پژوهشگران ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در پژوهشی موفق شدند، ناحیه جدیدی را در بالا دست ژن «كاوئولین» (CAVEOLIN-1) كه نقش بسزایی در بروز بیماری آلزایمر دیررس دارد شناسایی كنند.

دكتر مینا اوحدی ــ دانشیار مركز تحقیقات ژنتیك دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ــ در خصوص این تحقیق گفت: این مطالعه با همكاری مركز تحقیقات ژنتیك و گروه روانپزشكی دانشگاه بر روی 140 بیمار مبتلا به بیماری آلزایمر دیررس و مقایسه با 150 نفر از گروه شاهد انجام شد كه در نهایت منجر به شناسایی هاپلوتایپ‌های هموزیگوت خارج از اندازه طبیعی در ژن «كاوئولین 1» در بیماران شد.

وی خاطرنشان كرد: این ژن در تنظیم عملكرد سكرتازهای آلفا و بتا و در نتیه تنظیم پروتئین پیشتاز امیلوئید (APP) نقش دارد.

اوحدی این ناحیه ژنی را محل اتصال چندین فاكتور رونویسی دانست و اظهار داشت: با توجه به فقدان هاپلوتایپ‌های بیماری‌زا در گروه شاهد به نظر می‌رسد این ناحیه نقش قابل توجهی در پاتوفیزیولوژی بیماری آلزایمر دیررس دارد.

وی، شناسایی یك عامل ژنتیكی جدید در بروز بیماری آلزایمر دیررس و امكان استفاده از این یافته جهت دستیابی به داروهای جدید در درمان بیماری را از جمله كاربردهای طرح مطرح كرد.

گفتنی است، این یافته به تازگی در مجله AMERICAN JOURNAL OF MEDICAL GENETICS (PART B) وابسته به دانشگاه هاروارد منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha