زمان‌هایی در زندگی زناشویی اتفاق می‌افتد که آن‌قدر غصه‌دارتان می‌کند که به طلاق فکر می‌کنید. اگر طلاق بگیرید زندگی‌تان بهتر می‌شود یا بدتر؟ بچه‌ها چطور با این موضوع برخورد می‌کنند؟

اگر تصمیم به جدایی گرفته اید بخوانید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ان اف ام، لابد با این تیتر غافلگیر شده‌اید! در نکوهش طلاق بسیار شنیده‌اید اما این تیتر چه‌بسا پیشگیرانه باشد. راهی برای گریز از چاره‌ای ناگریز! مثلا زمان‌هایی در زندگی زناشویی اتفاق می‌افتد که آن‌قدر غصه‌دارتان می‌کند که به طلاق فکر می‌کنید. اگر طلاق بگیرید زندگی‌تان بهتر می‌شود یا بدتر؟ بچه‌ها چطور با این موضوع برخورد می‌کنند؟ بهترین زمان برای این‌که به همسرتان بگویید طلاق می‌خواهید چه موقع است؟

وقتی مشکلی در زندگی زناشویی‌تان پیش می‌آید، این افکار و سوال‌ها به ذهنتان هجوم می‌آورند. گاهی‌اوقات وقتی آن مشکل حل می‌شود، فکر طلاق ناخودآگاه از بین می‌رود.

اما اگر این افکار ناپدید نشدند و به‌طور مداوم فکرتان را مشغول کردند چه؟وقتی به‌طور مداوم به طلاق و نتایج آن فکر می‌کنید، باید زندگی و رابطه‌تان با همسرتان را به خوبی ارزیابی کنید. یک قدم به عقب بروید و ببینید چرا چنین احساسی پیدا کرده‌اید و چه مدت است که این افکار و احساسات شما را مشغول کرده است؟ آیا چیز خاصی در زندگی‌تان باعث شده فکر کنید که طلاق تنها راه نجات و تنها تصمیم درست برای شماست؟

خیلی‌وقت‌ها پیش می‌آید که فکر می‌کنید طلاق چاره‌کار شماست و روز بعدی که از خواب بیدار می‌شوید همه‌چیز به نظرتان خوب می‌آید. پستی‌وبلندی‌هایی مثل این باید شما را به این فکر بیندازد که چه‌چیز برایتان اهمیت دارد و زندگی‌تان چطور می‌تواند بهتر یا بدتر شود.

طلاق مساله‌ای ناگوار است و تصمیم گرفتن برای طلاق را نباید آسان گرفت. فهمیدن این‌که کی وقت طلاق رسیده، کار سختی است.
تصمیم نهایی برای طلاق فقط توسط خودتان گرفته می‌شود و این شما هستید که باید ببینید میل‌تان به کدام طرف است. اگر هنوز همسرتان را دوست دارید و می‌خواهید که زندگی‌تان درست شود، دست نگهدارید.

شما تصمیم سختی برای طلاق یا جدایی از شریک زندگی خود گرفته اید. حتی اگر ممکن است انتظار جدایی وجود داشته باشد، ازدواج و شراکت می توانند پیوندهای محکمی باشند، بنابراین جای تعجب نیست که تأثیر شکستن این پیوندها ویرانگر باشد.

علاوه بر پرداختن به تأثیر عاطفی طلاق یا جدایی، مسائل عملی زیادی برای فکر کردن و تصمیم گیری وجود دارد، مانند اینکه چگونه به آن پایان دهیم و در مورد بچه ها، پول و آینده یا خانه خانواده چه کار باید کنیم؟

در زیر مواردی وجود دارد که باید ابتدا به آنها فکر کنید تا به شما و خانواده تان در این مسیر دشوار کمک کند:

عجله نکنید

مهم است که برای طلاق وقت بگذارید، زیرا تصمیم به طلاق یا جدایی تصمیمی نیست که ساده گرفته شود.اطمینان حاصل کنید که 100٪ مطمئن هستید که راهی برای حفظ رابطه شما وجود ندارد، مانند مشاوره رابطه، که می تواند به شما کمک کند تا مسائل یا مشکلاتی را که در رابطه خود با آن روبرو هستید شناسایی و اصلاح کنید و می تواند به شما کمک کند تا با هم به عنوان یک زوج ادامه دهید.

اگر مطمئن هستید که رابطه به پایان رسیده است، مهم است به خاطر داشته باشید که جدایی یا طلاق می تواند یکی از استرس زاترین و احساسی ترین تجربیاتی باشد که تجربه خواهید کرد. از دست دادن یک رابطه صمیمانه بزرگسالی، بخشی از ما را می گیرد، درست به اندازه هر فقدان دیگری.ممکن است احساس سوگ داشته باشد، اما هیچ یک از راحتی های سوگ را ندارد. هیچ تشییع جنازه، آداب و رسوم، حمایت، هیچ موعظه ای وجود ندارد که برای کسی که رفته ارزش قائل شود و بتواند دردی را دوا کند.

مهم است که برای رابطه‌ای که از دست داده‌اید، وقت بگذارید و گام‌های بعدی خود را در ساختن آینده‌ای جدید و متفاوت از آنچه برای خود تصور می‌کردید، در نظر بگیرید.

فرزندان خود را در اولویت قرار دهید

فروپاشی رابطه می تواند زمان بسیار عاطفی و سختی برای کودکان باشد. در حالی که کودکان بسته به سن، شخصیت و موقعیت فردی، واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهند، معمولاً کودکان طیف وسیعی از احساسات را تجربه می‌کنند که می‌تواند شامل انکار، خشم، سرزنش خود، غمگینی و کناره‌گیری باشد.با این حال، با فضا، زمان و حمایت، آنها با احساسات خود کنار آمده و سازگار می شوند.

چگونه می توانید به فرزندان خود کمک کنید؟

  • به فرزندان خود بگویید چه اتفاقی دارد می افتد. آنها نیازی به دانستن همه جزئیات ندارند، اما باید بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است .
  • به گوش دادن و صحبت کردن با فرزندانتان در مورد احساسات، افکار، نگرانی ها و آرزوهایشان ادامه دهید.اگر کودکان تشویق شوند که در مورد ترس ها و نگرانی های خود با کسی که آماده شنیدن و تلاش برای درک کردن است صحبت کنند، سریع تر سازگار می شوند.
  • به فرزندان خود بگویید که گریه کردن اشکالی ندارد و آنها را نسبت به احساس متفاوتی که دارند سرزنش نکنید.
  • به فرزندان خود اطمینان دهید که طلاق یا جدایی تقصیر آنها نیست.
  • فرزندانتان را تشویق کنید که جبهه گیری نکنند.
  • از پرسیدن اینکه فرزندانتان با چه کسی می خواهند زندگی کنند خودداری کنید چرا که ممکن است احساس کنند از آنها پرسیده می شود کدام والدین را بیشتر دوست دارند.
  • مسئولیت تصمیم گیری در مورد ترتیبات مربوط به آنها را به عهده فرزندان خود قرار ندهید. وظیفه والدین باید این باشد که ترتیبات را حل کنند، نه فرزندان.
  • فرزندان خود را تشویق کنید تا به روال معمول خود ادامه دهند، اما آنها را مجبور نکنید.
  • جلوی بچه ها بحث نکنید. کودکان باید از هرگونه درگیری بین والدین خود دور نگه داشته شوند.
  • سعی کنید تضادها را زودتر با شریک زندگی خود حل کنید - هر چه مدت طولانی تر مشکل را حل کنید، می تواند برای فرزندان شما بدتر باشد.
  • از فرزندان خود برای مذاکره برای شما استفاده نکنید و از آنها نخواهید که رازهای خود را حفظ کنند یا اطلاعاتی درباره شریک زندگی خود به شما بدهند.

فرآیند طلاق را درک کنید

درخواست طلاق می تواند به صورت انفرادی یا مشترک انجام شود و یک دوره 20 هفته ای باید بگذرد تا درخواست به صورت مشروط صادر شود.

مهم است که با یکدیگر روند طلاق را طی کنید و آن را کوتاک نشمارید؛ چرا که طولانی تر شدن این فرآیند می تواند باعث آسیب بیشتری به طرفین شود

دادگاه پس از ارسال درخواست طلاق دستور مشروط صادر می کند. این تأیید می کند که دادگاه هیچ دلیلی نمی بیند که طرفین نتوانند طلاق بگیرند، مشارکت مدنی را خاتمه دهند یا ازدواج را فسخ کنند. پس از صدور حکم مشروط، دادگاه می تواند هر گونه قرارداد یا ترتیبات مالی را بررسی کند. بعد از دستور مشروط می توان حکم قطعی را درخواست کرد و این امر ازدواج را منحل می کند.

بازه زمانی احتمالی حداقل 6 ماه از درخواست تا درخواست نهایی طلاق خواهد بود.

گزینه های خود را در نظر بگیرید

شما باید حقوق خود را بیابید و مشاوره دریافت کنید، اما فکر نکنید دادگاه تنها راه طلاق شما است. طلاق یک فرآیند قانونی است اما این بدان معنا نیست که شما به وکیل نیاز دارید.برای انجام وظایف خود وقت بگذارید و مطمئن شوید که در مورد همه گزینه های موجود تحقیق کرده اید. اگر احتیاج به حضور وکیل دارید، یکی را انتخاب کنید که به احتمال زیاد طلاق شما را تا حد امکان مسالمت آمیز نگه دارد.

سعی کنید تا زمانی که طلاق نهایی می شود تحت نظر مشاور بمانید چرا که هر دو طرف ضربه های روحی را تجربه می کنید که برای پشت سر گذاشتن آن نیاز به مشاور امین دارید.

سازماندهی کنید

قبل از اینکه ازدواج خود را به پایان برسانید یا تصمیم به جدایی از شریک زندگی خود بگیرید، باید چند نکته را در نظر بگیرید.برای مثال، جایی که قرار است زندگی کنید، شریک زندگی‌تان کجا زندگی خواهد کرد و در مورد پول و دارایی‌هایی که جمع‌آوری کرده‌اید چه کاری انجام دهید – این شامل پس‌انداز، مستمری، سرمایه‌گذاری و بدهی‌ها می‌شود.

اما قبل از اینکه بتوانید شروع به تلاش برای باز کردن گره های مالی خود کنید، مهم است که تصویر روشنی از شرایط مالی خود ایجاد کنید و اگر در رسیدن به توافق با شریک سابق خود مشکل دارید، میانجیگر یا مشاور خانواده اولین قدم توصیه شده است، می تواند به شما کمک کند تا بر سر پول، و همچنین ترتیبات اموال و فرزندان توافق کنید و به شما کمک کند تا به مرحله بعدی زندگی خود بروید.

برای تأمل وقت بگذارید

پس از تحولات جدایی، معمولاً زمانی برای تأمل فرا می رسد، زمانی که با خود حساب و کتاب می کنید و تصمیمات جدیدی برای آینده خود می گیرید.

طلاق نیز یک فرآیند عاطفی است.شما ممکن است از اندوه به آرامش، از خشم به آرامش، از احساس گناه به آزادی و از پشیمانی به پیشرفت بروید.

ساماندهی و بازگشت به آرامش درونی زمان می خواهد. شما باید راه های جدیدی برای برقراری ارتباط با یکدیگر بیابید، اکنون که دیگر شریک زندگی یکدیگر نیستید و به عنوان والدینی که مسئولیت فرزندان خود را به اشتراک می گذارند، رابطه جدیدی ایجاد کنید.

برای والدینی که از هم جدا شده‌اند، با گذشت زمان، متوجه خواهید شد که شما و فرزندانتان در یک روال جدید قرار می‌گیرید، اما در برخی موارد، وضعیت ممکن است متشنج و خصمانه باقی بماند.در صورت حل نشدن این موضوع می‌تواند باعث تنش و ناراحتی همه افراد شود.ممکن است حل کردن آن غیرممکن به نظر برسد، اما میانجیگری و مراجعه به مشاور قطعاً می‌تواند به حل مشکلات ارتباطی شما کمک کند و مهارت‌ها و تکنیک‌هایی را در اختیار شما قرار دهد تا از بحث و جدل دور بمانید. تعداد قابل توجهی از والدین تا 5 سال پس از جدایی تمام ارتباط خود را با فرزندان خود از دست می دهند. در چنین مواقعی، از طرف فرزندان و والدینی که دیگر آنها را نمی بینند، دلشکستگی زیادی ایجاد می شود.

پرسش نامه ی زیر به شما کمک می کند تصمیم درست را بگیرید

ممکن است برای جدایی از همسرتان دلایل قابل‌توجیهی داشته باشید اما پرسش‌نامه زیر به شما کمک می‌کند تا بدانید این تصمیم درست است یا نه؟
به هریک از سوالات زیر با «درست» و «نادرست» جواب بدهید و در انتها جواب درستی که کارشناسان به این سوالات داده‌اند را با پاسخ خودتان مطابقت دهید.

  1. درگیری و مشاجره همیشگی بین شما و همسرتان نشانه این است که از یکدیگر جدا شوید.
  2. شما و همسرتان دیگر هیچ وجه‌مشترکی در سلایق و عقایدتان با هم ندارید و این موضوع دلیل خوبی برای جدایی است.
  3. در یک ارتباط خوب، بیشتر اختلاف‌نظرها و مشکلات زناشویی به مرور زمان برطرف و حل می‌شود.
  4. یک ازدواج خوب به این معناست که زن و شوهر تعریف یکسان و مشترکی از عشق داشته باشند.
  5. زن و شوهر از هم جدا می‌شوند چون دیگر عاشق هم نیستند.
  6. خیانت باعث از بین رفتن رابطه زناشویی نمی‌شود.
  7. بیشتر افراد در ازدواج دوم موفق‌تر هستند چون در ازدواج اول تجربه‌های خوبی به دست آورده‌اند.

نظر مشاور درباره مشاجره

این خیلی عجیب است که بیشتر همسران تصور می‌کنند اختلاف سلیقه و گاه مشاجره نشانه ناموفق‌بودن یک زندگی زناشویی است اما به عقیده روانشناسان، ارتباطی که در آن هیچ اختلاف‌نظری وجود نداشته باشد، بیشتر از یک رابطه پرجدال در خطر طلاق قرار دارد زیرا شما انسان هستید و به دلیل تفاوت زندگی خانوادگی و فرهنگی‌تان خصوصیاتی متفاوت از یکدیگر دارید و جروبحث و اختلاف، یک موضوع بسیار طبیعی در رابطه شماست.
شما و همسرتان دیگر هیچ وجه‌مشترکی در سلایق و عقایدتان با هم ندارید و این موضوع دلیل خوبی برای جدایی است!


گفتن این حقیقت شما را غافلگیر می‌کند اما بد نیست بدانید تحقیقات کارشناسان نشان داده، زوج‌هایی که زندگی زناشویی موفقی دارند به هیچ‌وجه خصوصیات و وجه‌مشترک زیادی با یکدیگر ندارند و حتی سلایق و عقایشان در تناقض با یکدیگر است اما آن چیزی که ارتباط‌های موفق را از ناموفق جدا می‌کند، نحوه برخورد همسران با اختلاف‌ها و ویژگی‌های متفاوت همسران‌شان است. همسران موفق به خوبی می‌دانند که شریک آنها نمونه کپی‌برداری شده آنها نیست و نباید مثل آینه برای آنها باشند بلکه لازمه یک ازدواج با دوام، احترام گذاشتن به تفاوت‌های طرفین و رشد کردن در میان این ۲ دنیای متفاوت است.

در یک ارتباط خوب بیشتر اختلاف‌نظرها و مشکلات زناشویی به‌مرور زمان برطرف و حل می‌شود

شاید تابه‌حال این خبر به گوش‌تان نخورده باشد اما کارشناسان در تحقیقات‌شان به نتیجه‌ای جالب رسیده‌اند که شما را شگفت‌زده خواهد کرد، هیچ می‌دانستید که ۶۰‌درصد اختلاف‌نظرهایی که همسران در طول زندگی مشترک با یکدیگر دارند، غیرقابل حل است؟
اگر قبول ندارید، یک ورق کاغذ بردارید و تمامی بحث‌هایی که در طول زندگی مشترک با همسرتان داشته‌اید را بنویسید، درنهایت شگفتی متوجه می‌شوید که بیشتر آنها تکراری است و با وجود گذشتن سالیان‌سال از ارتباط‌تان هنوز بر سر موضوعی تکراری با همسرتان بحث می‌کنید اما چیزی که در این بین تغییر می‌کند، نحوه واکنش ۲ طرف نسبت به آن موضوعات است.


پس اگر فکر می‌کنید مشکل شما و همسرتان با گذشت زمان حل خواهد شد، مرتکب اشتباه رایج دیگر زوج‌ها شده‌اید.
به جای انتظار برای گذشت زمان و برطرف‌شدن مشکل، نوع واکنش و سازگاری‌تان را نسبت به اختلاف‌نظر بین خود و همسرتان تغییر دهید.

یک ازدواج خوب به این معناست که زن و شوهر تعریف یکسان و مشترکی از عشق داشته باشند

این نکته را به‌خاطر بسپارید که شما و شریک زندگی‌تان در ۲محیط متفاوت بزرگ شده‌اید و به همین خاطر تعریفی که از عشق و محبت دارید با یکدیگر کاملا متفاوت است. ممکن است همسر شما از روی عشق، کاری برایتان انجام دهد و از این طریق علاقه‌اش را به شما ابراز کند اما شما به‌دنبال راهی هستید که همسرتان به روش دلخواه شما عشقش را ابراز کند. فراموش نکنید که نحوه ابراز علاقه و عشق هر انسانی با دیگران متفاوت است و هرگز از همسرتان نخواهید که دیدگاهی مانند شما درمورد عشق و طریقه محبت‌کردن داشته باشد.

زن و شوهر از هم جدا می‌شوند چون دیگر عاشق هم نیستند

متاسفانه عده‌ای تصور می‌کنند که عشق تنها دلیل ازدواج و ماندن در یک ارتباط است. این عده از افراد ازدواج می‌کنند چون عاشق شده‌اند و بعد به‌راحتی از شریک‌شان جدا می‌شوند، چون دیگر عاشقش نیستند اما این تصور، یک اشتباه محض است چون عشق یک حس است و زمانی هست و زمانی دیگر نیست. این‌که دیگر مثل روزهای اول آشنایی عاشق همسرتان نیستید و به همین دلیل می‌خواهید از او جدا شوید، احمقانه‌ترین فرضیه‌ای است که آن را انتخاب کردید. صبر کنید چون عشق دوباره به وجود خواهد آمد و باردیگر غافلگیرتان خواهد کرد.

خیانت باعث از بین رفتن رابطه زناشویی نمی‌شود

بله، این جمله درست است و اگر یک زن هستید و تنها به‌خاطر خیانت همسرتان می‌خواهید ترکش کنید، لطفا کمی بیشتر فکر کنید. هرچند رویارویی با خیانت و اصلاح ارتباط بعد از آن، کار خیلی ساده‌ای نیست اما اگر واقعا به ارتباط‌تان علاقه‌مند هستید ارزش این مبارزه را خواهد داشت و خبر خوب این‌که بیشتر ارتباط‌هایی که بعد از خیانت دوباره شکل گرفته، موفق‌تر بوده و همسرانی که بعد از خیانت روابط خود را اصلاح کردند و اعتماد را از نو بین خودشان به‌وجود آوردند، ارتباط زناشویی بادوام‌تری داشته‌اند.

بیشتر افراد در ازدواج‌دوم موفق‌تر هستند چون در ازدواج اول تجربه‌های خوبی به دست آورده‌اند

برای این موضوع نمی‌توان قانونی را درنظر گرفت اما این درست است که بسیاری از افراد در ازدواج دوم‌شان موفق‌تر هستند چون اشتباهاتی که در ازدواج اول مرتکب شده‌اند را در ازدواج‌دوم‌شان انجام نمی‌دهند اما باید به خاطر داشته باشید که عشق تنها خامه روی کیک است نه خود کیک و تا زمانی که یاد نگیرید شادی و خوشبختی‌تان را وابسته به فرد دیگری ندانید، امید موفقیت در ازدواج برای‌تان وجود ندارد این‌که خودخواهانه به دنبال افرادی باشید که شما را خوشبخت کنند و درصورت برآورده‌نشدن این موضوع آنها را ترک کنید، اصلا راه درستی نیست. خوشبختی و آرامش را در خودتان به وجود بیاورید و خودخواهانه دیگران را نخواهید.

پرسش پیش از جدایی

تصمیم به‌جدایی گرفته‌اید؟ قبل از این‌که تصمیم نهایی را بگیرید به این ٦ پرسش جواب بدهید.
١- آیا هنوز هم احساس مثبتی به همسرتان دارید؟ اگر رابطه‌تان خشونت‌آمیز نبوده و هنوز هم محبتی نسبت به هم احساس می‌کنید، خوب است که به‌جای جدایی به بهبود رابطه فکر کنید.
٢- آیا همیشه راهتان از هم جدا بوده؟ اگر همیشه هرکدام از شما به‌شیوه خودش زندگی کرده، بعید نیست‌ بودن و نبودن همسرتان فرقی به حالتان نداشته باشد و این رابطه فقط یک نام را یدک بکشد.
٣- آیا طلاق یک تهدید است یا یک تمایل واقعی؟ آیا واقعا می‌خواهید طلاق بگیرید یا این یک تهدید ناشی از افسردگی، خشم، ناامیدی و احساس شکست است؟
٤- آیا این یک تصمیم احساسی است؟ رفتار و تصمیم‌های ما ممکن است کاملا احساسی باشند بدون درنظرگرفتن جنبه‌های عقلانی. تصمیم شما برای جدایی چگونه است؟
٥- انگیزه شما برای جدایی چیست؟ آیا زندگی با این فرد هویت، شخصیت، اعتبار، آبرو، عزت‌نفس، آرامش یا سلامت جسمی و روانی‌تان را تهدید می‌کند و تلاش شما برای بهبود زندگی خودتان است؟
٦- آیا به اثرات منفی جدایی فکر کرده‌اید؟ گاهی طلاق فرصتی برای تمام‌کردن رابطه‌ای اشتباه است اما بعد از جدایی ممکن است شرایطی پیش بیاید که بیشتر احساس خلأ، ناامیدی، افسردگی و شکست کنید. آیا می‌توانید با شرایط تازه به‌خوبی کنار بیایید؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سلیمان زهره ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
    سلام من و همسرم میخوایم جدا شیم که من اصلا نمیخام جدا شم چون که پای یک پسر دوساله در میانه و همسرم میخاد جدا شه لطفا راهنمایی و کمکم کنید
  • سپیدار IR ۰۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    خیلی مفید و خوب بود