پنجشنبه ۱۱ مهر ۱۳۸۷ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 12761

مطالعات نشان می دهد که مصرف کدئین در دوران شیردهی توسط مادران می تواند سلامت نوزاد را تهدید کند. سیستم عصبی نوزادانی که مادران آنها دارای ژنوتیپ خاص است ، می تواند بیشتر تحت تاثیر قرار گیرد.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، مادرانی که در دوران شیردهی از داروهای کدئین دار استفاده می کنند ، ممکن است به طور غیر عمد و ناخواسته سلامت نوزادان خود را به خطر اندازند. مطالعات ثابت کرده است که بعضی از مادران دارای ژنوتیپ خاص ، در هنگام متابولیز داروهای کدئین دار ، مورفین بیشتری تولید می کنند که می تواند عملکرد سیستم اعصاب مرکزی نوزاد را تحت تاثیر قرار دهد.

در این وضعیت اگر مادر مصرف دارو را قطع کند می تواند نتیجه برگشت پذیر داشته باشد. مادرانی با این نوع خاصیت ژنتیکی که به طور دائم از کدئین استفاده می کنند ، تدریجا باعث خواب طولانی و ممتد نوزاد، تنفس غیر نورمال و حتی مرگ شود. کدئین به تنهایی درد را تسکین نمی دهد ، بلکه بعد از وارد شدن به بدن ، تبدیل به مورفین می شود و سپس مورفین علیه درد عمل می کند.

مسئله این است که از نظر ژنتیکی فرد چه مقدار مورفین تولید می کند و مشکل اینجاست که هیچ کس از قبل نمی داند که از نظر ژنتیکی جزه کدام دسته است؟ (آیا مورفین بیشتری تولید می کند یا نه)

مگر اینکه آزمایش ژنتیک بدهد که البته آزمایشاتی از این دست چندان روتین نیست.

بنابر این بهتر است که کلا مادران شیرده تا آنجا که امکان دارد از مصرف این داروها اجتناب کنند. مطالعات نشان می دهد که تجویز داروهای مسکن برای مادران باعث می شود که تقریبا نصف نوزادان به طریق سزارین یا جراحی به دنیا آیند.

همچنین محققان اعلام کرده اند که 1 تا 10 % از مادران با نژاد سفید اروپایی ، دارای این خاصیت ژنتیکی هستند که مورفین بیشتری تولید کنند و در سایر نژاد ها این ویژگی بیشتر دیده می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha