پاسخ شبهات ایراد شده توسط نگارنده / نگارندگان مقاله مذکور و اثبات صحت و سقم ادعای آنان بر عهده مدیران وزارت بهداشت، اما آنچه را که اینجانب بعنوان پزشک فعال در برنامه پزشک خانواده روستایی استان گلستان می توانم به استحضار خوانندگان این نوشته برسانم این است که:

پاسخ پزشک فعال در پزشک خانواده روستایی به شبهات ایجاد شده درباره سیاستهای جمعیتی وزارت بهداشت

سلامت نیوز-*دکتر مجید رحیمی:خبرگزاری تسنیم در تاریخ 19 مرداد ماه سال جاری نامه ای با تیتر «نام کنترل جمعیت به سلامت باروری تغییر یافته/ تشویق ها برای تحدید نسل ادامه دارد» را از طرف جمعی از پزشکان منتشر کرد که به این دلیل که «نگران برخوردهای غیرمسئولانه از جمله اخراج، توبیخ، لغو پروانه، بایکوت علمی و سلب ارتقا بوده و هستیم» از اعلام اسامی خود امتناع نموده اند و این شبهه را ایجاد نموده اند که نویسندگان واقعا پزشکان خانواده فعال در مراکز بهداشتی کشور هستند یا از دوستان آنانکه «مدیریت میانی در وزارت بهداشت را در حال جهت دادن به پروژه ترویج قساد ... بین افراد متاهل» میدانند!


به گزارش سلامت نیوز پاسخ شبهات ایراد شده توسط نگارنده / نگارندگان مقاله مذکور و اثبات صحت و سقم ادعای آنان بر عهده مدیران وزارت بهداشت، اما آنچه را که اینجانب بعنوان پزشک فعال در برنامه پزشک خانواده روستایی استان گلستان می توانم به استحضار خوانندگان این نوشته برسانم این است که:


1-  بعید به نظر می رسد که عزیزانی که اقدام به تدوین این متن نموده اند پزشکان مراکز بهداشتی و درمانی باشند مواردی در متن مشاهده می شود که با وضعیت به کارگیری و استخدام پزشکان مراکز بهداشتی و درمانی همخوانی ندارد. مواردی از قبیل لغو پروانه، بایکوت علمی، اخراج ... و مواردی از این دست شامل حال پزشکان ارایه دهنده خدمت در مراکز بهداشتی و درمانی نمی گردد.


2-  پزشک، مسوول ارایه خدمت در مرکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت زیرمجموعه آن است.در واقع کسی که وظیفه مواخذه رده های ارایه دهنده خدمت را دارد، پزشک واحد است. این امر که پزشکان مورد مواخذه و توبیخ قرار می گیرند کمی دور از ذهن و غیرعملی به نظر می رسد، کما اینکه وقتی دستورالعمل و بخشنامه ای به واحدهای ارایه خدمت و مسوولین مربوطه آن ابلاغ می گردد، پزشک مسوول مرکز موظف به اجرا و پیگیری آنها بوده  و تنها در صورت عدم انجام آن موارد و یا اجرای ناصحیح آن مورد مواخذه قرار خواهند گرفت.


3-  پس از ابلاغ سیاستهای کلی جمعیتی توسط مقام معظم رهبری در تاریخ 30 اردیبهشت سال 1393 وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی قعالیتهای عدیده ای را با هدف افزایش باروری کلی (متوسط تعداد فرزندان متولد شده از یک زن) اتخاذ و به سطوح محیطی اعلام نموده است (اگرچه پیش از ابلاغ سیاستهای کلی جمعیتی توسط مقام عظمای ولایت نیز دستور عملهایی در جهت اجرایی نمودن اصول مشاوره برای ارایه خدمات فاصله گذاری بین موالید به سطوح محیطی اعلام شده بود.


4-  در حال حاضر هیچ خدمتی به منظور کنترل موالید در مراکز بهداشتی درمانی و خانه های بهداشت ارایه نمی شود. همچنین تمامی برنامه های آموزش عمومی با هدف فاصله گذاری بین موالید لغو شده است. در مقابل تاکید شده است که آموزشهای عمومی و چهره به چهره با هدف تشویق به فرزند آوری به زوجین بدون فرزند، کم فرزندو دارای فرزند بالای دو سال ارایه شود.


5-  برخی روشهای کوتاه مدت فاصله گذاری بین موالید (نظیر قرص) صرفا با هدف حفظ سلامت مادران به برخی از بانوان متاهل متقاضی دریافت این خدمات ارایه می شود که از جمله این بانوان، زنان دارای فرزند کمتر از دو سال و یا بانوان مبتلا به برخی از بیماریها هستند که بارداری می تواند برای آنان با خطراتی همراه باشد (نظیر بانوان مبتلا به برخی از بیماریهای پیشرفته قلبی). ارایه این خدمات با رفع مشکلات بانوان متوقف می شود.


6-  شاخص هایی به منظور شناسایی زوجین بدون فرزند و یا تک فرزند در زیج های حیاتی اضافه شده تا با پایش این شاخص ها نسبت به شناسایی زوجین دارای مشکلات نازایی، بدون فرزند و تک فرزند اقدام شود. مشاوره فرزندآوری نیز به عنوان یکی از وظایف اصلی ارایه دهندگان خدمت برای گروه های هدف تعیین شده نیز در برنامه کاری قرار گرفته است.

همچنین نظام بهداشتی موظف شده حداکثر تلاش خود به منظور رفع مشکل نازایی در زوجین نازا را به عمل آورد و نیز با برگزاری جلسات آموزشی نسبت به بیان عوارض تک فرزندی به زوجین اقدام نماید.


7-  تمامی زوجین در شرف ازدواج موظف به حضور در کلاسهای آموزش هنگام ازدواج هستند تا با فراگیری اصول روابط زناشویی و افزایش رضایتمندی از این روابط، احتمال طلاق های رسمی و عاطفی ناشی از نارضایتی زوجین از روابط زناشویی کاهش و احتمال فرزندآوری افزایش یابد.

ضمن اینکه مطالب متفاوتی برای فرزندآوری، پیشگیری از ناباروری، بهبود رضایتمندی از زندگی زناشویی و ... به آن ها آموزش داده می شود.
 
 

*مرکز بهداشتی درمانی روستایی گدم آباد شهرستان گنبد کاوس استان گلستان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha