اگر در تهران این گزارش را می‌خوانید، دمای هوا نزدیک به ۲۲درجه است که البته چندان هم سرد نیست. اما تقریبا 600كیلومتر دورتر از شما در «شین آباد» دمای هوا 17درجه و البته در جایی مثل «تكاب» هم 14درجه است.حالا تصویری از نامه وزارت نیرو هم منتشر شده كه نشان می‌دهد، زمستان بسیار سرد و پر بارشی در پیش است؛چیزی شبیه به زمستان سرد سال 86.هوا به‌زودی در بسیاری از نقاط كشور سرد‌تر خواهد شد.عمده این مناطق البته در نقاط محروم و روستایی هستند؛جایی كه در آنها همچنان كلاس‌هاس درس با استفاده از بخاری‌های غیرایمن گرم می‌شوند كه هر لحظه احتمال تكرار «شین آباد» دیگری وجود دارد.

۱۳۶هزار کلاس درس در معرض خطر آتش‌سوزی

سلامت نیوز: اگر در تهران این گزارش را می‌خوانید، دمای هوا نزدیک به ۲۲درجه است که البته چندان هم سرد نیست. اما تقریبا 600كیلومتر دورتر از شما در «شین آباد» دمای هوا 17درجه و البته در جایی مثل «تكاب» هم 14درجه است.حالا تصویری از نامه وزارت نیرو هم منتشر شده كه نشان می‌دهد، زمستان بسیار سرد و پر بارشی در پیش است؛چیزی شبیه به زمستان سرد سال 86.هوا به‌زودی در بسیاری از نقاط كشور سرد‌تر خواهد شد.عمده این مناطق البته در نقاط محروم و روستایی هستند؛جایی كه در آنها همچنان كلاس‌هاس درس با استفاده از بخاری‌های غیرایمن گرم می‌شوند كه هر لحظه احتمال تكرار «شین آباد» دیگری وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، از سال92 با اهتمام دولت و مجلس اعتبار ویژه‌ای برای استاندارد‌سازی سامانه گرمایشی مدارس از محل فروش گاز اختصاص پیدا كرد. خوشبختانه طی 2سال اخیر اقدامات مهمی درباره استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس كشور و جمع‌آوری بخارهای‌ نفتی و گازی برداشت شده و 64هزار كلاس درس به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز شده‌اند.اما با وجود همه تلاش‌ها 136هزار كلاس همچنان فاقد سامانه گرمایشی استاندارد هستند كه به‌گفته رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور تا پایان امسال 40هزار كلاس درس دیگر به سامانه گرمایشی استاندارد حرارت مركزی شامل پكیج و رادیاتور مجهز می‌شوند؛پایان امسال یعنی وقتی بهار آمده و بخاری‌های جدید نوشدارویی برای سال‌های آینده خواهند بود.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور 12مهر در نشست سران مدرسه ایمن با اشاره به نگاه ویژه دولت به مقوله استانداردسازی تجهیزات مدارس گفت: «امیدواریم تا 3سال آینده همه مدارس كشور حتی در دورترین و محروم‌ترین نقاط به سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی استاندارد مجهز شوند.»

براساس اعلام رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور به‌طور متوسط هزینه استانداردسازی سامانه گرمایشی هر كلاس درس ۷میلیون تومان برآورد شده‌است.

    مسئولان چه می‌گویند؟

مرتضی رئیسی،معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس كشور در این باره می‌گوید: «در سال‌های 92 و93 بیش از 64هزار كلاس به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز شدند و امسال نیز40هزار كلاس به سامانه استاندارد تجهیز می‌شود. هنوز ۱۰۰هزار بخاری غیراستاندارد در مدارس، جان دانش‌آموزان را تهدید می‌كند. درصورت تأمین 700میلیارد تومان اعتبار همه كلاس‌ها به سامانه‌های گرمایشی استاندارد مجهز می شوند.»
در همین حال نیره پیروز بخت، رئیس سازمان ملی استاندارد معتقد است: « نیمی از بخاری‌های مدارس باید اصلاح و تعویض شود، زیرا فقط نیمی از آنها قابل استفاده است. سال گذشته با بررسی بخاری‌های مدارس در برخی استان‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم و گزارش خود را به وزارت آموزش و پرورش ارسال كردیم كه این وزارتخانه اقدامات اصلاحی را آغاز كرده است.»

به گفته داریوش ورناصری، مدیركل نوسازی مدارس استان تهران، پیش از شروع فصل زمستان همه مدارس تهران به سامانه گرمایشی استاندارد مجهز می‌شوند.
وی تاكید می كند كه نباید در مدارس تهران از بخاری‌های گازی یا غیرایمن استفاده شود.پس از تجهیز مدارس به سامانه‌های استاندارد و جمع‌آوری بخاری‌های گازی و ناایمن مدیران مدارس حق استفاده از این نوع بخاری‌ها را نخواهند داشت.

به این ترتیب می‌توان گفت ایمن كردن همه كلاس‌های درس به بودجه‌ای نزدیك به هزار میلیارد تومان احتیاج دارد. با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای آموزش و پرورش نمی‌توان توقع داشت این مشكل یكباره حل شود اما دست‌كم انتظار می‌رود روند استانداردسازی سامانه گرمایشی مدارس در نقاط سردتر و محروم‌تر كمی تسریع شود.

    بیشترین آمار كلاس‌های نیازمند سامانه گرمایشی استاندارد

ردیف نام استان كلاس های نیازمند استانداردسازی
1 خراسان رضوی 21402
2 اصفهان 13345
3 فارس 8844
4 كرمان 6308
5 مازندران 6205
6 آذربایجان شرقی 5217
7 گیلان 5121

    4آتش‌سوزی دلخراش در مدارس

18بهمن 1376، آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در شهرستان شفت استان گیلان: وزش باد شدید باعث آتش گرفتن بخاری كلاس شد كه البته با فداكاری معلم، دانش‌آموزان آسیب ندیدند، اما حسن امیدزاده تا زمان مرگش از عوارض سوختگی شدید رنج برد.

24دی 1383، آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در سفیلان در لردگان استان چهارمحال و بختیاری: آتش گرفتن بخاری نفتی كلاس موجب سوختگی 13دانش‌آموز دختر و پسر شد.

14 آذر 1385، آتش‌سوزی در مدرسه‌ای در مرودشت استان فارس: شعله‌ور شدن بخاری عامل آتش‌سوزی بود كه به سوختگی شدید 8دانش‌آموز منجر شد.

15 آذر 1391، در مدرسه انقلاب اسلامی شین‌آباد در پیرانشهر استان آذربایجان غربی: گر گرفتن بخاری نفتی كلاس باعث مصدوم شدن 28دانش‌آموز و مرگ 2نفر از آنها شد.

توضیح: هر سال در برخی مدارس كشور حوادثی ناشی از آتش گرفتن بخاری نفتی یا نشت گاز از بخاری‌های گازی رخ می‌دهد كه منجر به مصدومیت و مسمومیت دانش‌آموزان می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha