سلامت نیوز : رییس انجمن بیهوشی و مراقبت‌های ویژه گفت: بی‌حسی موضعی نسبت به بیهوشی در عمل سزارین ارجحیت دارد البته در دنیا زایمان‌ بدون درد رایج است.

به گزارش  ایسنا، دكتر محمدمهدی قیامت در نشست خبری كه در حاشیه برگزاری كنگره بیهوشی برگزار شد، افزود: زایمان بی درد در كشور به صورت موردی انجام می‌شود البته پروتكل‌های این كار نوشته شده است ولی امیدواریم كه زمینه عملیاتی شدن آن فراهم شود.

وی افزود: به علت بعضی باورهای رایج، بیماران نسبت به بی‌حسی منطقه‌ای مقاومت نشان می‌دهند این در حالی است كه این روش نیز برای بیماران بی‌خطر است.

وی درباره داروهای بیهوشی اظهار كرد: از سال گذشته برخی از داروهای بیهوشی در داخل كشور تولید می‌شود كه پس از بررسی آنها از سوی مراكز علمی در دسترس مراكز درمانی قرار می‌گیرد در واقع در حال حاضر به سطحی رسیده‌ایم كه می‌توانیم مشابه داروهای خارجی را تولید كنیم. انجمن بیهوشی اخیرا با چند شركت داخلی درباره تولید چند داروی موثر در بیهوشی مذاكره كرده است.

قیامت افزود: عوارضی از داروهای بیهوشی ایرانی گزارش نشده است، بیشتر از داروهای استاندارد خارجی لطمه خورده‌ایم كه وارد كشور شده است.


وی با بیان اینكه بیهوشی متفاوت از سایر رشته‌های پزشكی است، گفت: مسئله مهم در بیهوشی بیماریهای افراد نیست بلكه زندگی و مرگ بحث مهم در بیهوشی است.

وی اظهار كرد: ارائه مسائل مبتلا به رشته بیهوشی و مراقبت‌های ویژه به خصوص درباره مباحث علمی، حرفه‌ای و صنفی از دغدغه‌های ما است چرا كه رشته بیهوشی با رشته‌های مختلف پزشكی از روانشناسی گرفته تا رشته‌های مربوط به اورژانس و اتاق عمل ارتباط تنگاتنگ دارد و به علت استرس زیاد این رشته طول عمر متخصص بیهوشی از سایر متخصصان رشته‌های دیگر پزشكی كمتر است.

وی در ادامه با بیان اینكه در علم بیهوشی به دنبال روشهای ایمن‌تر با عوارض كمتر هستیم، اظهار كرد: در این رشته باید از عوارض ناخواسته‌ای كه ممكن است برای پرسنل بیمارستان به وجود آید نیز جلوگیری كنیم كه از جمله آنها به كاهش آلودگی‌ها در اتاق عمل بر اثر استفاده از داروهای بیهوشی می‌توان اشاره كرد چرا كه استفاده از برخی از داروها در اتاق عمل ممكن است احتمال سقط جنین در زنان و ناباروری در مردان را افزایش دهد. بنابراین در این كنگره درباره استانداردسازی و بروز كردن روشها در علم بیهوشی بحث می‌كنیم. فارماكوپه دارویی بیهوشی در ایران به روز است اما مشكل ما شورای عالی بیمه و تحت پوشش قرار گرفتن داروهاست. در این زمینه كم كاری جدی و مزمنی به ویژه در دو سال اخیر شاهد بوده‌ایم این در حالی است كه تحت پوشش بیمه قرار نگرفتن داروهای بیهوشی به طور مستقیم عوارضی را برای مردم بوجود می‌آورد و باعث ایجاد مسائل حقوقی و تعزیراتی برای پزشكان می‌شود.


قیامت در ادامه گفت: به جای آن كه داروهایی مانند گلوكوزامین وارد لیست بیمه شوند بهتر است داروهای بیهوشی تحت پوشش بیمه قرار گیرند چون این داروها از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.

وی درباره استفاده از داروی هالوتان گفت: با تلاشهای صورت گرفته در حال حاضر از این دارو بیش از حد در ایران استفاده نمی‌شود اما اگر داروهای بیهوشی تحت پوشش بیمه قرار نگیرند احتمال دارد استفاده از هالوتان افزایش یابد.

وی درباره اهداف علم بیهوشی اظهار كرد: در علم بیهوشی تلاش می‌شود كه عوارض داروها سریعتر و زودتر از بدن بیمار خارج شود و كمترین عوارض را برای او به همراه داشته باشد. داروهای جدیدی نیز در دنیا عرضه شده است كه همین هدف را دنبال می‌كنند و اگر این گونه داروها تحت پوشش قرار گیرند اثرات درمان در اقتصاد كاهش می‌یابد و به اقتصاد درمان كمك می‌شود.

وی داروهای تبخیر شونده، مسكن و شل كننده عضلات را از جمله داروهایی دانست كه باید برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن در اولویت قرار گیرند.

در ادامه این نشست دكتر فرهاد كلانتر دبیر اجرایی یازدهمین كنگره بین‌المللی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه درباره علت تست نكردن داروهای بیهوشی روی بدن بیمار پیش از عمل جراحی گفت: در حال حاضر پیش از عمل جراحی بیماریهای پیشین بیمار، داروهایی كه مصرف می‌كند مورد بررسی قرار می‌گیرد. از سوی دیگر بسیاری از داروهایی كه در علم بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرند عارضه چندانی برای بیمار ندارند.


وی درباره عوارض بیهوشی گفت: خوشبختانه در حال حاضر به علت پیشرفت تكنیك‌های بیهوشی عوارض بیهوشی تقریبا به صفر رسیده است چرا كه وضعیت اندامهای مختلف بدن بیمار مانند قلب، مغز و كلیه‌های او در اتاق عمل به دقت كنترل می‌شود.

در بخش دیگری از این نشست دكتر رضا آخوندزاده دبیر علمی یازدهمین كنگره بین‌المللی بیهوشی و مراقبت‌های ویژه اظهار كرد: با توجه به توسعه علم جراحی و بكارگیری روشها و تكنیك‌های جدیدی در این رشته علم بیهوشی نیز پیشرفت كرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha