سلامت نیوز :وزیر رفاه و تامین اجتماعی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع را مكمل قانون هدفمندی یارانه‌ها عنوان كرد و گفت: ‌این موضوع كمك می‌كند تا بتوانیم هزینه‌ها را كنترل كرده و منابع را درست مصرف كنیم.

به گزارش ایسنا، صادق محصولی در همایش «هدفمندی یارانه‌ها و نظام سلامت» درباره رابطه هدفمندی یارانه‌ها با بخش سلامت، گفت:‌ بحث اقتصاد منابع حاصل از هدفمندی باید به صورت سیستمی در نظر گرفته شود و بخشهای مختلف در تعامل با یكدیگر نگریسته شوند.

وی گفت: برای آنكه همراهی عموم را در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها داشته باشیم، پرداخت نقدی در نظر گرفته شد. اكنون نیز برای جایگزین كردن نظام جامع تامین اجتماعی به همراه پرداخت نقدی در قانون هدفمندی یارانه‌ها تلاش می‌كنیم.


محصولی یكی از تاثیرات مهم هدفمندی یارانه‌ها را بحث مربوط به سازمان‌های بیمه‌گر دانست و افزود: اگر با اجرای قانون هدفمندی، سازمان‌های بیمه‌ای تقویت شوند، اثر مستقیمی در ارتقای سلامت جامعه خواهد داشت؛ چرا كه سازمان‌های بیمه‌ای می‌توانند هدف اصلی حوزه سلامت و همچنین كاهش سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت را محقق كنند. این موضوع می‌تواند منابع لازم در نظام سلامت را به صورت صحیح به گردش درآورد.

 باید فرصت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را برای اصلاح ساختار نظام سلامت غنیمت شمرد

وی معتقد است اگر بخش قابل توجهی از منابع حاصل از هدفمندی در نظام سلامت به بیمه‌ها داده نشود، بالا بودن چرخه اقتصادی در بخش سلامت همچنان ادامه می‌یابد، بنابراین باید فرصت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را برای اصلاح ساختار نظام سلامت غنیمت شمرد و در این راستا قدم برداشت.


وی با بیان این كه به دلیل عدم اجرای اصلاح الگوی مصرف، هزینه‌های اضافی و غیرضرور در بخش سلامت را شاهدیم، ادامه داد: اما زمانی كه قیمت‌ها و پروسه اقتصادی سلامت شفاف شود، این هزینه‌های غیرضرور مورد توجه بیشتر قرار می‌گیرند. چنانچه اكنون نیز زمزمه‌های آن آغاز شده است. در مجموع در میان مدت و دراز مدت بحث اصلاح الگوی مصرف به نفع بخش سلامت خواهد بود و باید در تمام زمینه‌های سلامت این موضوع را مدنظر قرار داد.

به گزارشایسنا، محصولی بر نقش مردم در حوزه سلامت و ارتقا سلامت جامعه تاكید كرد و گفت: بر این اساس مردم باید آموزش‌های لازم در این زمینه را دریافت كرده تا توانایی این موضوع را داشته باشند كه از حداقل‌های تغذیه به لحاظ كیفی و كمی برخوردار باشند. اگر مردم دغدغه سیر كردن شكم را نداشته باشند می‌توانند در ارتقای سلامت جامعه بسیار موثر باشد.

وی با اشاره به اجرای بیمه ایرانیان در كشور افزود: با اجرای بیمه ایرانیان اكنون هیچ فردی نمی‌تواند ادعا داشته باشد كه به دلیل فقر نمی‌تواند بیمه پایه داشته باشد. به این ترتیب هر فردی می‌تواند با مراجعه به بیمه خدمات درمانی 50 درصد حق بیمه را پرداخت كرده و بیمه پایه شود. افرادی كه توانایی پرداخت این 50 درصد را نیز ندارند می‌توانند با مراجعه به بهزیستی و كمیته امداد به صورت صد در صد رایگان بیمه شوند. برای تقویت این موضوع در برنامه هدفمندی یارانه‌ها سهم خوبی در نظر گرفته شده است.

 ضریب نفوذ بیمه تا پایان برنامه پنجم100 درصد می‌شود

به گفته محصولی، اكنون ضریب نفوذ بیمه‌های درمانی در كشور به بیش از 92 درصد رسیده است كه تا پایان برنامه پنجم به صد در صد می‌رسد.

وی با بیان این كه ایجاد رشد اقتصادی مستمر همراه با برقراری عدالت اجتماعی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها دو شرط اساسی دارد، گفت: ابتدا آنكه امكان دسترسی برابر برای آحاد جامعه از خدمات عمومی فراهم شود. همچنین باید بتوان نظام جامع تامین اجتماعی و رفاه اجتماعی را به خوبی اجرا كرد.

محصولی ادامه داد: با برنامه تحول اقتصادی به شرط نخست نزدیك می‌شویم. برای شرط دوم نیز بر اساس ماده 27 قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف شده تا بیمه‌های پایه و مكمل با رعایت یكپارچگی عمل كنند. همچنین بر اساس قانون هدفمندی دولت موظف شده سهمی از بازتوزیع یارانه‌ها را برای تامین اجتماعی مردم هزینه كند.

وی افزود: با گذشت سه ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها حدود 3 هزار میلیارد ریال برای گسترش بیمه‌های اجتماعی در خانواده‌های ضعیف و موارد اینچنینی هزینه شده است. به عنوان مثال راننده‌های حمل و نقل بار و مسافر درون و برون شهری، مددجویان تحت پوشش كمیته امداد و بهزیستی كه اشتغال یافته‌اند، مربیان مهدكودك‌ها، هنرمندان، خبرنگاران و نویسندگان، زنبورداران، زنان سرپرست خانوار و غیره بیمه شدند. همچنین كمك‌های درمانی برای بیماران خاص و صعب العلاج قائل شده‌ایم. اگر این هزینه‌ را در یك سال در نظر بگیریم، در سال 90 حدود 12 هزار میلیارد ریال برای این بخش‌ها هزینه خواهد شد.

 با اجرای قانون هدفمندی بیشترین پرداخت‌ها باید برای بیمه‌ها باشد

به گزارشایسنا،‌وی تاكید كرد: با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بیشترین پرداخت‌ها باید برای بیمه‌ها صورت گیرد. كمیسیون بهداشت مجلس نیز بر این موضوع معتقد است كه بیشترین سهم پرداخت از درآمد یارانه‌ها باید برای بیمه‌ها باشد؛ چرا كه كاهش پرداخت از جیب مردم با بالا بردن سطح پوشش كمی و كیفی بیمه‌ای محقق خواهد شد. این در حالی است كه اگر این پول به مراكز درمانی و آموزشی دانشگاهی داده شود مشخص نیست كه میزان از آن برای كاهش پرداخت از جیب مردم هزینه خواهد شد.


وزیر رفاه در پایان تاكید كرد: منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها در بخش سلامت نیز باید هدفمند هزینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha