رییس اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از حذف روغن جامد از سبد خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داد.

"روغن جامد" از سبد خانوار حذف می‌شود

سلامت نیوز: رییس اداره نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از حذف روغن جامد از سبد خانوار تا پایان برنامه ششم توسعه  خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، شهریار مستوفی در جمع خبرنگاران با اشاره به شروع نصب نشانگرهای رنگی تغذیه بر روی محصولات غذایی از سه سال پیش، گفت: هم اکنون این نشانگرها بر روی ۹۰ درصد محصولات غذایی استان و نیز ۷۰ درصد محصولات غذایی کشور نصب شده است.
مستوفی افزود: این نشانگرها میزان سه ماده غذایی نمک، شکر و چربی را با رنگ‌های قرمز، زرد و سبز نشان می‌دهد که با توجه به نوع رنگ آن مصرف کننده از میزان این سه ماده که مصرف هر یک نیز ضررهای فراوانی برای سلامتی بدن دارد، مطلع می‌شود.
وی با اشاره به مصرف بالای نمک، شکر و چربی در کشور، گفت: میانگین مصرف روزانه نمک در جهان پنج گرم و در ایران ۱۲ و نیم گرم است، همچنین میزان مصرف روزانه شکر در دنیا ۲۰ گرم و در ایران ۴۵ گرم است.
مستوفی به مصرف بالای چربی در کشور نیز اشاره کرد و افزود: هر ایرانی روزانه ۴۵ تا ۵۷ گرم چربی مصرف می‌کنند که این میزان بسیار بالاتر از میانگین جهانی آن است.
این مسئول تصریح کرد: وجود این نشانگرهای تغذیه می‌تواند به افراد در خصوص میزان این سه ماده در محصولات غذایی اطلاعات داده و از این طریق به انتخاب درست افراد کمک کند.
مستوفی به برنامه‌های کاهش میزان نمک و چربی در محصولات غذایی اشاره کرد و افزود: تا پایان برنامه ششم توسعه باید میزان اسیدهای چرب ترانس در سبد خانوار به صفر درصد برسد، همچنین در این برنامه مقرر شده تا روغن جامد به طور کامل از سبد خانوار حذف شود.
وی افزود: همچنین در محصولات غذایی میزان قند باید 30 درصد و میزان نمک در نان نانوایی‌ها 50 درصد کاهش داده شود.
این مسئول بر لزوم فرهنگ سازی در خصوص کاهش مصرف قند، نمک و چربی تاکید کرد و افزود: طبق بررسی‌های به عمل آمده ۷۴ درصد بیماریهای غیرواگیر با مصرف زیاد این سه ماده غذایی در ارتباط است.
مستوفی یادآور شد: فرهنگسازی زیربنای اجرای درست همه برنامه هاست و ضروری است رسانه‌ها در خصوص کاهش مصرف محصولاتی مانند نمک، شکر و قند فرهنگ‌سازی مستمری داشته باشند.
وی با بیان اینکه ذائقه مردم به مصرف بسیار این سه محصول عادت کرده، گفت: میزان این سه ماده در فرآورده‌های غذایی باید به صورت تدریجی تغییر کند که ذائقه مردم به مصرف کم این سه فرآورده عادت کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha