پایه‌گذار این بنیاد،‌ راج لومبا، معتقد است زنان در بسیاری از کشورها بعد از مرگ شوهرانشان سختی بسیاری را تحمل می‌کنند. به عقیده او "دولت‌ها یا ان‌جی‌اوها از آن‌ها حمایت نمی‌کنند و جامعه هم آن‌ها را طرد می‌کند." این تاریخ در 23 ژوئن قرار داده شد؛ چراکه مادر لرد لومبا در چنین روزی در سال 1954 بیوه شده بود.

زنان بیوه؛ رنج‌کشیدگان فراموش‌شده‌ ناپیدا

سلامت نیوز: پایه‌گذار این بنیاد،‌ راج لومبا، معتقد است زنان در بسیاری از کشورها بعد از مرگ شوهرانشان سختی بسیاری را تحمل می‌کنند. به عقیده او "دولت‌ها یا ان‌جی‌اوها از آن‌ها حمایت نمی‌کنند و جامعه هم آن‌ها را طرد می‌کند." این تاریخ در 23 ژوئن قرار داده شد؛ چراکه مادر لرد لومبا در چنین روزی در سال 1954 بیوه شده بود.

زنان بیوه معمولاً در آمارها درنظر گرفته نمی‌شوند و در فعالیت‌های سازمان‌های اجتماعی و دولتی کمتر پیدا هستند. با این‌وجود سوءاستفاده از زنان بیوه و فرزندانشان یکی از جدی‌ترین نقض‌های حقوق‌بشر و مانعی بر سر راه پیشرفت آن‌ها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهرخانه، میلیون‌ها زن بیوه در جهان، امروزه، فقر، ‌خشونت،‌ بی‌خانمانی، فقر سلامت و تبعیض در قانون را تجربه می‌کنند. مجمع عمومی سازمان‌ملل برای توجه ویژه به وضعیت این زنان در سراسر دنیا،‌ 23 ژوئن 2011 را به‌عنوان روز بین‌المللی زنان بیوه اعلام کرد و کنفرانسی با همین موضوع در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد.

بانکی‌مون، دبیرکل سازمان‌ملل‌متحد در سخنرانی اعلام این روز گفت: "غالباً زنان بیوه به ارث، مالکیت زمین، استخدام و حتی ابزار لازم برای ادامه حیات دسترسی ندارند. در مکان‌هایی که وضعیت بیوه‌ زن ارتباط مستقیم به شوهر او دارد، بعد از مرگ همسر، زن بیوه ممکن است ناگهان منزوی و گوشه‌گیر شود. در کشورهایی که درگیر جنگ هستند، زنان غالباً در سن جوانی بیوه می‌شوند و باید مسئولیت سنگین مراقبت از کودکان را با وجود جنگ، آوارگی و بدون هیچ حمایتی به‌دوش کشند."

بنیاد لومبا و روز زنان‌بیوه
بنیاد لومبا را لرد راج لومبا و همسرش تأسیس کردند. این بنیاد در لندن، به‌عنوان یک صندوق خیریه در 26 ژوئن سال 1997 تأسیس شد و در حال حاضر شعبه‌هایی در اوتار پرادش هند و نیویورک دارد. لرد راج لومبا به‌یاد رنج‌های مادرش که در 37 سالگی بیوه شد، ولی توانست در آموزش هفت فرزندش موفق باشد، این بنیاد را تأسیس کرد.

هدف اصلی این بنیاد، تحصیل بچه‌های زنان بیوه فقیر و توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی مادران آن‌هاست. حمایت از ترویج حقوق‌بشر برای زنان بیوه و کودکان‌شان در سراسر جهان در راستای این اهداف است.

هدف بنیاد در آغاز با برنامه حمایت آموزشی، آموزش 100 کودک در هر یک از ایالات هند بود که این هدف در سال 2006 به‌دست آمد. اولین حامی مالی بنیاد، شرکت ویرجین یونایت، مؤسسه خیریه ریچارد برانسون بود که بعد از آن هم با حامیان دیگری این برنامه موفق شده است تاکنون بیش از 9 هزار کودک را تحت برنامه حمایتی آموزش قرار دهد. در سال 2014 بیش از یک هزار و پانصد کودک در 13 ایالت هند با کمک این بنیاد تحصیل کرده‌اند.

هدف دیگر این بنیاد، توانمندسازی زنان بیوه است تا با کسب مهارت‌های مختلف به خودکفایی اقتصادی برسند. این کار بر احساس رضایت آن‌ها و تلاش برای پیشرفت‌شان هم اثر می‌گذارد. بنیاد لومبا برنامه توانمندسازی زنان بیوه را در بنگلادش، کنیا، نپال، سری‌لانکا دنبال کرده است. فعالیت اخیر این بنیاد در سال 2014،‌ همکاری با مسئولان ایالت پنجاب برای آموزش 5 هزار زن بیوه بوده تا به آن‌ها دوخت لباس با چرخ خیاطی را آموزش دهند.

روز بین المللی زنان بیوه در ابتدا توسط بنیاد لومبا در سال 2005 با هدف توجه دادن به مسایل زنان بیوه یا به قول این بنیاد، "فاجعه پنهان" اعلام شد. توجه به مشکلات زنان بیوه در سراسر جهان مرکز توجه این بنیاد از بدو تأسیس آن در سال 1997 بوده است. پایه‌گذار این بنیاد،‌ راج لومبا، معتقد است زنان در بسیاری از کشورها بعد از مرگ شوهرانشان سختی بسیاری را تحمل می‌کنند. به عقیده او "دولت‌ها یا ان‌جی‌اوها از آن‌ها حمایت نمی‌کنند و جامعه هم آن‌ها را طرد می‌کند." این تاریخ در 23 ژوئن قرار داده شد؛ چراکه مادر لرد لومبا در چنین روزی در سال 1954 بیوه شده بود.

رنج‌کشندگان فراموش‌شده‌ ناپیدا
کتابی به نام "رنج‌کشندگان فراموش‌شده‌ ناپیدا: فاجعه زنان بیوه درسراسر دنیا"، در سال 2010 منتشر شد. این کتاب تخمین زده است که 2 میلیون و چهل‌وپنج هزار زن بیوه در جهان زندگی می‌کنند که 115 میلیون نفر آن‌ها فقیر هستند و از برچسب‌های ناخوشانید اجتماعی و محرومیت‌های اقتصادی رنج می‌برند. بنیاد لومبا این کتاب را در ژوئن 2010 در اختیار دبیر مجمع عمومی سازمان‌ملل قرار داد که با توافق این سازمان، روز 23 ژوئن هر سال روز بین‌المللی زنان بیوه اعلام شد.

جنگ و زنان بیوه/ 1.5 میلیون زن بیوه در عراق پس از جنگ‌های اخیر
اغلب زنانی که بعد از مرگ شوهر یا جدایی از او، تنها زندگی می‌کنند، وضعیت اقتصادی و اجتماعی‌ متفاوتی نسبت به زنان شوهردار دارند. این شرایط نامناسب برای زنان بیوه در کشورهای فقیرتر و در حال جنگ دشوارتر است. به گزارش شبکه خبری الجزیره، سازمان حقوقی الامل که یک سازمان غیردولتی است و در زمینه دفاع از حقوق زنان عراقی فعالیت می‌کند، عملیات تروریستی، انفجارها، عملیات نظامی و ترورهایی که شهرهای مختلف عراق از سال 2003 تا به امروز شاهد آن هستند، بیش از 1.5 میلیون زن بیوه و بیش از سه میلیون کودک یتیم بر جای گذاشته است.

زنان بیوه در افغانستان
گزارش دیگری از واشنگتن‌پست حاکی از آن است که سه دهه جنگ در افغانستان زنان بسیاری را بیوه کرده است؛ اگرچه شمار دقیق آن‌ها روشن نیست، ولی بین چندین صدهزار تا دومیلیون زن در افغانستان بیوه هستند.

روزنامه در ادامه می‌نویسد: بیوه‌زنان تنها و بدون حمایت خانواده با مشکلات بیشتری روبه‌رو هستند. کاریابی برای یک زن در افغانستان مشکل است. حکومت افغانستان و کشورهای کمک‌رسان هم شبکه‌ای برای حمایت از زنانی که نان‌آور خانه خود را از دست داده‌اند، ندارند.

این واقعیت‌ها تصویر بزرگ‌تری از این پدیده به دست می‌دهد:
-    258 میلیون زن بیوه در سراسر جهان زندگی می‌کنند که 585 میلیون کودک دارند.

-    بیش از 100 میلیون از این زنان در فقر شدید زندگی می‌کنند.

-    نزدیک 81 میلیون زن بیوه در جهان مورد سوءاستفاده فیزیکی و روانی و دزدی اموال قرار می‌گیرند. زنان بیوه هدف تجاوز، شکنجه، و جنایت هستند و به تن‌فروشی و ازدواج مجدد وادار می‌شوند.

-    یک‌و‌نیم ‌میلیون کودکی که فرزند زنان بیوه هستند قبل از 5 سالگی از دنیا می‌روند. میلیون‌ها کودک زنان بیوه، با ازدواج در کودکی، بی‌سوادی، ‌ترک مدرسه، کار اجباری، قاچاق انسان، سوءتغذیه، بی‌خانمانی، تن‌فروشی و تجاوز روبه‌رو هستند.

-    بسیاری از زنان بیوه به فرزندان خود وابسته هستند که با کار در خیابان یا کارخانه نان‌آور خانواده محسوب می‌شوند. کار کودکان یکی از تبعات زندگی در خانواده زنان بیوه است.

پی‌نوشت
1.    The situation of widows in many countries is desolate.©iStockphoto.com/jcarillet

منابع
1.    http://afghanpaper.com/nbody.php?id=90862
2.    http://www.radiozamaneh.com/78544
3.    http://www.un.org/en/events/widowsday/
4.    http://theloombafoundation.org/home/
5.    http://www.teribon.ir/archives/57662



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha