سلامت نیوز : مطالعات اخیر نشان می دهند:عوامل عفونی دستگاه تنفسی مانند كلامید یا پنومونیه با بروز برخی از نارسایی های قلبی وعروقی به ویژه بیماری های ایسكمیك قلبی در ارتباط است.
زهره آذركار متخصص بیماری های عفونی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود:بیماری های قلبی، عروقی از مهمترین علل مرگ و میر در دنیا و از جمله در كشورمان است،‌لذا شناخت عوامل موثر براین بیماری ها كمك زیادی به پیشگیری، درمان و بهبود زندگی مردم خواهد كرد.

وی با بیان اینكه چاقی، وزن زیاد، مصرف سیگار، مصرف چربی، استرس، كلسترول و فشار خون بالا و نداشتن فعالیت و تحرك بدنی از مهمترین دلایل بروز بیماری های قلبی و عروقی است، تاكید كرد:امروزه معلوم شده كه میكروارگانیسم ها می توانند در بروز برخی از بیماری های قلبی نقش داشته باشند.

آذركار تصریح كرد:مطالعات اخیر نشان می دهند كه عوامل عفونی دستگاه تنفسی مانند كلامیدیاپنومونیه با بروز برخی از نارسایی های قلبی و عروقی به ویژه بیماری های ایسكمیك قلبی در ارتباط است.

وی افزود:كلامید یا یك پا توژن شایع دستگاه تنفسی است كه در چندین مطالعه اپیدمیولوژی نقش آن در پاتوژند بیماری های كروند قلبی مورد مطالعه قرار گرفته است كه این مطالعات  نوعی ارتباط را بین این پاتوژن دستگاه تنفسی و بروز بیماری های كرونرقلبی نشان می دهد.

آذركار یادآور شد:البته نتایج مطالعات مختلف در داخل و خارج كشور در مورد چگونگی و میزان ارتباط عوامل عفونی و میكروارگانیسم ها تا حدودی با هم متفاوت است اما درمجموع این مطالعات وجود ارتباط بین برخی از بیماری های عفونی و نارسایی های قلبی و عروقی را تاییدكرده اند.

این متخصص بیماری های عفونی خاطرنشان كرد:با توجه به اینكه بین بروز نارسایی های قلبی مانند سكته حاد، بیماری های ایسكمیك و عروق كروند قلب و عوامل عفونی و میكروبی ارتباط معنی داری و جود دارد، لذا تشخیص و درمان مناسب این نوع عفونت ها به ویژه در بیماران مستعد، می تواند از بروز برخی از بیماری های مزمن به ویژه بیماری های قلبی و عروقی تاحدود زیادی پیشگیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha