بیشتر مواد بهداشتی و خوراکی و هم‌چنین هوای آلوده محرک‌هایی دارند که می‌تواند منجر به تشکیل اگزما و حساسیت در بدن شود.

اگزما واگیردار است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث لاین، اگزما یک بیماری پوستی است که با بثورات قرمز و خارش دار روی پوست مشخص می شود. به آن درماتیت نیز می گویند. عوامل مختلفی می توانند باعث ایجاد اگزما شوند، از آلرژی گرفته تا تماس با یک ماده تحریک کننده. علاوه بر این، این محرک ها می توانند از فردی به فرد دیگر بسیار متفاوت باشند.

درمان موفقیت آمیز اگزما دشوار است، مگر اینکه محرک های خود را بدانید. ممکن است ماه ها بدون هیچ علامتی بمانید و ناگهان علائم شما شعله ور شود.

اگزما مسری نیست حتی اگر راش فعال داشته باشید، نمی توانید این عارضه را به شخص دیگری منتقل کنید. اگر فکر می کنید که اگزما را از شخص دیگری گرفته اید، احتمالاً یک بیماری پوستی دیگر دارید.

با این حال، اگزما اغلب باعث ایجاد ترک در پوست می شود و آن را در برابر عفونت آسیب پذیر می کند. این عفونت ثانویه ممکن است مسری باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد علل واقعی اگزما و چگونگی کاهش خطر ابتلا به این بیماری، ادامه مطلب را بخوانید.

چه چیزی باعث اگزما می شود؟

انواع مختلفی از اگزما وجود دارد؛ برخی از آنها هنوز به طور کامل شناخته نشده اند.

درماتیت آتوپیک یکی از شایع ترین انواع آن است. اغلب ژنتیکی است و در دوران کودکی ظاهر می شود. این پیوند ژنتیکی ممکن است باعث شود که اگزما مسری به نظر برسد، زیرا ممکن است چندین عضو یک خانواده به آن مبتلا باشند.

اگزمای آلرژیک نیز می تواند ارثی باشد. افراد مبتلا به این نوع اگزما پس از قرار گرفتن در معرض برخی از آلرژن ها بیشتر علائم آلرژی را تجربه می کنند مانند:

  • شوره حیوانات خانگی
  • گرده
  • خوراکی ها
  • پارچه های خاص، مانند پشم

به خاطر داشته باشید که می توانید در طول زندگی خود دچار آلرژی های جدید و در برخی موارد اگزما شوید.

درماتیت تماسی یکی دیگر از انواع رایج اگزما است. این نوع آلرژی بیشتر در افرادی با پوست حساس دیده می شود. تشدید علائم زمانی اتفاق می افتد که با یک عامل تحریک کننده تماس پیدا می کنید. این محرک ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عطرها
  • رنگ ها
  • نیکل و سایر فلزات
  • پارچه های مصنوعی
  • دود سیگار

اگزما چگونه عفونی می شود؟

بثورات همراه با اگزما می توانند پوست شما را خشک کرده و باعث شوند پوست شما ترک بخورد. علاوه بر این، بثورات اگزما اغلب با خارش شدید همراه هستند. همه اینها می تواند زخم های کوچکی در پوست شما ایجاد کند که می تواند در موارد زیر عفونی شود:
  • ویروس ها، مانند ویروس هرپس سیمپلکس
  • باکتری ها مانند استافیلوکوک
  • قارچ هایی مانند کاندیدا

با توجه به بنیاد ملی اگزما ، عفونت های استاف ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس شایع ترین هستند. این به این دلیل است که سطح پوست شما به طور طبیعی حاوی استافیلوکوکوس اورئوس است، بنابراین به راحتی وارد ترک های پوست شما می شود.

اگر اگزما آلوده شده اید، ممکن است عفونت ثانویه را از طریق تماس نزدیک به فرد دیگری منتقل کنید.

علائم اگزمای عفونی عبارتند از:

  • قرمزی که در اطراف بثورات اصلی پخش می شود
  • تاول یا جوش
  • درد
  • خارش شدید
  • ترشحات شفاف یا زرد رنگ

آیا اگزمای عفونی قابل پیشگیری است؟

اگزمای عفونی همیشه قابل پیشگیری نیست، اما چندین کار وجود دارد که می توانید انجام دهید تا خطر ابتلا به آن را تا حد زیادی کاهش دهید.

با تلاش برای جلوگیری از ایجاد هرگونه ترک در پوست یا زخم باز شروع کنید. سعی کنید در مقابل میل به خاراندن پوست خود مقاومت کنید. گفتن این کار آسان تر از انجام آن است، به خصوص در وقتی علائم نشدید شده اند.

اگر قبلاً این کار را نکرده اید، به طور مرتب از لوسیون روی پوست آسیب دیده استفاده کنید تا آن را مرطوب نگه دارد، که می تواند به کاهش خارش کمک کند. می توانید لوسیون های طراحی شده برای پوست های مستعد اگزما را پیدا کنید.

راه حل دیگر این است که مطمئن شوید اگزما شما به درستی مدیریت و درمان می شود. در حالی که اگزما اغلب یک بیماری مادام العمر است، این بدان معنا نیست که شما همیشه بثورات پوستی خواهید داشت.

شما آنها را فقط در هنگام تشدید علائم تجربه خواهید کرد. این زمانی است که بدن شما با محرک هایی مواجه می شود و به عنوان پاسخ، راش ایجاد می کند.

اگر قبلاً به متخصص پوست مراجعه نکرده اید، در نظر بگیرید. آنها می توانند به شناسایی نوع اگزما و عوامل محرک شما کمک کنند. این به محدود کردن موثرترین گزینه های درمانی برای شما کمک می کند.

تقسیم بندی درماتیت پوستی


عبدالرضا عرفانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه درماتیت ممکن است علل متفاوتی داشته باشد و به اشکال بسیار مختلفی بروز کند، اظهار کرد: درماتیت یک بیماری پوستی است که به درماتیت سبورئیک و درماتیت آتوپیک (اگزما) تقسیم می‌شود.

وی با بیان اینکه نوع ابتلا به این حساسیت پوستی ممکن است به دو حالت حاد و مزمن تقسیم شود، افزود: درماتیت دور دهان، درماتیت دور چشم و پوست سر از جمله نقاطی هستند که به درماتیت مبتلا می‌شود و در حالت کلی هر جایی از بدن ممکن است دچار درماتیت شود.

این متخصص پوست با بیان اینکه نوع حاد درماتیت می‌تواند بر نوع مزمن آن تأثیرگذار باشد، افزود: علائم اگزما می‌تواند به صورت ترشح، خارش شدید و سوزش و در مرحله بعد تاول‌های قرمز رنگ ریزی ایجاد شود.

عرفانی با بیان اینکه درماتیت ممکن است منشأ بیرونی یا درونی داشته باشد، خاطرنشان کرد: درماتیت‌هایی که منشأ بیرونی دارند ممکن است به علت تماس با انواع شوینده‌ها، سیمان و خاک ایجاد حساسیت کند.



اتوپیک شایع‌ترین انواع درماتیت

وی با اشاره به اینکه منشاء داخلی درماتیت ممکن است که به دلیل یک عامل محرک خوراکی ایجاد شود، اضافه کرد: در مواردی مشاهده شده است که برخی افراد با خوردن اقلام خوراکی مانند بادمجان، گوجه فرنگی و فلفل دچار اگزما در یک نقطه یا سایر نقاط بدن می‌شوند.

این متخصص پوست با بیان اینکه اگزمای‌های بیرونی بیشتر به علت تماس با مواد حساسیت‌زا شکل می‌گیرند، ادامه داد: برای نمونه در اگزماهای تماسی، فردی به سایه چشم حساسیت داشته باشد و تماس آن با چشم برای او ایجاد حساسیت کند و یا به لاک ناخن در موضع تماس حساسیت داشته باشد.

عرفانی با اشاره به اینکه شایع‌ترین انواع درماتیت، درماتیت اتوپیک (اگزما) است، اضافه کرد: نوعی از اگزما وجود دارد که جنبه ارثی دارد و به صورت ارثی در اطفال بروز پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه جدای از اینکه علت ایجاد کننده اگزما چه باشد درمان‌ها در اکثر موارد مشابه است، خاطرنشان کرد: اجتناب از تماس با عامل ایجاد حساسیت، استفاده از انواع کرم‌های موضعی برطرف کننده خشکی پوست و اگزما، استفاده از انواع کورتون‌های موضعی، استفاده از شوینده‌های مناسب و اجتناب از خوردن مواد خوراکی محرک از راه‌های درمان اگزما است.

این متخصص پوست در خصوص واگیردار بودن اگزما خاطرنشان کرد: درماتیت واگیردار نیست، ممکن است عامل عفونی به این حساسیت اضافه شود اما در حالت عادی خود اگزما عامل عفوفی که منجر به انتقال به دیگران شود، را ندارد.



درماتیت آتوپیک (اگزما) از بدو تولد آغاز می‌شود

عرفانی با اشاره به اینکه درماتیت در هر سنی بروز می‌کند اما به صورت عادی درماتیت آتوپیک (اگزما) از بدو تولد آغاز می‌شود، ادامه داد: افراد در هر سنی مبتلا به درماتیت می‌شوند و اگزما در افراد مسن و نوزدان وجود دارد.

وی با بیان اینکه میزان ابتلا به اگزما در هر دو جنس متفاوت است، خاطر نشان کرد: در آقایان ممکن است یک بیمار کارگر ساختمانی باشد و به دلیل تماس با سیمان مبتلا به درماتیت شود اما در زنان می‌تواند دلایلی مانند تماس با ریکا و مواد آرایشی داشته باشد.

این متخصص پوست با بیان اینکه متاسفانه اکثر مواد بهداشتی و خوراکی و هم‌چنین هوای آلوده محرک‌هایی دارند که می‌تواند تشکیل منجر به اگزما و حساسیت شود، ادامه داد: توصیه کلی این است که از مصرف غذاهایی محرک‌زا اجتناب شود و غذاهای ترش، سرخ کرده و کم‌تر اسیدی در وعده غذایی افراد حساس گنجانده شود.

عرفانی با اشاره به اینکه مردم میمه مکرراً برای درمان درماتیت به پزشک پوست مراجعه می‌کنند، تصریح کرد: گلیم بافی درمیان مردم میمه رواج دارد زیرا آن‌ها مکرراً با ماده‌ای به نام رضوان در تماس هستند، که اگزما و حساسیت ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: درمان این دسته افراد به علت اینکه ایمنی در کار را رعایت نمی‌کنند بسیار سخت‌تر است، بنابراین شعار اول ایمنی بعد کار را باید مورد توجه قرار داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمود نظری ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۷
    41 3
    سلام خیالتونو راحت کنم هیچ دارویی برای اگزما وجود ندارررررر رد همه اش الکیه من امتحان کردم اینا برای خودشون دکان باز کردن