اگر احیانا در یکی از این بازی های آنلاین حساب کاربری دارید و زمان را از دست می دهید،افت تحصیلی پیدا کرده اید، شغلتان در معرض خطر است و ... ! یک لحظه به این فکر کنید که احتمالا شما هم یک معتاد مجازی هستید!

سلامت نیوز: اگر احیانا در یکی از این بازی های آنلاین حساب کاربری دارید و زمان را از دست می دهید،افت تحصیلی پیدا کرده اید، شغلتان در معرض خطر است و ... ! یک لحظه به این فکر کنید که احتمالا شما هم یک معتاد مجازی هستید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان‌آنلاین، اعتیاد یعنی وابستگی شدید یک فرد به یک ماده ، وسیله و هر چیزی که بتواند به طور موقت آرامش روانی و جسمی را برای او به ارمغان بیاورد. در قدیم فقط قلیان، تریاک و یک سری مواد دست سازِ مردم برای استفاده ی افراد معتاد رواج داشت.اما با پیشرفت بشر، این مواد اعتیاد آور، با کشف حشیش و سایر مواد روان گردان، به روز شدند.
در گذشته هر کس وابستگی شدیدی به موارد بالا داشت معتاد نامیده می شد، تا این که در دهه های  اخیر، یک سری وسایل الکترونیکی ظهور پیدا کردند که در زمینه ی اعتیاد و تولید معتاد از دیگر رقیبان در حال پیشی گرفتن هستند.اگر در گذشته امکان داشت فرد با شرایط عادی زندگی، بدون فقر و مشکل مالی، فقط به دلیل دوستان ناباب یا روش نادرست تربیتی، به طور متوسط از بیست و چهار سالگی اعتیاد به مواد مخدر را آغاز کند،در حال حاضر به برکت وجود اینترنت، سالم ترین خانواده ها و کودکان کم سن و سال هم با احتمال ابتلا به اعتیاد روبه رو هستند.

ما و اعتیاد مدرن
بازی های آنلاین یکی از ابزارهای اعتیاد در سنین پایین است. بازی هایی که صرفا نیازمند به اینترنت نیستند، بلکه مستلزم حضور چند نفر است که در یک زمان با اتصال به رایانه های یکدیگر به بازی مشغول شوند و اینترنت تنها دسترسی افراد را به یکدیگر آسان تر می کند . وقتی جمعیت کثیری از انسان ها پشت مانیتور نشسته و مشتاق باشند تا با شما بازی کنند، شما هم به این سمت کشیده می شوید تا با آنها بازی کنید. این بازی ها با تحریک یکی از گرایش های وجودی مثل هوش ، میل جنسی، خشونت و یا حتی حس زیبایی شناسی، شما را به خود جذب کرده و به شما کمک می کند که به آن میل پاسخ دهید. حال اگر در تعامل با افرادی باشید که مانند شما به آن بازی علاقمند هستند وهمگی در پی پاسخگویی به چند نیاز مشترک باشید،بیشتر به سمت آن بازی کشیده می شوید. تا حدی که زمان را هم فراموش می کنید.

چگونه یک معتاد اینترنتی را بشناسیم؟
اعتیاد به بازی های آنلاین و اینترنتی از چندین طریق قابل شناسایی است. به هم ریخته شدن نظم زندگی فرد، به این صورت که زمان خواب، بیداری و ساعت بیولوژیکی بدن او مختل شود. از زندگی و شغل خود باز بماند، به گونه ای که کار خود را از دست بدهد یا دچار افت تحصیلی بشود.گاهی این اعتیاد موجب حذف شدن افراد خانواده و آشنایان از زندگی او می شود که نتیجه ی آن، اختلال در روابط اجتماعی و منزوی شدن فرد است.
از دیگر نشانه های آن نیاز به زمان بیشتر است. به گونه ای که فرد هر روز زمان بیشتری را صرف بازی می کند، بی آنکه متوجه گذران روز و شب شود و با گذشت زمان، به آن وابستگی پیدا می کند و عدم دسترسی به بازی برای او درد آور است.
در واقع اعتیاد به بازی های اینترنتی موجب توجه بیش از حد به یک نیاز و بی توجهی به سایر نیاز های انسانی می شود که این مسئله، تک بعدی شدن انسان و عدم رشد کامل بعد روحانی او را در پی دارد. در حالی که فرد می تواند از راهی مناسب تر و سالم تر به آن نیاز پاسخ بگوید، بی آنکه با از دست دادن زمان، زندگی اش تباه گردد .

بازی تا سرحد مرگ!
این بازی ها  علاوه بر تصرف زمان، گاهی جان فرد را هم می گیرند!موارد معدودی دیده شده که فرد به درجه ای از اعتیاد رسیده که در برابر رایانه، جان باخته است. علت مرگ اغلب این افراد، بی توجهی به سایر نیازهای بدنمثل غذا ، تخلیه ی کلیه و مثانه ی تحت فشار ، خواب و ... بوده است. بعید نیست این دسته از آدم ها، اگر تنفسشان هم خود به خودی و بی هزینه نبود، از این نیاز حیاتی هم چشم می پوشیدند!
" LeeBoesgnues” ، فردی بود که پس از قطع رابطه با نامزدش و اخراج شدن از کار به دلیل تاخیرهای مداوم، دیگر دلیلی برای زندگی نداشت و بعد از اعتیاد کامل به بازی های آنلاین و پنجاه ساعت بازی مداوم، جان خود را از دست داد.
گاهی در حال خماری، معتادان دست به اعمالی می زنند که جبران ناپذیر است. مرگ نوزاد سه ماهه بر اثر سوء تغذیه، به دلیل این که والدینش مشغول به بزرگ کردن یک کودک مجازی بودند یا مرگ والدین به ضرب گلوله ی فرزندشان و ... ، نشانگر یک ناهنجاری اجتماعی است که عده ای سودجو،  با جذاب تر کردن بازی های آنلاین و توجه بیشتر به کمبودها و نیازهای بشر در این قبیل  بازی ها، این انگل را تغذیه می کنند. افراد و شرکت های سودجو به طور قطع، تنها با نیت به دست آوردن پول و ثروت بیشتر، قدم پیش نمی گذارند! بلکه گاهی با دخیل کردن خشونت بیش از حد، نیازهای جنسی غیر متعادل، استعمال مواد مخدر و مشروبات الکلی و... باعث می شوند فرد از حالت یک انسان با سلایق و علایق معمولی خارج و تبدیل به وصله ای ناجور، برای جامعه شود.
جامعه سعی می کند به این افراد کمک کند. اما ممکن است معتادین در برابر کمک های جامعه، جبهه گیری کنند. برخی اعتیاد خود را انکار می کنند. عده ای هم پذیرفته اند، اما به دلیل اینکه نمی توانند از اعتیاد خود دست بکشند ترجیح می دهند تا آخر عمر در این وضعیت باقی بمانند.
اگر احیانا در یکی از این بازی های آنلاین حساب کاربری دارید و زمان را از دست می دهید،افت تحصیلی پیدا کرده اید، شغلتان در معرض خطر است و ... ! یک لحظه به این فکر کنید که احتمالا شما هم یک معتاد مجازی هستید!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha