یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 21144

كمر درد به علت افزایش بیش از اندازه قوس كمر به این علت است كه به صورت طبیعی ستون فقرات وزن بدن را در قسمت‌های مختلف مهره مخصوصاً جلوی مهره‌ها توزیع می‌كند.

گودی كمر تا 30 درجه قابل قبول و طبیعی است
سلامت نیوز: مدیر گروه طب فیزیكی و توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: گودی كمر تا 30 درجه قابل قبول و طبیعی است و استفاده از پشتی‌‌های كوچك می‌تواند این قوس طبیعی را در نشستن‌های طولانی هنگام رانندگی و كار با كامپیوتر حفظ كند.

سید‌منصور رایگانی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینكه كمر به طور طبیعی مقداری گودی دارد افزود: در ستون فقرات از ناحیه گردن، پشت، كمر تا قسمت خاجی هر كدام ی سری قوس‌های مخصوص به خود را دارد كه میزان آن نسبت به كمر تا 30 درجه است.

وی افزود: آنچه كه اشكال ایجاد می‌كند افزایش غیرطبیعی قوس‌ كمر است كه شایع‌ترین وضعیتی كه به دنبال آن می‌آید افزایش غیرطبیعی قوس‌كمر است كه باعث درد در ناحیه تحتانی ستون فقرات می شود كه همان كمر دردی است كه فرد به خاطر آن به پرشك مراجعه می‌كند.

رایگانی تصریح كرد: كمر درد به علت افزایش بیش از اندازه قوس كمر به این علت است كه به صورت طبیعی ستون فقرات وزن بدن را در قسمت‌های مختلف مهره مخصوصاً جلوی مهره‌ها توزیع می‌كند. اما در این حالت درد بیشتر در قسمت‌های خلفی و مفاصل كوچك ستون فقرات متمركز می‌شود كه این مفاصل تحمل وزن بیش از اندازه را ندارد. لذا درد ایجاد می‌شود.

مدیر گروه طب فیزیكی و توان‌بخشی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی ادامه داد: علت اصلی افزایش غیرمعمول قوس كمر در اكثر موارد چاقی شكمی و ضعف عضلات شكم است و دلایل دیگر به خاطر اشكالات ساختاری ستون فقرات مخصوصاً در قسمت كمر و خاجی است كه شكستگی ستون فقرات، سرخوردگی مهره و شكاف مادرزادی در ستون فقرات منجر به تخریب و لغزندگی مهره شده و خودش را به صورت گودی كمر نشان می‌دهد.

وی اضافه كرد: افزایش قوس كمر منجر به ضعیف‌شدن بیش از حد عضلات شكم، كوتاهی عضلات ستون فقرات، كوتاهی عضلات پشت ران و پا و درد در نواحی لگن پشت‌پا و ساق پا می‌شود كه بهترین راه جلوگیری از این حالت حفظ تناسب اندام و رژیم غذایی مناسب انجام ورزش‌های مختص تقویت عضلات شكم است.

رایگانی با بیان اینكه راه درمان این عارضه پیشگیری از افزایش آن با كاهش وزن است تصریح كرد: ایستادن‌های طولانی مدت آن هم به صورت خبر‌دار می‌تواند این عارضه را منجر شود كه در این حالت بهتر است در هنگام ایستادن پای افراد از هم فاصله داشته باشد به طوری كه یك پا جلو و یك پا عقب باشد و فرد مقداری خود را به سمت جلو خم می‌كند و اگر ایستادن طولانی مدت است با چهارپایه‌ای پای خود را روی آن قرار دهد و به طور متناوب عوض كند.

وی گفت: استفاده از پشتی‌هایی كه قوس طبیعی 30 درجه كمر را در نشستن‌های طولانی حفظ می‌كند در هنگام رانندگی و كار با كامپیوتر كمك ویژه‌ای می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha