یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷
کد خبر: 149043

این گزارش به الگوی نا‌صحیح مصرف دارو در کشورمان می‌پردازد به گونه‌ای که آمارها خبر از رتبه نخست ایرانیان در مصرف دارو در خاورمیانه می‌دهند.

دارو جای نقل و نبات ایرانیان را گرفته است

سلامت نیوز: این گزارش به الگوی نا‌صحیح مصرف دارو در کشورمان می‌پردازد به گونه‌ای که آمارها خبر از رتبه نخست ایرانیان در مصرف دارو در خاورمیانه می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ مصرف بی رویه و خود سرانه دارو در کشور ایران مبدل به یک فرهنگ غلط شده است فرهنگی که در دراز مدت بلای جان‌مان می‌شود و بساط معضلی همچون مقاومت دارویی را فراهم می‌سازد.

اگرچه بخش عمده‌ای از این الگوی غلط توسط خود ما صورت می‌گیرد اما نباید فراموش کنیم نقش پزشکانی که بی رویه دارو تجویز می‌کنند هم در این میان کم نیست.

گفتنی است داروهایی همچون آنتی بیوتیک‌ها و مسکن‌ها در صدر داروهای مصرفی ایرانیان جای دارد و این اقدام دارویی به راحتی و بدون نسخه پزشک توسط داروخانه‌ها بفروش می‌رسد.

اما مشکل از جایی شروع می‌شود که این شیوه غلط مصرف موجی از مقاومت دارویی در کشور ایجاد می‌کند. پدیده‌ای که بسیاری از داروها را در برابر بیماری ما بی اثر و روند درمان را کند و  طولانی می‌سازد.

لازم به ذکر است بسیاری از مردم براساس تصوری غلط معتقدند پزشکانی که داروی زیاد تجویز  نمی‌کنند حاذق نیستند و علم پزشکان دست به دارو بیش از دیگران است.

بنابر این گزارش هر یک از ما در خانه هایمان کمد و یخچال و قفسه‌هایی پر از دارو داریم که هر از چندگاهی سر خود و براساس تشخیص دوست و فامیل سراغ‌شان می‌رویم اما بد نیست بدانیم اگر روزی مریض شدیم و دیدیم حتی یک سرماخوردگی ساده ما را از پای در آورد و درمانمان به بیمارستان و مریض خانه کشید یادمان باشد نقل و نبات‌هایی را که با دست خود تجویز کرده‌ایم و مشت مشت بلعیدیم.

مصرف بی رویه دارو هم اسراف است

عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، اظهار داشت: مصرف خود سرانه و بی رویه دارو و حتی تجویز بی رویه نوعی اسراف است چرا که دارو جزو منابع سلامت کشور بحساب می‌آید.

وی در ادامه گفت: در بسیاری از کشورها توجه به مصرف دارو یک اصل است و از دید مسئولین و مردم غافل نمی‌ماند. اما در کشور ما اعتماد لازم بین بیمار و پزشک نیست یعنی اگر پزشک دارو ننویسد می‌گویند کار بلد نیست و اگر دارو زیاد بنویسد می‌گویند حاذق است. لذا تغییر شرایط فعلی در زمینه فرهنگ صحیح مصرف دارو نیازمند آموزش از سنین کم و در دوره ابتدایی است.

رستمیان با بیان اینکه یکی از ملاک‌های تقویت طرح پزشک خانواده پیشگیری از مسائلی اینچنینی بود، ادامه داد: پزشک باید شرح حال بیمار را ببیند و براساس آن تشخیص دهد وگرنه استفاده از دارو در گام نخست نوعی سرکوب علائم بیماری به حساب می‌آید.

وی افزود: مصرف آنتی بیوتیک‌ها در ایران به حدی بالاست که با پدیده تلخ مقاومت دارویی مواجه هستیم و در درمان یک سرماخوردگی ساده 3 تا 4 طیف متفاوت آنتی بیوتیک را باید تجربه  کرد تا اثر کند این در حالی است که عده‌ای پزشکان نیز توجه نمی‌کنند بیماری‌های ویروسی نیازی به آنتی بیوتیک ندارند.

وی یاد آور شد: در خصوص فرهنگ سازی و آموزش نیز تمام دستگاه‌ها باید همکاری کنند تا از دوره ابتدایی و سنین کم کودکان یاد بگیرند دارو نقل و نبات نیست دارو جز در موارد اضطراری نباید مصرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha