آمارهای رسمی در بهار سال ۹۷ نشان می‌دهد درجه هوا در تمامی استان‌های کشور گرم‌تر از میانگین بلند مدت بود و میانگین دما در تمامی استان‌ها در مقایسه با میانگین بلند مدت ۰.۸ درجه سلسیوس گرم‌تر بود.

متخصصان معتقدند گرمایش جهانی خیلی زودتر در ایران شروع شده است

سلامت نیوز:  آمارهای رسمی در بهار سال ۹۷ نشان می‌دهد درجه هوا در تمامی استان‌های کشور گرم‌تر از میانگین بلند مدت بود و میانگین دما در تمامی استان‌ها در مقایسه با میانگین بلند مدت ۰.۸ درجه سلسیوس گرم‌تر بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، تغییرات اقلیم در ایران شروع شده است. واقعیت مهمی که حالا آمار و ارقام نیز آن را اثبات می‌کند و مسئولان ایرانی نیز با پذیرش این واقعیت جهانی، کم کم اظهار نظرهایی در این حوزه دارند. 
آمارهای رسمی در بهار سال ۹۷ نشان می‌دهد درجه هوا در تمامی استان‌های کشور گرم‌تر از میانگین بلند مدت بود و میانگین دما در تمامی استان‌ها در مقایسه با میانگین بلند مدت ۰.۸ درجه سلسیوس گرم‌تر بود. 
این اولین باری نیست که تمامی استان‌های ایران بهار گرم‌تری را در مقایسه با میانگین بلند مدت تجربه می‌کنند.

چرا که بهار ۹۶ اوضاع بدتری را در مقایسه با بهار ۹۷ داشت. به طوریکه طبق آمارهای رسمی در بهار ۹۶ کشور شاهد افزایش دمای یک و نیم درجه‌ای بود.
همه این شواهد نشان می‌دهد تغییرات اقلیم در ایران شروع شده و حتی برخی بررسی‌ها هم نشان می‌دهد سرعت گرمایش و تغییرات در ایران بیشتر از میانگین جهانی است.

در همین رابطه، رئیس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی از افزایش ۰.۸ درجه‌ای دما در بهار سال جاری نسبت به میانگین بلندمدت خبر داد و گفت: در فصل بهار در هیچ استانی کاهش دما ثبت نشد.

صادق ضیائیان شرایط دمایی کشور را طی بهار سال جاری تشریح کرد و اظهارکرد: متوسط دمای بلندمدت کشور در فصل بهار ۲۰.۳ درجه سلسیوس بود بنابراین امسال در فصل بهار میانگین دمای کشور نسبت به مدت مشابه در بلندمدت ۰.۸ درجه سلسیوس افزایش داشت.

وی با اشاره به افزایش دما در همه استان‌های کشور طی فصل بهار اظهار کرد: در بهار امسال هیچ استانی نداشتیم که نسبت به میانگین بلندمدت خود کاهش دما داشته باشد. با این وجود استان‌های مرکزی، همدان و تهران طی سه ماه گذشته کمترین افزایش دما را در بین سایر استان‌ها تجربه کردند.

رئیس مرکز ملی خشکسالی در ادامه گرم‌ترین استان‌های کشور را در بهار ۹۷ برشمرد و گفت:‌ در بهار امسال دمای سیستان و بلوچستان ۱.۳ درجه‌ سلسیوس نسبت به میانگین بلندمدت این استان افزایش داشته همچنین در فصل بهار هر سه استان‌ بوشهر، کرمان و خوزستان ۱.۲ درجه سلسیوس نسبت به بلندمدت خود افزایش دما را ثبت کردند.

ضیائیان به شرایط دمایی کشور در خردادماه اشاره و اظهار کرد: در ماه گذشته متوسط دمای کشور نسبت به بلندمدت یک درجه سلسیوس افزایش داشت. لازم به ذکر است متوسط دمای بلندمدت خرداد ماه ۲۵.۲ درجه سلسیوس است.



ارائه گزارش تغییر اقلیم به رهبری و سران سه قوه
در همین رابطه رئیس سازمان هواشناسی کشور پیش از این در بهمن ماه سال ۹۶ با اشاره به ارائه گزارش تغییر اقلیم به مقام معظم رهبری، سران سه قوه، وزیران و... اظهار کرد: در این گزارش زنگ خطر را درباره افزایش دمای کشور و آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم به صدا درآورده‌ایم.

پرهیزکار با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده چهار سناریو برای تغییر اقلیم مطرح شده است، گفت: خوشبینانه‌ترین سناریو این است که همه کشورها به تعهد COP۲۱ پایبند باشند. بر اساس تعهدات کشور ما تا پایان سال ۲۰۳۰ باید بین چهار تا ۱۲ درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به‌ویژه دی اکسید کربن کاسته شود. ایران جزو ۱۰ کشور اول در تولید گاز دی اکسید کربن است.

بر اساس بررسی‌ها تا سال ۲۰۱۱ مقام نهم و تا سال ۲۰۱۵ مقام هشتم را در زمینه تولید دی اکسید کربن داشت.

رئیس سازمان هواشناسی افزود: بدترین سناریو در زمینه افزایش دمای کره زمین و تغییر اقلیم این است که کشورها به تعهدات خود پایبند نباشند و انتشار گازهای گلخانه‌ای با همین روند ادامه پیدا کند. در شرایط حاضر شاهد خروج آمریکا از توافقنامه پاریس و عدم پایبندی به تعهداتش در کاهش دی اکسید کربن هستیم بنابراین خروجی مدل‌ها نشان می‌دهد اگر افزایش دی اکسید کربن با همین روند ادامه پیدا کند،زمین پنج تا شش درجه گرمتر خواهد شد. قطعا این افزایش دما در خاورمیانه بیشتر خواهد بود و بیشترین آسیب ناشی از تغییر اقلیم به خاورمیانه می‌رسد البته تاکنون هم همین طور بوده است و در حال حاضر شاهد افزایش دو درجه‌ای دمای کشورمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه طی ۵۰ سال گذشته میانگین بارش کشور ۵۰ میلیمتر کاهش یافته است، گفت: قطعا تغییر اقلیم و گرمایش روی کاهش بارش کشور و افزایش کم بارشی‌های انباشته تاثیرگذار بوده است بنابراین اگر شیوه موجود در زمینه انتشار گازهای گلخانه‌ای ادامه یابد همچنان بارش‌های ایران کاهش می‌یابد و در نتیجه شاهد شدت بیشتری از کم بارشی در کشور خواهیم بود.

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به تهیه گزارش ارزیابی از سوی مرجع ملی IPCC اظهار کرد: این گزارش به دفتر مقام معظم رهبری، سران سه قوه، وزرا و روسای کمیسیون‌های مجلس ارسال شده است. بنابراین هیچ مدیر و مسئولی در کشور وجود ندارد که بگوید در جریان موضوع تغییر اقلیم نیست. در این گزارش زنگ خطرها را برای مسئولان به صدا درآوردیم.

وی در پایان با اشاره به اینکه در شرایط کنونی خوشبختانه همه مسئولان ارشد کشور و مقامات در جریان بحث تغییر اقلیم قرار گرفته‌اند، گفت: در حال حاضر موضوع تغییر اقلیم روی میز کار همه مدیران کشور است و در همین شرایط لازم است که دفتر مجمع ملی IPCC با قوت بیشتر کار کند و لازم است آسیب‌های ناشی از تغییر اقلیم در حوزه‌های مختلف از طریق دستگاه‌ها بررسی شود و به این مجمع اعلام شود تا گزارش این آسیب‌ها در اختیار مسئولان و مدیران کشور قرار گیرد.

دمای ایران پس از تغییرات اقلیم به کجا می‌رسد؟
اینکه آیا تغییرات اقلیم در ایران آغاز شده، موضوع گفت و گوی خبرآنلاین با یکی از متخصصان این حوزه بود که پیش از این پاسخی بر این داشت. اعضای این تیم تحقیقاتی کریم عباسپور، دکترای علوم طبیعی، محقق و رئیس گروه خاک، آب‌های زیرزمینی و زباله در موسسه فدرال علوم و تکنولوژی مرتبط با آب سوئیس، ملیحه کیخایی دکترای کشاورزی، طراح، هماهنگ کننده و مدیر پروژه مهندسان مشاور آب پویش بنا و سعید اشرف واقفی محقق پسادکترای دانشگاه آلبرتا کانادا در دانشکده علوم زمینی و اقلیمی هستند، که تحقیقاتی در حوزه تغییرات اقلیم داشته‌اند. عباسپور به نمایندگی از این گروه در مصاحبه‌ای با خبرآنلاین عنوان کرده بود؛ در اکثر بخش‌های زیر دامنه‌های البرز تا سال 2050 به طور متوسط دما 2 تا 3 درجه سانتیگراد افزایش پیدا می‌کند.

در شکل ۲ میانگین بلند مدت دمای حداکثر در دوره آماری (2012-1977) را در ایران نشان می‌دهد که میانگین حداکثر دما در بخش‌های شمالی کشور 13 درجه سانتیگراد و در بخش‌های جنوبی 32 درجه سانتیگراد است.

در شکل ۲ تغییرات دما تا سال 2050 نسبت به دوره گذشته (2012-1977) نشان داده شده است. در شکل نیز نشان داده شده است در اکثر بخش‌های زیر دامنه‌های البرز تا سال 2050 به طور متوسط دما 2 تا 3 درجه سانتیگراد افزایش پیدا می‌کند. به طور کلی با در نظر گرفتن تاثیر افزایش دما، بارش‌های نامنظم، تغییر الگوی بارش، کاهش بارش و افزایش جمعیت، منابع آب سطحی و زیرزمینی در ایران در شرایط بسیار بحرانی قرار می‌گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha