شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 181543

یك مطالعه نشان می دهد استنشاق رایحه رزماری قدرت مغز را افزایش می دهد و سبب بهبود حافظه در سالمندان می شود.

بهبود حافظه سالمندان با رایحه رزماری

سلامت نیوز:  یك مطالعه نشان می دهد استنشاق رایحه رزماری قدرت مغز را افزایش می دهد و سبب بهبود حافظه در سالمندان می شود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، بادام، گردو، اسفناج، زغال اخته، ماهی، تخم آفتابگردان و سایر مغزها، حبوبات و سبزیجات سبز مواد غذایی فوق العاده ای هستند كه در تقویت حافظه نقش موثری دارند و سبب ارتقای ظرفیت فكر كردن و افزایش عملكرد مغز می شوند.


با این حال، محققان روش های دیگری برای بهبود حافظه یافته اند و گیاه رزماری را در بهبود حافظه موثر می دانند.
هنگامی كه بوی رزماری را استشمام می كنید، تركیبات آن از طریق شش ها وارد خون و سپس پیام آن به مغز ارسال می شود، قسمتی كه به واقع در شیمی مغز می تواند موثر باشد.


برای مشاهده اثر رایحه رزماری بر عملكرد حافظه سالمندان، محققان در مجموع 150 نفر بالای 65 سال را به طور اتفاقی در سه اتاق قرار دادند كه سرشار از رایحه رزماری، اسطوخودوس و یا بدون رایحه بود.


به گزارش پایگاه اینترنتی هلث نیوز لاین، سالمندان پس از ورود به اتاق های اختصاص یافته به آنها، در آزمونی برای ارزیابی عملكرد حافظه شركت كردند و سپس بررسی داده های جمع آوری شده نشان داد كه نتایج آزمون حافظه افراد مسن در اتاق سرشار از عطر رزماری بسیار بهتر از همتایان آنها در دو اتاق دیگر بود.


همچنین براساس این تحقیق، رایحه رزماری و اسطوخودوس به ترتیب سطح هوشیاری و آرامش را در دو گروه از شركت كنندگان در قیاس با گروه سوم افزایش داد.
بر اساس یافته های این مطالعه، در اتاقی كه رایحه رزماری پخش شده بود، نمرات تست حافظه سالمندان بازنشسته 15 درصد افزایش داشت.
لورن بوسی دانشجوی كارشناسی ارشد در دانشگاه نورتامبریا گفت: این یافته ها موید مطالعات قبلی است و نیز نشان می دهد كه رایحه روغن رزماری می تواند عملكرد شناختی را در بزرگسالان سالم افزایش دهد.


وی در عین حال متذكر شد كه تعیین مزایای بالقوه عطرهای رزماری برای تمام طول عمر نیاز به تحقیق بیشتری دارد.
این مطالعه در كنفرانس سالانه انجمن روانشناسی انگلیس در ناتینگ هام ارائه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha