محققان مركز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد موفق به كشف و شناسایی 15 آلرژن (مولكولهای آلرژی زا) برای نخستین بار در جهان شدند

سلامت نیوز : محققان مركز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد موفق به كشف و شناسایی 15 آلرژن (مولكولهای آلرژی زا) برای نخستین بار در جهان شدند .

دانشیار بخش  ایمنوبیوشیمی مركز تحقیقات ایمونولوژی دانشگاه علوم پزشكی مشهد ضمن اعلام این خبر گفت :‌محققان این مركز با انجام طرحهای تحقیقاتی در طول مدت ده سال موفق به كشف این تعداد از آلرژن ها و ثبت آن در بانك جهانی آلرژن شدند .

دكتر عبدالرضا وارسته بابیان این كه این آلرژن ها از گیاهان بومی كشور از جمله زعفران ، خربزه ،‌پسته  ،علف شور  و چنار دریافت شده است افزود: ‌با كشف این آلرژن ها می توان گام مهمی در تشخیص ،‌درمان و تولید دارو برداشت.وی افزود نتایج تحقیقات پژوهشگران توانمند این مركز در قالب 30 مقاله در پایگاههای معتبر علمی بین المللی از جمله ISI به چاپ رسیده است.

وی گفت: ‌امروز با گسترش شاخه های مرتبط با علم ایمنی شناسی (ایمونولوژی)، زمینه بسیار مناسبی برای انجام پژوهش‌های کاربردی فراهم شده است.. بیماری های آلرژیک و حساسیتی نیز از زیر شاخه های مهم دانش ایمنی شناسی هستند كه با توجه به اهمیت و شیوع گسترده این بیماری‌ها در کشور، محققان این مرکز بخش عمده‌ای از فعالیت‌های پژوهشی خود را بر آلرژی متمرکز كرده اند.

 دانشیار ایمنوبیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: ‌بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیش از 23 درصد از مردم استان مبتلا به آلرژی  از جمله فصلی و غذایی هستند كه با پیشرفت جوامع و رشد صنعت این میزان افزایش می یابد و در جوامع اروپایی و كشور های صنعتی میزان ابتلا با آلرژی 30 تا 40درصد است.

گفتنی است: ‌مركز تحقیقات ایمونولوژی فعالیت خود را از سال 1376 به عنوان نخستین مركز تحقیقات دانشگاه علوم پزشكی مشهد در پژوهشكده بوعلی آغاز كرد .این مرکز در سال 1379 مصوب وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و در سال 1380 دارای ردیف بودجه مستقل از سازمان برنامه و بودجه شد. مرکز تحقیقات ایمونولوژی در حال حاضر با در اختیار داشتن آزمایشگاه های مجهز در مساحتی حدود 2500 متر مربع در زمینه های آموزشی و تحقیقاتی فعالیت می كند. دانشگاه علوم پزشكی مشهد هم اكنون دارای 30 مركز تحقیقاتی است

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha