مشاور وزیر و مدیركل دفتر كارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت با ابراز ناخرسندی از ارایه برخی آمار نادرست در رابطه با اشتغال گروه‌های پزشكی گفت: برخی بدون دسترسی به اطلاعات، در رابطه با اشتغال گروه‌های پزشكی اظهارنظرهای نادرست كرده و همچنان بر اساس آمارهای سه، چهار سال گذشته قضاوت می‌كنند در حالی كه طی دو سال گذشته (تا پایان اسفند ماه 86) در بخش دولتی و غیردولتی از تمام گروه‌های پزشكی، پیراپزشكی و پرستاری، 76 هزار نفر مشغول به كار شده‌اند.

میرزابیگی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینكه طی دو، سه سال اخیر با فعالیت مجموعه بیمارستان‌های دولتی، خصوصی، طرح پزشك خانواده، بنگاه‌های زودبازده و غیره رقم اشتغال به كار گروه‌های پزشكی از جمله پرستاران بسیار بالا بوده است، افزود: در حال حاضر فارغ‌التحصیل پرستاری مرد بیكار در كشور وجود ندارد. همچنین در مراكز استان‌های بزرگ درصد بیكاران پرستاری بسیار كم است.

نیروی پرستار بیكار مطلق در كلان‌ شهرها وجود ندارد

وی دراین باره ادامه داد: در كلان‌ شهرها ممكن است پرستاران، جویای كار دلخواه با حقوق و مزایای ویژه باشند كه این امر سلیقه‌ای است و نمی‌توان آن را بیكاری محض دانست. در مجموع باید گفت نیروی پرستار بیكار مطلق در كلان شهرها وجود ندارد. به عنوان مثال تعدادی بیمارستان خصوصی و موسسه‌ای برای ارایه خدمات اورژانس، درخواست چند صد نیروی پرستار داشته كه علیرغم پیگیری‌ها هنوز این تعداد نیرو فراهم نشده است؛ این امر حاكی از آن است كه نیروی پرستار بیكار به معنای واقعی در اینگونه شهرها وجود ندارد.

فعالیت مجدد بنگاه‌های زودبازده از 24 مرداد سال جاری

در صورت مشاركت پرستاران، زمینه‌های اشتغال آنها بیش از پیش فراهم است

میرزابیگی در ادامه با بیان این كه در شهرستان‌های كوچك‌تر ممكن است تعدادی از پرستاران جویای كار باشند، افزود: در صورت تمایل پرستاران، آنها در طرح پزشك خانواده از موقعیتی برخوردار شده‌اند و امكان فعالیت آنها در مراكز درمانی روستایی و شهری (به جز خانه‌های بهداشت) فراهم شده است. همچنین از 24 مرداد ماه سال جاری مجددا با اعطای تسهیلات بانكی، بنگاه‌های زودبازده فعال شده و به این ترتیب در صورت مشاركت پرستاران، زمینه‌های اشتغال آنها بیش از پیش فراهم است.

وزارت بهداشت، از جمله سازمان‌های گسترش اشتغال پایدار طی چند سال اخیر

مدیر كل دفتر كارآفرینی و اشتغال وزارت بهداشت تاكید كرد: با قضاوت بانك مركزی، وزارت كار و دیگر دستگاه‌های نظارتی، وزارت بهداشت در بحث اعطای تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده هیچ انحراف معیاری نداشته و تسهیلات در مسیر خود هزینه شده یا در صورت وجود انحراف معیار، آنقدر ناچیز بوده كه در آمارهای رسمی به حساب نمی‌آید. در مجموع وزارت بهداشت از جمله سازمان‌هایی است كه طی چند سال اخیر توانسته اشتغال پایدار را گسترش دهد.

ارایه 10 هزار طرح به ارزش حدود 790 میلیارد تومان توسط كارآفرینان نظام سلامت

وی در این باره ادامه داد: تاكنون بالغ بر10 هزار طرح به ارزش حدود هفتصد و 90 میلیارد تومان توسط كارآفرینان نظام سلامت ارایه شده و طی دو سال و نیم گذشته زمینه اشتغال حدود 43 هزار نفر فقط در بخش بنگاه‌های زودبازده فراهم شده، همچنین از این تعداد اشتغال 22 هزار نفر قطعی شده و به منظور ایجاد اشتغال برای سایرین نیز تلاش می‌شود.

میرزابیگی با بیان این كه در بحث صادرات كالا و خدمات گروه پزشكی، وزارت بهداشت با بانك توسعه صادرات تفاهم‌نامه‌ای را امضا كرده است، افزود: این تفاهم‌نامه به منظور حمایت از صادرات شركت‌های دارویی، تجهیزات پزشكی، داروهای گیاهی، طب مكمل و غیره امضا شد كه این امر در تاریخ وزارت بهداشت بی‌سابقه بوده است.

وی ادامه داد: با همكاری بانك توسعه صادرات برای سال جاری حداقل حدود 60 میلیارد تومان به منظور ارایه تسهیلات ارزی و ریالی برای حمایت از صادرات كالا و خدمات پزشكی در نظر گرفته شد. خوشبختانه در دو ماه اول سال حدود 15 میلیارد تومان برای این منظور صرف شد كه این امر نشان دهنده استقبال زیاد از صادرات كالا و خدمات پزشكی است.

نباید نگرش‌ها صرفا به سمت استخدام‌های دولتی محض باشد

میرزابیگی در ادامه با تاكید بر این كه نگرش‌ها نباید صرفا به سمت استخدام‌های دولتی محض باشد به ایسنا گفت: اكنون در سراسر دنیا، ابتدا افراد مدتی را در مراكز دولتی فعالیت كرده و سعی می‌كنند سابقه‌ خوبی را برای فعالیت در بخش خصوصی به دست آورند.

مسوول اشتغال وزارت بهداشت در ادامه خاطرنشان كرد: درمجموع طی دو سال گذشته (تا پایان اسفند ماه 86) در بخش دولتی و غیردولتی از تمام گروه‌های پزشكی، پیراپزشكی و پرستاری 76 هزار نفر مشغول به كار شده‌اند.

وی گفت: برخی بدون دسترسی به اطلاعات، در رابطه با اشتغال گروه‌های پزشكی، آمار نادرست ارایه می‌دهند. در این زمینه حتی نمایندگان مجلس، مسوولان نظام پزشكی و NGOهای مهم از اداره اشتغال وزارت بهداشت آماری در رابطه با اشتغال پرستاران، پزشكان و سایر گروه‌های پزشكی درخواست نكرده‌اند؛ اما برخی‌ها همچنان بر اساس آمارهای 4 - 3 سال گذشته قضاوت می‌كنند.

برخورداری نیروهای گروه پزشكی كشور از توانمندی‌های حرفه‌ای بالا

مشاور وزیر بهداشت در رابطه با اشتغال پزشكان، پرستاران، ماماها و سایر گروه‌های پزشكی در خارج از كشور گفت: اشتغال به كار نیروهای گروه پزشكی در خارج از كشور به دو دلیل عمده انجام می‌شود. نكته اول این كه اعزام آنها به خارج از كشور در حقیقت صدور توانمندی‌های كشور است؛ چرا كه نیروهای گروه پزشكی ایران از توانمندی‌های حرفه‌ای بالایی در میان كشورهای منطقه و بین‌الملل برخوردارند.

وی در این باره ادامه داد: از طرف دیگر اشتغال گروه‌های پزشكی در خارج از كشور، كسب تجربه‌های جدید و انتقال آن به كشور را به دنبال دارد. در حال حاضر پزشكان و پرستاران ایرانی در كشورهایی مانند آفریقای جنوبی، عمان، استرالیا و كانادا فعالیت می‌كنند.

مدیر كل دفتر كارآفرینی وزارت بهداشت در پایان با اشاره به بحث گردشگری سلامت در كشور تصریح كرد: از آنجا كه امروزه بحث گردشگری سلامت و متقاضیان درمان در ایران از تمام كشورها به ویژه كشورهای حوزه خلیج فارس زیاد است؛ مطلوب است كه نیروهای گروه پزشكی اعزامی به خارج از كشور علاوه بر آشنایی با فرهنگ این كشورها و كسب تجربه، هنگام بازگشت، تجربیات خود را متناسب با نیاز متقاضیان، در كشور به كار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha