تحقیقات دانشمندان نشان داد: سلولهای بنیادی برگرفته از جنین انسان با حرکت در سراسر سیستم مغزی موشها خطر گسترش نوعی بیماری مغزی و عصبی را در این جانداران به تعویق می اندازد.

به گزارش سلامت نیوز،یافته های این تحقیق که در نشریه Nature Medicine منتشر شد برای نخستین بار نمایانگر موفقیت استفاده از سلول های بنیادی جنینی انسان برای درمان این بیماری در حیوانات بود.

دکتر "ایوان اسنایدر" از موسسه تحقیقات پزشکی "برنهام" کالیفرنیا که سرپرستی این تحقیق را برعهده داشت، گفت: تیم وی قصد دارند این روش را روی کودکان مبتلا به یک نوع بیماری مغزی کشنده و لاعلاج با نام Sandhoff آزمایش کنند. همچنین این شیوه زمینه دستیابی به راهکارهای درمان بیماری های تحلیل برنده مغزی چون پارکینسون، آلزایمر و ALS را فراهم می سازد.

دانشمندان در تحقیق خود از موش هایی استفاده کردند که درصد ابتلا به بیماری Sandhoff در آنها برابر بود.

این بیماری در کودکان با عقب ماندگی شدید ذهنی و معلولیت موتور محرک مغزی همراه است و مرگ حاصل از آن اغلب در دوران طفولیت رخ می دهد. همچنین التهاب از جمله علائم این بیماری است که منجر به مرگ سلول های مغزی می شود.

تیم تحقیقاتی "اسنایدر" از سلولهای بنیادی انسان که از جنین های چند روزه گرفته شده بود، استفاده کردند. این سلول ها پس از پیوند به  مغز موشها هیچ گونه مشکل خاصی را نمایان نساخت. هیچ گونه توموری در مغز موش ها شکل نگرفت، مغز حیوانات سلول ها را پس نزد و این نوع درمان میزان التهاب ناشی از بیماری مغزی را نیز کاهش داد. همچنین دوره زندگی موش های درمان شده 70 درصد بیش از موش های درمان نشده بود.

این بیماری در نهایت بازگشت کرد اما "اسنایدر" معتقد است با تزریق میزان بیشتری از سلول های بنیادی می توان عملکرد سلول های مغزی طبیعی را بهبود بخشید.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha