دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۶

متأسفانه تجربه تلخ حوادث سال‌های گذشته که ناشی از حرکات و اقدامات برخی در آستانه‌ ایام نوروز، همواره موجب دغدغه و نگرانی خانواده‌هاست.

سنتی که در بازی مرگ رنگ می‌بازد

سلامت نیوز: متأسفانه تجربه تلخ حوادث سال‌های گذشته که ناشی از حرکات و اقدامات برخی در آستانه‌ ایام نوروز، همواره موجب دغدغه و نگرانی خانواده‌هاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، چهارشنبه آخر سال «چهارشنبه‌سوری» یکی از آئین‌های نوروزی است که باید آمیزه‌ای از چند رسم متفاوت باشد.

در رسوم کهن، هیچ کس موجب آزار دیگری نمی‌شد، زبان هیچ کودکی از ترس بند نمی‌آمد، جان هیچ بیماری به خطر نمی‌افتاد، هیچ زن بارداری جنین خود را سقط نمی‌کرد، هیچ چشمی بی‌فروغ و هیچ عضوی قطع نمی‌شد، هیچ پدر و مادری داغ فرزند دلبندش را نمی‌دید ...

در ایام نوروز شاهد گزارش‌های زیادی از نقص عضو افراد نابینایی دائم، قطع دست و پا و انگشتان، سوختگی اعضای بدن، مرگ‌های فجیع و ... هستیم که فقط در اثر یک لحظه غفلت رخ می‌دهند.

هر روز که می‌گذرد و به ایام پایانی سال نزدیک‌ می‌شویم، صدای انفجار انواع ترقه در گوشه گوشه شهر، تلنگری است بر این‌که سال رو به اتمام است و سال جدید فراخواهد رسید، گویی اگر این صدا‌ها به گوش نمی‌رسید کسی متوجه فرارسیدن سال نو نمی‌شد و اگر در گذشته اجرای سنت‌های زیبای چهارشنبه‌سوری نویدگر فرا رسیدن سال نو بود، هم‌اکنون با عجین شدن با نافرهنگ‌های تازه متداول شده، تداعی‌گر خاطرات تلخ از آسیب‌های جسمی و روحی در ذهن آدمی شده است.

هیجان جوانان در برگزاری چهارشنبه‌سوری ساماندهی شود

حجت الاسلام و المسلمین «مهدی اسداللهی» مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: چهارشنبه‌سوری یک سنت زرتشتی است و از آن دوران در میان ایرانیان به‌عنوان یک سنت ایرانی باقی مانده است.

این کارشناس مذهبی افزود: این سنت که از شادی‌های کاذب جوانان است، در چند سال گذشته خسارت‌های مالی، جانی و هزینه‌هایی را به بیت‌المال تحمیل کرده و آمادگی نیروهای انتظامی، اورژانس را در پی داشته تا از خسارات احتمالی جلوگیری شود در نتیجه این عوامل نه تنها اسلام بلکه هیچ عقل فهیمی آن را نمی‌پسندد.

وی ادامه داد: هر عادت و سنتی که به جسم فرد و دیگران ضربه بزند شادی محسوب نمی‌شود و هیچ آئینی آن را تأیید نمی‌کند.

مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان خراسان‌جنوبی تصریح کرد: خود ما باید قضاوت کنیم که آیا یک لحظه شادی و سرو صدای ناخوشایند با آسیبی که به افراد دیگر مانند بیمارانی که در بیمارستان و خانه‌ها هستند، برابری می‌کند؟!.

اسداللهی با بیان این‌که چهارشنبه‌سوری هیچ پسوند عقلی و شرعی ندارد، خاطرنشان کرد: باید هیجان جوانان برای برگزاری این سنت ساماندهی شود که می‌توان مواد محترقه کم‌خطر و همچنین ایجاد فضاهایی در خارج از محیط‌های مسکونی تدبیر شود تا شاهد خطرات احتمالی کمتری برای فرد و سایر افراد جامعه باشیم.

بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند

سرهنگ «سیدمحمدرضا سرفرازی» معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایسنا گفت: برخورد قاطعانه با افراد معدودی که با رفتارهای غیرقانونی، ناهنجار و پرخطر، ایجاد راهبندان، سد معبر، ایجاد مزاحمت و پرتاب مواد محترقه و آتش‌زا، نظم و امنیت عمومی شهرها را مختل می‌کنند، مطالبه‌ به حق آحاد مردم از متولیان اصلی برقراری نظم و امنیت است.

وی افزود: با این حال وقتی آن‌چه گفته شد به‌تدریج به ارزش و فرهنگ تبدیل شود، وظیفه‌ی همه‌ی اقشار جامعه است که با عزمی راسخ با این پدیده‌ ناهنجار به مقابله برخیزند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: آمارها نشان می‌دهند که بیشترین قربانیان چهارشنبه آخر سال کودکان و نوجوانان هستند.

سرفرازی ادامه داد: در ماده‌ی 618 قانون مجازات اسلامی آمده است: «هر کس با هیاهو، جنجال، حرکات غیر متعارف یا با تعرض به افراد، موجب اخلال در نظم و آرامش عمومی شود یا مردم را از کسب و کار باز دارد، به حبس از سه ماه تا یک سال و تا (74) ضربه شلاق محکوم می‌شود».

وی درخصوص توصیه‌های ایمنی چهارشنبه آخر سال گفت: از خرید و استفاده مواد محترفه جداً خودداری شود، نگهداری مواد محترقة غیرمجاز و بر خلاف قانون بوده و می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری برای خود و دیگران به همراه داشته باشد، با پرتاب ترقه و دیگر مواد محترقه هرگز باعث سلب آسایش و صدمه به دیگران نشوید.

سرفرازی با بیان این‌که بسیار اتفاق افتاده که مواد محترقه در جیب یا دست منفجر شده است، اظهار کرد: صدای ناشی از انفجار برای نوزادان، زنان باردار، بیماران و سالمندان بسیار خطرناک است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خراسان‌جنوبی گفت: قطع عضو ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است، با احتیاط و پرهیز از رفتارهای پرخطر زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنید.

سرفرازی افزود: در هنگام برپایی آتش در داخل یا خارج از ساختمان، از دسترسی به کپسول اطفاء حریق و جعبه‌ی کمک‌های اولیه اطمینان حاصل کنید.

وی ادامه داد: از برپایی آتش در معابر باریک و در نزدیکی پست‌های برق یا ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز و پارکینگ‌های عمومی خودداری شود.

سرفرازی خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده هرگونه مزاحمت و دیگر موارد مشکوک در زمینه تهیه و توزیع مواد محترقه مراتب را با تلفن 110 به پلیس اطلاع دهید.

اگر دلی را شاد کردیم و لبخندی بر لب نشاندیم این کار ما گم نخواهد شد و دیر یا زود اثر آن را خواهیم دید، اما اگر به اسم تفریح و شادی و رسم و آئین، دلی را لرزاندیم و اشکی را در آوردیم و ترساندیم و صدمه زدیم، منتظر باشیم که زده را بخوریم و یادمان نرود که خدا در کمین است، «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ»


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha