حادثه آتش‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه زاهدان که سه‌شنبه گذشته روی داد با فوت هر چهار کودک محصل این مدرسه وارد مرحله فراموشی شد.

حادثه آتش‌سوزی در مدرسه زاهدان نباید فراموش شود

سلامت نیوز:حادثه آتش‌سوزی در مدرسه اسوه حسنه زاهدان که سه‌شنبه گذشته روی داد با فوت هر چهار کودک محصل این مدرسه وارد مرحله فراموشی شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از صبح نو ،این حادثه چهارمصدوم با سوختگی بالای 70‌درصد داشت که دو نفر از این مصدومان در همان ساعت‌های اولیه پس از وقوع این حادثه جان خود را از دست دادند.

دو کودک دیگر نیز به‌دلیل شدت سوختگی در روزهای گذشته جان خود را از دست دادند. این در حالی است که وزیر آموزش‌و‌پرورش که انتظار می‌رود در برابر این حادثه از سمت خود کناره‌گیری کند به استان سیستان‌و‌بلوچستان رفت و با خانواده‌های داغدار دیدار کرد.

بعد از هر حادثه و اتفاق ناگوار ده‌ها ای کاش و اگر مطرح می‌شود و این بار هم باید گفت اگر دولت در دوسال گذشته وعده خود درباره گازرسانی به استان سیستان‌و‌بلوچستان را عملی کرده بود، شاید حادثه اخیر آتش‌سوزی در یک مدرسه روی نمی‌داد. دلیل آتش‌سوزی سه‌شنبه گذشته نیز واژگونی چراغ نفتی در کلاس اعلام شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته نیز حوادث مشابهی در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور روی داده است که معروف‌ترین آن‌ها به شین‌آباد مربوط  می‌شود. دانش‌آموزان حادثه دیده در آن ماجرای تلخ همچنان درگیر مشکلات خود هستند.

خیرین به میدان بیایند
حادثه سه‌شنبه گذشته در زاهدان بار دیگر موجب شد تا وزیر آموزش‌و‌پرورش دست نیاز به سوی خیرین دراز کند. آقای محمد بطحایی که پیش از سفر به شهرستان کاشان رفته بود، اظهار داشت: آموزش‌و‌پرورش در تهیه وسایل و تجهیزات استاندارد مدارس به کمک مردم و خیرین نیاز دارد.

وی همچنین درباره شرایط یک مدرسه مناسب اظهار داشت: همه تلاش‌هایی که برای به ثمر رسیدن تعلیم و تربیت کشیده می‌شود به شرطی اتفاق می‌افتد که مدرسه ویژگی‌های لازم را داشته باشد و شایستگی تحقق اهداف را داشته باشد، البته صرفاً فضای فیزیکی مدرسه منظور نیست بلکه همه آن چیزی است که برای تعلیم و تربیت دانش‌آموزان مورد نیاز است.

بطحائی به این مسأله هم اشاره کرد که اگر قوی‌ترین محتوای آموزشی را داشته باشیم اما مدرسه مناسبی نداشته باشیم به اهداف خود در تعلیم و تربیت دست پیدا نمی‌کنیم. وزیر آموزش‌و‌پرورش در حالی به این مسأله اشاره کرده است که همچنان بسیاری از مدارس در استان‌های محروم کشور با مشکلات مختلفی روبه‌رو هستند.


آقای محمد خرم، مشاور و نماینده ویژه وزیر آموزش‌و‌پرورش که به منظور بررسی ابعاد مختلف حادثه آتش‌سوزی مدرسه اسوه به زاهدان رفته بود نیز درباره مشکلات مدارس این شهرستان گفته است: مشکل ما در زاهدان این است که اغلب ساختمان‌ها  از بخاری نفتی استفاده می‌کنند و اینطور نبوده که آموزش‌و‌پرورش کوتاهی کرده و مدارس را به بخاری‌های گازی مجهز نکرده باشد.

وی در ادامه تأکید کرده است: امید است بتوانیم با وزارت نیرو هماهنگی کنیم تا با توجه به اینکه زمستان پیش روست بخاری‌های نفتی را جمع و از برق استفاده کنیم. این مقام مسوول در وزارت آموزش‌و‌پرورش تأکید کرد: در واقع یا باید گازرسانی کنیم یا اگر به گاز دسترسی نداریم با هماهنگی وزارت نیرو بتوانیم بخاری‌های نفتی را جمع و بخاری برقی را جایگزین کنیم. اولیای مدرسه هم درخواست داشتند بخاری‌ها برقی شوند. این سخن وی یادآور وعده رییس‌جمهوری در سفر دو سال قبل خود به استان سیستان‌و‌بلوچستان است. همان زمان که حجت‌الاسلام حسن روحانی در آذرماه 96 وعده داد تا دو سال آینده گاز به این استان برسد.

بازهم دو سال دیگر
اما وزیر آموزش‌و‌پرورش در سفر دیروز خود به استان سیستان‌و‌بلوچستان وعده داده است که در دو سال آینده تمام وسایل گرمایشی غیراستاندارد در این استان جمع‌آوری می‌شود. محمد بطحایی پس از بازدید از مدرسه سوخته اسوه حسنه در جمع مدیران گفت: من و شخص رییس‌جمهوری به‌طور جدی پیگیر هستیم تا ظرف دو سال آینده در استان سیستان‌و‌بلوچستان که جزو استان‌های محروم کشور به شمار می‌رود،

وسایل گرمایشی را تجهیز کنیم. وی همچنین در دیدار با خانواده مریم نوکندی از دانش‌آموزان جان باخته از بازخواست جدی تمام مقصران این حادثه خاطرنشان کرد: همه مسببان که حتی سهواً باعث بروز چنین حادثه‌ای شدند باید مورد بازخواست قرار بگیرند تا دیگر شاهد چنین اتفاقات ناگواری در آینده نباشیم. البته وزیر آموزش‌و‌پرورش در این دیدار به نقش مدیران ارشد این وزارتخانه در وقوع چنین اتفاقاتی و استعفای احتمالی اشاره‌ای نداشت.

عاقبت به خیر نمی‌شویم
حادثه مدرسه شین‌آباد که نیمه آذرماه سال‌91 اتفاق افتاد بازخورد گسترده‌ای داشت. در آن حادثه 28 دانش‌آموز دختر آسیب دیدند. دو نفر فوت شدند و از 26 دانش‌آموز باقیمانده 14 نفر مصدومیت‌های جدی داشتند که تبعات آن همچنان برایشان ادامه دارد. در آذرماه سال‌های بعد هم حوادث مشابهی در برخی از مدارس کشور روی داده است. از آن زمان اگرچه تلاش‌هایی برای ارتقای سیستم گرمایشی مدارس انجام شده است اما هنوز 90 هزار کلاس درس سیستم گرمایشی استاندارد ندارند.

آقای داریوش ورناصری، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور این خبر را داده و گفته است: از سال ۹۱ بحث استانداردسازی سیستم گرمایشی و سرمایشی مدارس در دستور کار سازمان نوسازی مدارس کشور قرار گرفت و اعتباراتی نیز برای آن پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون ۶۰ درصد مدارسی که سیستم گرمایشی و سرمایشی استاندارد ندارند، مجهز به سیستم استاندارد شدند و ۴۰ درصد باقی ماندند. ورناصری به توزیع ۸ هزار بخاری هوشمند گازی بین مدارس اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۹۰ هزار کلاس درس دارای سیستم گرمایشی استاندارد نیستند که امیدواریم تا یک یا دو سال آینده سیستم گرمایشی و سرمایشی این مدارس نیز استاندارد شود.

این در حالی است که آقای محمدبطحایی، وزیر آموزش‌و‌پرورش در جمع خیرین مدرسه‌ساز گفته است: اگر نیمی از افراد یارانه‌بگیر در کشور یک ماه از یارانه خود صرف‌نظر کنند این مشکل یک‌بار برای همیشه تمام خواهد شد ولی اگر نگاه‌مان به بودجه دولت باشد تا 8 سال آینده هم نخواهیم توانست بخاری‌های غیر ایمن را از مدارس جمع‌آوری کنیم.

وزیر آموزش‌و‌پرورش افزود: هنگامی که می‌بینیم یک ساختمان مجلل دولتی در کنار یک مدرسه‌ای است که هر آن احتمال ریزش سقف وجود دارد، بسیار تأسف می‌خورم و باید بدانیم با این راه و رسم عاقبت‌مان به خیر نخواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha