رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طی سال گذشته سازمان بهزیستی موفق شد بیش از 100میلیارد تومان از مشارکتهای نقدی و غیر نقدی مردمی را جذب کند.

ابوالحسن فقیه در حاشیه همایش مشارکتهای مردمی بهزیستی در شیراز با اشاره به اینکه مشارکتهای مردمی در حوزه بهزیستی سالیانه با رشد مناسبی مواجه بوده است، افزود: در عین حالی که در حوزه مشارکتهای مردمی داخلی با رشد سالیانه خوبی مواجه هستیم اما در حوزه مشارکتهای خارجی تاکنون نتوانسته ایم ساماندهی مطلوبی انجام دهیم هرچند که طی این مدت از خارج از کشور در حوزه بهزیستی نیز مشارکتهایی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه کمکهای نقدی و غیرنقدی مردم یکی از سه روش مشارکتهای مردمی محسوب می شود، افزود: در روش دوم مشارکت های داوطلبانه و همکاری با بهزیستی پیش بینی شده که بر اساس آن افرادی که در بخش های مختلفی تخصص دارند مانند پزشکی و... می توانند با مراجعه به بهزیستی به صورت داوطلبانه ساعاتی از وقت خود را به خدمات رسانی بپردازند و در روش سوم نیز واگذاری مراکز مختلف بهزیستی را داریم که در تمام این بخشها به موفقیتهای به نسبت مناسبی نیز دست یافته ایم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پاسخ به سئوالی در مورد برنامه آینده این سازمان برای جذب مشارکتهای مردمی نیز گفت: بهزیستی در مقاطع و مناسبتهای زمانی مختلف نظیر اعیاد و عزاداریها برنامه های ویژه را برای جذب مشارکتهای مردمی طراحی می کند و برای عید نوروز نیز از اسفند ماه برنامه ویژه ای برای جذب این مشارکت ها اجرا خواهیم کرد.

فقیه گفت: در سال 86 از نظر مدیریتی، 80 درصد از مراکز سازمان بهزیستی به مردم واگذار شد که اگر قرار بود این مجموعه ها با بودجه های دولتی اداره شود باید هزینه های بسیار زیادی را صرف می کردیم اما با ورود بخش های مردمی به این بخش چنین باری از دوش دولت برداشته شده است.

وی در ادامه سخنان خود از حذف سد پشت نوبتیها در بهزیستی به عنوان یکی از اقدامات مهم این سازمان طی سال جاری یاد کرد و افزود: طی 10 سال گذشته متقاضیان دریافت خدمات حمایتی و تخصصی از بهزیستی در انتظار دریافت خدمات بودند و بهزیستی این افراد را در لیست انتظار قرار داده بود اما امسال در پی توجه های ویژه هیئت دولت این سد شکسته و بهزیستی موفق به آزادسازی این لیست شد.

20 هزار فرزند بی سرپرست تحت حضانت بهزیستی هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور از وجود 20 هزار فرزند بی سرپرست تحت حضانت بهزیستی خبر داد و افزود: البته طی اقداماتی که این مدت انجام شده ظرف 10 سال گذشته 10 هزار نفر از جمعیت فرزندان بی سرپرست بهزیستی به خانواده ها واگذار شد که البته این واگذاری به معنای فرزند خواندگی نیست.

وی گفت: در جریان واگذاری فرزندان به خانواده ها این چنین عمل می شود که چنانچه پدر و مادر کودکی فوت کند و سایر بستگان وی به رغم دارا بودن شرایط، توان مالی برای سرپرستی کودک را نداشته باشند بهزیستی وی را به خانواده ای جایگزین واگذار و هزینه های نگهداری از کودک را به آن خانواده پرداخت می کند.

فقیه گفت: اما در بحث فرزندخواندگی سالانه حدود یک هزار نفر در این وضعیت به خانواده ها واگذار می شود که البته باید تمام شرایط و مسائل حقوقی خانواده های متقاضی مورد بررسی قرار گیرد.

دوربین در شیرخوارگاه ها نصب می شود

فقیه در ادامه در پاسخ به سئوالی در مورد پیش بینی تمهیدات ویژه برای افزایش ضریب اطمینان تربیت کودکان تحت پوشش بهزیستی از سوی مربیان نیز بیان کرد: طی این مدت آیین نامه جدید برای گزینش مربیان در دستور کار قرار گرفت ضمن اینکه شیرخوارگاه ها نیز موظف شدند که در محل های نگهداری خود دوربین نصب کنند و امیدواریم با این کار سطح کیفیت تربیتی افراد تحت پوشش خود را بالاتر ببریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha