شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
کد خبر: 243123

کاهو یکی از سبزیجاتی است که دارای خواص زیادی است. برای شناخت خواص کاهو حتما این مطلب را بخوانید.

خواص شگفت انگیز کاهو چیست؟

سلامت نیوز: کاهو یکی از سبزیجاتی است که دارای خواص زیادی است. برای شناخت خواص کاهو حتما این مطلب را بخوانید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، کاهو یک غذای کامل و مناسب برای کاهش وزن است و غذای خرگوش در نظر گرفته می شود، اما بهتر است بدانید کاهو دارای ارزش غذایی زیادی است.


اکاهو دارای طبعی سرد و مرطوب است و اولین بار هزاران سال پیش توسط مصری ها کشت شد. مصری ها از دانه ها برای تولید روغن استفاده می کردند و از برگ های این سبزی مفید نیز بهره می بردند. کاهو در مصر باستان دارای اهمیت فرهنگی و مذهبی نیز بوده است و به عنوان یک گیاه مقدس در نظر گرفته می شد. بعدها یونانی ها و رومی ها نیز کاهو کاشتند.

کاهو حاوی آب، انرژی، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر و قند است. مواد معدنی و ویتامین های موجود در کاهو عبارتند از کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی، تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین E، A، C، B6 و K.

هزاران سال است که این برگ به عنوان یک سبزی کاشته شده است. مردم قدیم تصور می کردند کاهو دارای خواص دارویی هم باشد. خواصی که توسط دانشمندان معاصر برای کاهو تایید شده اند، به شرح زیر می باشند.


خواص کاهو : یک عامل ضدالتهاب

کاهو دارای خواص ضدالتهابی است که به کنترل التهاب کمک می کند. در مدل های تجربی، عصاره کاهو دارای قدرت قابل توجهی برای کنترل التهاب ناشی از بیوکاتالیست هایی مانند لیپواکسیژناز lipoxygenase و کاراگینان carrageenan است.

*بیوکاتالیست biocatalyst :کاتالیز در سیستم های زنده را بیوکاتالیست می گویند. در فرایند بیوکاتالیست، کاتالیزورهای طبیعی مانند آنزیم های پروتئینی، تبدیل مواد شیمیایی به ترکیبات آلی را انجام می دهند. هم آنزیم هایی که کم و بیش جدا شده اند و هم آنزیم هایی که هنوز در سلول های زنده زندگی می کنند، برای این کار استفاده می شوند.


خواص کاهو : از سلول های عصبی محافظت می کند

عصب ها سلول های مغزی هستند که اتصالات فیزیکی برقرار می کنند تا حافظه تشکیل شود. مرگ عصب ها در اتصالات یا مدارهای خاص منجر به از دست دادن حافظه می شود. در موارد شدید مرگ ناگهانی و قابل توجه عصب ها باعث بروز بیماری هایی مانند آلزایمر می شود. عصاره های به دست آمده از کاهو کنترل قابل توجهی بر مرگ سلول هایی دارند که بر اثر محرومیت از گلوکز دچار این عارضه می شوند. به علاوه این تحقیقات نشان داده است که کاهو دارای این توانایی است به عنوان یک درمان معمول برای بیماری های مربوط به تحلیل عصب ها استفاده شود.


خواص کاهو : پایین آوردن سطح کلسترول

کاهو می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد، کلسترول بالا معمولا منجر به بروز بیماری های قلبی و عروقی و دیگر شرایط خطرناک می شود. سطح بالای کلسترول بد یا LDL مضر است و می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود. پژوهشی بر روی موش ها انجام شد تا تاثیر مصرف کاهو بر روی چربی و کلسترول بررسی شود. نتایج تحقیق کاهش قابل توجه سطح کلسترول را در این موش ها نشان داد. محققان دریافتند که پراکسید لیپید Lipid peroxidation مسئول این کنترل کلسترول است.


خواص کاهو : به بهبود خواب کمک می کند

یکی از مهم ترین استفاده های سنتی کاهو در طب یونانی القا کننده خواب بوده است. محققان در عصاره کاهو یک ماده شیمیایی کاهش دهنده فعالیت بدنی را کشف کردند. زمانی که این ماده شیمیایی در حیوانات تحت آزمایش مورد استفاده قرار گرفت، اثرات آرام بخش زیادی داشت. در این حیوانات کاهش ضربان قلب و انقباضات بطنی نیز مشاهده شد. این ماده شیمیایی خاص از طریق مسدود کردن فرایندهای سیگنال تحریک کننده بافت های عضلانی و عصبی عمل می کند.


خواص کاهو : عامل آنتی اکسیدان

بررسی ها نشان داده اند که کاهو دارای آنتی اکسیدان هایی است که دارای قابلیت ردیابی رادیکال های آزاد هستند. آنتی اکسیدان ها طیف وسیعی از مواد شیمیایی هستند که به طور گسترده در رژیم غذایی ما یافت می شوند. به علاوه آنتی اکسیدان ها برای سلامت انسان نیز خیلی ضروری هستند.آنتی اکسیدان ها مانند موانعی در مقابل رادیکال های آزاد عمل می کنند که در زمان متابولیسم سلولی تولید می شوند.این رادیکال های آزاد به بافت های سالم، سلول ها و DNA موجود در آنها حمله می کنند. به علاوه گاهی رادیکال های آزاد باعث جهش سلول ها و تبدیل آنها به سلول های سرطانی می شوند. نتیجه این مسئله بروز بیماری های مختلف است. از طرف دیگر آنتی اکسیدان ها با این رادیکال های آزاد مقابله کرده و قبل از اینکه هرگونه حمله ای رخ دهد، آنها را ضد عفونی می کنند.


خواص کاهو : عامل ضد میکروبی


شیرابه کاهو دارای خواص ضد میکروبی است. کاندیدا آلبیکانس Candida albicans و تعداد دیگری از قارچ ها در تماس با شیرابه کاهو به طور کامل تغییر شکل دادند.


خواص کاهو : کنترل اضطراب

بررسی های زیادی در مورد کاهو شده و خواص زیادی از آن مشخص شده است، اما تحقیقی در این اواخر نشان داده است که کاهو دارای خواص ضد اضطراب است. زمانی که عصاره کاهو به حیوانات آزمایشگاهی داده شد، تحرک آنها کاهش پیدا کرد که نشان می دهد کاهو دارای خاصیت ضد اضطراب قابل توجهی است.


خواص کاهو : ضد سرطان

برگ کاهو می تواند برخی انواع سرطان را کنترل کند. طی پژوهشی که بر روی سلول های سرطانی انسان، به ویژه سلول های لوسمی و سلول های سرطان پستان انجام شد، این سلول ها بعد از اینکه تحت درمان عصاره کاهو قرار گرفتند، به طور گسترده ای کنترل شدند. همچنین این آزمایش ها نشان می دهند که نسبت وزن مصرف کاهوی مورد نیاز برای کشتن 50 درصد سلول های لوسمی، حدود 3 کیلوگرم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha