ازدواج در کودکی حکایت دختران کوچکی است که عروس می‌شوند و باید مهر فراموشی بر رویاهای کودکانه خود زده و برای همیشه با دنیای عروسکی، صورتی و کودکی خود خداحافظی کنند..

تور سفید عروسی بر زندگی کودکان رنگ سیاهی می‌کشد...

سلامت نیوز: ازدواج در کودکی حکایت دختران کوچکی است که عروس می‌شوند و باید مهر فراموشی بر رویاهای کودکانه خود زده و برای همیشه با دنیای عروسکی، صورتی و کودکی خود خداحافظی کنند..

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در گذشته‌های نه چندان دور شاید ازدواج در سنین پایین امری عادی بوده اما اکنون که شاهد تغییرات گسترده ای در زمینه های مختلف فکری، فرهنگی و اجتماعی هستیم، چنین ازدواج هایی خشونت خوانده می شود و به شدت از سوی افراد مورد انتقاد قرار می ‌گیرد.

یکی از علل ازدواج در کودکی و نوجوانی، به پایبند بودن خانواده ها به سنت و فرهنگ گذشتگان برمی گردد که این آمار در روستاها و شهرهای کوچک خراسان شمالی به چشم می‌خورد.

وقتی ازدواج کردم از بازی با همسن و سالانم و رفتن به مدرسه منع شدم

زهرا دختری که در 14 سالگی ازدواج کرده است به خبرنگار ایسنا گفت: کلاس هشتم بودم که به علت ازدواج با پسر عموی خودم دیگر مدرسه را برای همیشه کنار گذاشتم.

وی ادامه داد: یادش بخیر توی حیاط مدرسه با دوستام بازی می کردیم، آب روی هم می پاشیدیم، از مدرسه تا خانه با دوستانم پیاده می رفتیم و در مسیر راجع به خریدن لباس، کفش، درس، معلم، امتحان، درس نخواندن ها و تعطیلات آخر هفته حرف می زدیم.

زهرا گفت: اما چون ازدواج کردم دیگر از بازی با همسن و سالانم و رفتن به مدرسه منع شدم و همه می گفتند تو دیگر ازدواج کرده ای، شوهر داری و نباید به فکر بازی باشی...

وی یادآور شد: روزی که رفتیم برای ازدواج آزمایش بدهیم، قرار بود همان شب به محضر برویم و عقد کنیم، به یاد دارم عصر همان روز همه دنبال انجام کارهای مهمانی بودند اما من پلی استیشن بازی می کردم چون واقعا درک درستی از ازدواج نداشتم.....  

از ازدواجم راضی نیستم، دنیایمان متفاوت است و حرف هم را نمی فهمیم

افسانه دختر دیگری که به اصرار مادرش در 13 سالگی لباس سفید عروسی برتن کرد، به خبرنگار ایسنا گفت: آن موقع که ازدواج کردم چیزی از شوهرداری و زندگی متوجه نمیشدم تازه اختلاف سنی من و شوهرم هم زیاد بود.

وی ادامه داد: شوهرم 9 سال از من بزرگتر بود او در دنیای خودش تصوراتی داشت که در دنیای من بی معنی و بی مفهوم بود، من بچه بودم و دوست داشتم درس بخوانم و واقعا هم وضعیت درسهایم خوب بود.

افسانه با بیان اینکه اصلا من و شوهرم حرف همدیگر را متوجه نمی شویم، افزود: من از زندگی چیزی نفهمیدم، بچگی نکردم، رویاهای کودکانه ام را باید برای همیشه فراموش می کردم و تازه الان متوجه شدم که چه هدفی دارم که بسیار دیر است چون حسرت خیلی چیزها به دلم مانده است.....

وی یادآور شد: اصلا ازدواج در سن پایین خوب نیست چون وقتی بزرگتر می‌شوی نگاهت به رویاها، زندگی و  هدفت تغییر می کند اما باید بسوزی و بسازی چون اگر الان با این ازدواج مشکل داری اما اگه خدای نکرده به فکر جدایی بیفتی که حتما در بعضی از شرایط احساس می کنی نمی توانی ادامه بدهی، بازهم از ترس عواقب سنگین طلاق به اجبار باید این زندگی را ادامه دهی......

با وجود 10 سال تفاوت سنی خوشبختم

رکسانا دختری دیگری که در سن 14 سالگی ازدواج کرده است، با ابراز رضایت از زندگی خود می گوید: با شوهرم 10 سال تفاوت سنی داریم اما این تفاوت سنی باعث نشده تا ما با هم دچار تنشی بشویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه از ازدواج خودم راضی ام و خوشبختم و در تدارک برپایی جشن ازدواج برای ماه آینده هستیم که به امید خدا با شوهرم زیر یک سقف زندگی کنیم.

رکسانا خاطرنشان کرد: با وجود اینکه من در سن پایین ازدواج کردم و مدرسه هم نرفتم، اما از تجربیات دیگران استفاده کرده و سعی کردم زندگی خودم را با شرایط وفق بدهم که البته خانواده خودم و همسرم هم کمک های خود را دریغ نکردند و در همه شرایط کنار من و همسرم هستند.  

ازدواج با مرد 50 ساله زندگی ام را تباه کرد

آناگل نیز که در سن 16 سالگی به عقد مردی 50 ساله با پنج بچه درآمده است، گفت: ازدواج با این مرد زندگی ام را تباه کرد و هیچ گاه پدر و مادرم را برای این ظلمی که به من کردند نمی‌بخشم.

وی ادامه داد: در روستای ما ازدواج دختران با مردان مسن بسیار زیاد است و متاسفانه این ازدواج ها از روی اجبار است.

وی گفت: حاضر بودم به جای اینکه به این ازدواج تن دهم همچنان پای دار قالی بنشینم و قالی بافی کنم نه اینکه با این ازدواج ناموفق امیدم و دنیایم تیره و تار شود.

ازدواج زودهنگام محرومیت آموزشی، فرهنگی و اجتماعی در پی دارد

رضا استاجی، رئیس انجمن مددکاران خراسان‌شمالی به ایسنا اظهار کرد: با توجه به فلسفه ازدواج مبنی بر اینکه دو فرد هنگامی قصد ازدواج دارند که می توانند قبول کنند که به عنوان یک پدر و یک مادر و یک همسر به ایفای نقش در آن زندگی بپردازند، در این هنگام اگر افراد بخواهند در سنین پایین ازدواج کنند قطعا نمی توانند این نفش مهم را در زندگی ایفا کنند زیرا مهارت های کافی ندارند.

وی با تاکید بر اینکه باید آموزش مهارت‌های قبل از ازدواج جدی گرفته شود، یادآور شد: کسی که آموزش ندیده است چطور می‌تواند از پس این مسئولیت بر بیاید.

وی با بیان اینکه در قدیم برخی از ازدواج ها براساس مصلحت اندیشی و تطمیع والدین بود، افزود: در آن زمان اگر خانواده ای که به لحاظ موقعیت اقتصادی و یا اجتماعی در حد مقبول و بالایی بود اگر به خواستگاری دختری می رفت قطعا خانواده وی موافقت کرده و ازدواج انجام می شد.

این کارشناس مسائل اجتماعی گفت: اما این مهم هم اکنون دیگر جوابگو نیست زیرا همچنان که شعار می دهیم سبک زندگی تغییر کرده به همان اندازه هم دیگر به فرهنگ های گذشته پایبند نیستیم و دیگر مصلحت اندیشی و تطمیع والدین نیز در این مقوله جواب نمی دهد.

استاجی با بیان اینکه ازدواج زودهنگام به لحاظ آموزشی، فرهنگی و اجتماعی فرد را در جامعه محروم می‌کند، گفت: این ازدواج ها هزینه‌های بسیاری را برجامعه تحمیل می‌کند زیرا با طلاق آسیب های اجتماعی نیز به تناسب افزایش یافته و به خودی خود زنان سرپرست خانواری را پدید می آورد که می خواهند مستقل باشند و بر روی پای خود بایستند.

ازدواج فرصت تحصیل از 152 دانش آموز متوسطه اول در خراسان‌ شمالی را گرفت

عباس سعیدی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خراسان‌شمالی نیز به در این خصوص به ایسنا گفت: طی سال جاری 152 دانش آموز دختر مقطع متوسطه در بازه سنی 13 تا 15 در استان ازدواج کرده و از تحصیل بازمانده اند.

وی ادامه داد: این دختران بیشتر در شهرستان های مانه و سملقان و رازوجرگلان سکونت دارند که به علت مسائل مختلف در سنین پایین ازدواج کرده اند.

سعیدی افزود: فقر فرهنگی، تعصبات قومی و قبیله ای و مشکلات اقتصادی از مهمترین دلایل ازدواج زودهنگام این دانش آموزان محسوب می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که براساس آمار ثبت احوال در این استان 900 دختر در بازه سنی 10 تا 15 سال ازدواج کرده اند، خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه بازه سنی 10 تا 12 مربوط به مقطع ابتدایی می شود، باقی دانش آموزانی هم که در گروه سنی 13 تا 15 سال ازدواج کرده اند یا در مدارس روزانه یا آموزش از راه دور مشغول به تحصیل هستند.

امسال 900 دختر 10 تا 15 سال در خراسان‌شمالی ازدواج کردند

علی زاهدی نیا، مدیرکل ثبت احوال خراسان‌ شمالی با اشاره به ازدواج بیش از900 دختر زیر15  سال در استان، به ایسنا گفت: حدود نیمی از این ازدواج ها در مناطق روستایی انجام شده و ازدواج زودهنگام بیشتر در مناطق روستایی مرسوم است.

وی با بیان اینکه ازدواج در سنین پایین مشکلات خاص خود را دارد،عنوان کرد: فقر فرهنگی، پایبندی به اصول و رعایت سنن قدیمی و سنتی توسط بسیاری از این خانواده‌ها سبب شده تا دختران و پسران کم سن و سال حتی نوجوان گرفتار معضلات متعدد ناشی از ازدواج زودهنگام شوند.

زاهدی نیا با اشاره به اینکه ازدواج‌های زودهنگام در سنینی رخ می‌دهد که افراد در آن به مرحله بلوغ فکری و عقلانی نرسیده اند، گفت: بنابراین زوجین در انتخاب شریک زندگی خود نمی‌توانند نقشی را ایفا کنند به طوری که پس از گذشت مدتی و به علت ناتوانی در اداره زندگی تصمیم به طلاق و جدایی می‌گیرند.

وی اظهارکرد: طی 9 ماهه سال جاری هفت هزار و 328 واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که بیش 900 مورد آن مربوط به دختران زیر 15 سال است.

وی ادامه داد: میانگین سن ازدواج در میان دختران در این استان بین 19 تا 21 و در پسران نیز 23 تا 25 سال است.

به گزارش ایسنا، ازدواج در سنین کودکی پیامدهای اجتماعی زیادی به‌همراه دارد، از آنجایی که بیشترین موارد ازدواج‌ها زیر سن قانونی مربوط به ازدواج دختران نوجوان و یا کودک با مردان بزرگسال است و بعضا اختلاف سنی زوج‌ها به بیش از 10 سال می‌رسد، جامعه در سال‌های بعد شاهد پدیده های بزرگتر از معنا و مفهوم زنان سرپرست خانوار و یا مطلقه خواهد بود بنابراین بیش از پیش ضروری است که نهادهای مرتبط در این حوزه ورود یابند تا کمتر شاهد این باشیم که کودکان با دنیا و رویاهای کودکانه به اجبار خداحافظی کرده و تن به ازدواج دهند.....


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha