پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
کد خبر: 212239

اضافه وزن حتی به اندازه چند کیلوگرم ممکن است برای زانوها مضر باشد.

تضمین سلامت زانوها با کاهش وزن

سلامت نیوز: اضافه وزن حتی به اندازه چند کیلوگرم ممکن است برای زانوها مضر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، افراد چاق و دارای اضافه وزن که ۵ درصد یا بیشتر از وزن شان را در طول چهار سال از دست دادند شاهد فرسایش کمتر غضروف زانو خود در مقایسه با کسانی بودند که وزن شان ثابت باقی مانده بود.

دکتر الکساندرا گرسینگ، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، در این مورد می گوید: «مطالعه ما نشان می دهد که تغییر در سبک زندگی نظیر کاهش وزن می تواند روند فرسایش مفصل زانو را در بیماران در معرض آرتروز کُند نماید.»

به گفته وی، «همین روند موجب کاهش روند تشدید علائم نظیر درد و ناتوانی هم می شود.»

آرتروز یکی از دلایل اصلی ناتوانی در حرکت در سراسر جهان است. به گفته محققان، وزن اضافی با تحمیل وزن بر زانوها می تواند منجر به آرتروز شود و احتمالا نیاز به تعویض مفصل وجود دارد.

بعلاوه در افراد دارای اضافه وزن تغییراتی در نوع راه رفتن شان ایجاد می شود که می تواند بر مفصل زانو تاثیر گذارد. همچنین این افراد دارای میزان پروتئین بیشتری در خون شان هستند که موجب بروز التهاب در مفاصل شده و ریسک پوکی استخوان را افزایش می دهد.

در این مطالعه، گرسینگ و همکارانش داده های حدود ۶۴۰ فرد چاق و دارای اضافه وزن را که مبتلا به پوکی استخوان خفیف یا در معرض آن بودند جمع آوری کردند. میانگین سنی این افراد ۶۹ سال بود.

شرکت کنندگان به سه گروه تقسیم شدند: گروهی که بیش از ۱۰ درصد وزن بدن شان را از دست دادند؛ گروهی که ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن شان را از دست دادند؛ و گروهی که وزن شان ثابت باقی مانده بود.

در طول ۴۸ ماه، محققان دریافتند بیمارانی که ۵ درصد از وزن شان کاهش یافته بود در مقایسه با افرادی که وزن شان ثابت مانده بود میزان فرسایش غضروف شان کمتر بود. در بین بیمارانی که ۱۰ درصد وزن شان کم شده بود فرسایش غضروف به مراتب کمتر بود.

محققان تاکید می کنند کاهش وزن نقش حفاظتی برای مفصل زانوها داشته و روند فرسایش آنها را کُند می نماید.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha