ادامه داد: عده‌ای اصلا وارد این مساله نمی‌شوند و عده‌ای نیز آن را نشانه مدرنیته می‌دانند که هر دو نگاه اشتباه است.

این روانشناس بالینی با بیان دیدگاه دانشگاهیان، خاطرنشان کرد: دانشگاهیان نه حرف‌های متجددانه را قبول دارند و نه تقابل و نه منع را، بلکه معتقدند این موضوع را باید در سطح کارشناسی از ابعاد گوناگون همچون بعد دینی و علمی شناخت. وی از الگوی غربی هم انتقاد کرد و گفت: در الگوی غربی به پدر و مادر توصیه می‌شود فرزندان خود را از سن 13 تا 17سالگی راهنمایی کنند تا رابطه آنها با جنس مخالف به رابطه جنسی تبدیل نشود و تنها مراقب این مساله باشند. معاون وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: الگوی غرب همچنین وفاداری بعد از ازدواج را ترویج می‌کند و این نیز راه درستی نیست آنها راه را اشتباه رفته‌اند و البته ما نیز نباید راه‌هایی همچون منع و تقابل را در موضوع رابطه با جنس مخالف در پیش گیریم.

با نوجوانان با زبان علمی ساده صحبت کنیم

گلزاری در بیان راه‌حل گفت: باید دیدگاه‌ها و پدیده‌ای به نام جنس مخالف را بشناسیم و در سن قبل از دانشگاه جوانان و خانواده‌ها را به‌ویژه در دوره‌ای که آنها در آموزش و پرورش هستند، آموزش دهیم. وی با بیان اینکه دختران بیش از پسران تحت‌تاثیر آموزش قرار می‌گیرند، اظهار کرد: آموزش مستقیم جوانان را فراموش نکنیم. آموزش، احساس گناه و ایجاد ترس نیست، البته بازکردن مسایل بدون هیچ حیا و شرمی هم نیست. معاون وزیر ورزش و جوانان اضافه کرد: باید با نوجوانان با زبان علمی ساده صحبت کرد و آموزش والدین نیز در نظر گرفته شود. همچنین از آموزش‌وپرورش نیز می‌خواهیم راه گذشته را در پیش نگیرد و به آموزش نوجوانان بپردازد. گلزاری به نقش آموزش‌عالی هم در این زمینه پرداخت و گفت: دانشگاه باید امر آموزش را در نظر بگیرد. البته من در جایی گفتم دانشگاه جای خوبی برای همسریابی است که مرا تخریب کردند. این را ما در نظر داریم و باید داشته باشیم که کسی کنکور امتحان نمی‌دهد که در دانشگاه ازدواج کند، بلکه برای آموزش آمده است. وی در ادامه با تاکید بر آموزش‌های درست ملاک‌های ازدواج به‌ویژه به پسران گفت: من معتقدم با آموزش آنها در دانشگاه، مدیریت ارتباط با جنس مخالف انجام می‌شود.

سابقه آمار‌های ارایه‌شده از سوی گلزاری

این نخستین باری است که یک مقام مسوول و اجرایی نسبت به افزایش ارتباط دوستانه دختران و پسران هشدار می‌دهد. اما نخستین باری نیست که محمود گلزاری در قامت یک روانشناس اجتماعی (فارغ از سمت کنونی او) هشدار‌هایی از این دست می‌دهد. پیش از این نیز در سال1391 محمود گلزاری با انتشار نتایج تحقیق دانشگاهی خود، اعلام کرد، 80درصد دانش‌آموزان دختر دبیرستانی در شهر تهران، سابقه دوستی با جنس مخالف خود را داشته‌اند. اظهاراتی که از سوی حمیدرضا حاجی بابایی بی‌پاسخ نماند او صراحتا اعلام کرد: نمی‌دانم چطور عده‌ای می‌توانند این آمار را ارایه کنند؟ من فکر می‌کنم اگر خودم این حرف را زده بودم، گناهش برای تمام عمرم، کافی بود. 70درصد دانش‌آموزان دختر ما در شهرها و 30درصد در روستاها هستند. وقتی گفته می‌شود 80درصد دختران، دوست‌پسر دارند، یعنی تمام دختران شهری و یک‌سوم دختران روستایی، چنین روابطی دارند. من عقلم نمی‌رسد چرا عده‌ای این حرف‌ها را می‌زنند. پس از آن بود که محمود گلزاری نیز صحبت‌های حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم را بی‌پاسخ نگذاشت و اعلام کرد: «مایه تاسف است که مسوولان ارشد وزارت آموزش‌وپرورش انگیزه‌ای برای بررسی دقیق و روشن آسیب‌ها ندارند. آیا بهتر نیست که در واکنش به آمار اعلام‌شده به جای اینکه بگویید ما خودمان را در مقام پاسخگویی به این سخنان نمی‌بینیم و عنوان کنید که مراجع ذی‌صلاح در این مورد تحقیقات خواهند کرد، چنانچه پژوهش‌هایی علمی و مستند توسط همکاران شما در پژوهشگاه‌های زیرمجموعه وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفته است، به آنها استناد کنید و آمار واقعی را اعلام کنید؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha