یك روان‌پزشك گفت: ارتباط چشمی مهمترین ویژگی ارتباطات مستقیم انسانی است كه با وارد‌شدن بیش از حد وسایل الكترونیكی به زندگی انسان و گسترش ارتباطات مجازی، ارتباط چشمی افراد نیز كاهش یافته است.

عارفه مبشر درگفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: ارتباط چشمی ویژگی اصلی ارتباطات مستقیم انسانی است و از نظر علم روان‌پزشكی فردی كه در ارتباطات مستقیم با افراد دیگر توانایی برقراری ارتباط چشمی را ندارد، بیمار محسوب می‌شود.

وی افزود: هم اكنون درعصر ارتباطات شاهد هجوم وسایل مختلف ارتباط مجازی و گسترش این نوع ارتباط میان افراد جامعه هستیم و ارتباط مستقیم و چشمی روز به روز درحال كاهش است.

مبشر تصریح كرد: بسیاری از احساسات و حالات انسانی از طریق ارتباطات مجازی به هیچ وجه منتقل نمی‌شود. به عنوان مثال حس شادی و یا غم، آن‌گونه كه درفرد بروز كرده، از طریق ارتباطات مجازی منتقل نمی‌شود و تنها با ارتباط مستقیم انسانی قابل انتقال است.

وی خاطرنشان كرد: وارد شدن بیش از حد وسایل ارتباط مجازی مانند اینترنت و تلفن همراه موجب كاهش ارتباطات مستقیم انسانی شده و این موجب گسترش افسردگی در جامعه می‌شود.

این روان‌پزشك بیان كرد: هم اكنون sms و اینترنت جایگزین بسیاری از ارتباطات مستقیم انسانی شده و گسترش بیش از حد ارتباطات مجازی موجب كاهش هوش اجتماعی افراد جامعه می‌شود.

وی گفت: همچنین شنیدن صدای مخاطب ازدیگر مزایای ارتباط مستقیم انسانی است كه وسایل ارتباطی مجازی افراد را از داشتن این نوع ارتباط محروم می‌كند.

مبشر افزود: افسردگی، اضطراب، گوشه گیری و اختلالات شخصیتی نیز از دیگر عوارض استفاده زیاد از وسایل ارتباطی مجازی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha