محققان در حال انجام ازمایش بر روی دارویی هستند که در انسان نقش ضد پیری خواهد داشت. مطالعات نشان می دهد که راپامیسین(Rapamycin) دارای خاصیت ضد پیری است. این دارو که اولین بار در خاک جزیره ایستر (جنوب اقیانوس ارام) یافت شد، می تواند روند پیری و افزایش سن را کاهش دهد.

به گزارش گروه ترجمه سلامت نیوز، تحقیقات جدید نشان می دهد که که این دارو ، طول عمر مورد انتظار موش های میانسال را 28 تا 38% افزایش می دهد. این افزایش دلخواه با پیشگیری از بیماری های قلبی و سرطان در انسان قابل تعریف است. محققان می گویند ما معتقدیم که این اولین شاهد قانع کننده است که نشان می دهد امکان کند کردن روند افزایش سن و افزایش طول عمر به کمک دارو از همان ابتدای زندگی میسر است.

گفتنی است که برنامه مداخله در روند افزایش سن توسط موسسه ملی طول عمر پایه ریزی شده و در حال ازمایش ترکیباتی است که دارای تاثیر بالقوه ضد پیری در موش های آزمایشگاهی می باشد. تاکنون چندین دارو مورد ازمایش قرار گرفته است. اما داروی راپامیسین یا سیرولوموس اولین دارویی است که تاثیر قابل توجهی در دوران زندگی موش ها داشته است .

راپامیسین اولین بار در دهه 1970 کشف شد. این دارو دارای خاصیت ایمنی فرونشانی می باشد که معمولا برای بیماران پیوند عضوی تجویز می شود  . همچنین مطالعات ثابت کرده که این دارو دارای خاصیت بالقوه ضد سرطان است.

محققان می گویند که این خاصیت راپامسین(کاهش روند افزایش سن)می تواند ناشی به تعویق انداختن مرگ حاصل از سرطان و یا کاهش مکانیسم افزایش سن باشد. و این خاصیت نیز ممکن است به خاطر تاثیری باشد که این دارو روی انزیم های موثر در متابولیسم دارد. اگرچه نتایج ازمایشات رضایت بخش است اما محققان می گویند تحقیق بیشتری لازم است تا ثابت شود که این دارو همین تاثیر دلخواه را در انسان نیز خواهد داشت.

اما محققان دانشگاه آکسفورد اعلام کرده اند که تا اطلاع ثانوی از استفاده سرخود از این دارو به خاطر تاثیر ضد پیری آن اجتناب کنید . زیرا سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار داده و ممکن است باعث عفونت های غیر قابل اجتنابی شود. 

دانشمندان معتقدند که هنوز حفظ سلامت بهتر از داروهایی از این دست می تواند خاصیت ضد پیری خود را بدون داشتن تاثیر جانبی ناخواسته ایفا کند.    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha