مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به وضعیت پرداخت بدهی این سازمان به ارایه دهندگان خدمات، در عین حال گفت: از آذر ماه امسال، تخصیصی دریافت نکرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم در هفته آینده، یک ماه دیگر از پرداخت‌های بخش غیردولتی را انجام دهیم و تا پایان سال هم یک ماه پرداخت برای بخش دولتی داشته باشیم و به آذر ۹۷ برسیم.

عدم تخصیص بودجه بیمه سلامت از آذرماه

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به وضعیت پرداخت بدهی این سازمان به ارایه دهندگان خدمات، در عین حال گفت: از آذر ماه امسال، تخصیصی دریافت نکرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم در هفته آینده، یک ماه دیگر از پرداخت‌های بخش غیردولتی را انجام دهیم و تا پایان سال هم یک ماه پرداخت برای بخش دولتی داشته باشیم و به آذر ۹۷ برسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس طاهر موهبتی در هفدهمین جلسه نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه، از صفر شدن بدهی‌های سال ۹۶ بیمه سلامت در بخش خصوصی خبر داد و گفت: با اعتباری که با موافقت مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی به سازمان بیمه سلامت ارایه شد، بدهی‌هایمان در بخش خصوصی در سال ۹۶ صفر شد و در بخش دولتی هم به صفر نزدیک شده است. البته در بخش دولتی یک اختلاف حسابی درباره تنزیل اسناد وجود دارد که اگر رفع شود، بدهی‌های سال ۹۶ در بخش دولتی هم صفر خواهد شد.

وی با بیان اینکه با پرداخت‌های جدید پرداخت‌هایمان در بخش خصوصی به مرداد و شهریور ۹۷ رسیده است، افزود: در بخش دولتی هم ۷۰ درصد مطالبات را تا آبان ماه ۹۷ پرداخت کرده‌ایم. البته ما از آذر ماه تخصیصی دریافت نکرده‌ایم و امیدوارم بتوانیم در هفته آینده، یک ماه دیگر از پرداخت‌های بخش غیردولتی را انجام دهیم و تا پایان سال هم یک ماه پرداخت برای بخش دولتی داشته باشیم و به آذر ۹۷ برسیم. باید توجه کرد که اگر تخصیص‌های ما به موقع انجام شود، می‌توانیم پرداخت‌ها را بروز کنیم. خوشبختانه تا امروز وضعیت خوب بوده و امیدواریم بقیه تخصیص‌ها هم انجام شود.

موهبتی در ادامه با اشاره به موضوع نسخه نویسی الکترونیک، اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیک یکی از پروژه‌های زیرمجموعه سازمان الکترونیک بیمه سلامت بود که پایلوت آن چهار ماه گذشته در کرمان آغاز شد و با موفقیت آن را با پوشش ۶۵ درصد حضور موثر ارایه‌کنندگان خدمت شامل پزشکان عمومی، متخصص، فوق تخصص، دندان پزشک و ۱۰۰ درصد داروخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز تصویربرداری انجام شد.

وی افزود: ما قول داده بودیم که بعد از انجام طرح پایلوت وارد استان‌ها شده و در هر استان یک شهرستان را تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیک قرار دهیم. بر همین اساس ظرف دو هفته آینده در ۳۱ استان کشور، در هر استان یک شهرستان را تحت پوشش نسخه نویسی الکترونیک قرار می‌دهیم.

موهبتی ادامه داد: فرایند در نسخه نویسی الکترونیک به این صورت است که وقتی بیمار به پزشک تحت پوشش این برنامه مراجعه می‌کند، دیگر به دفترچه نیازی ندارد و با ارایه کد ملی خود، هویت فرد تایید شده، پوشش بیمه‌ای او تایید و همپوشانی بیمه‌ای‌اش کنترل می‌شود و اگر این سه تایید شد، یک شناسه رهگیری تولید می‌شودکه جایگزین دفترچه می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از آن بیمار متناسب با تجویزی که می‌شود به هر جایی که لازم است مراجعه و با شناسه رهگیری اقدام درمانی را انجام می‌دهد. در عین حال پشت هر تجویز در نسخه نویسی الکترونیک، سامانه‌ها و قوانین ما قرار دارند. به عنوان مثال پزشک نمی‌تواند داروی خارج از پوشش ما را تجویز کند و یا مادری باردار سه بار می‌تواند تحت پوشش بیمه سونوگرافی انجام دهد و بعد از آن اگر تمایل داشت بیشتر سونو داشته باشد، باید خودش پولش را بپردازد.

موهبتی با بیان این که شرکت در این طرح اجباری نیست، اما برای ارائه کنندگان خدمتی که همکاری کنند مشوق‌هایی در نظر گرفته‌ایم، گفت: بر این اساس پزشکانی که در نسخه نویسی الکترونیک همکاری کنند، در پایان هر ماه ۹۰ درصد پرداختی‌هایشان را به روز انجام می‌دهیم تا زمانی که این طرح فراگیر شود.

وی گفت: باید توجه کرد که در بحث الکترونیکی کردن اسناد، مهم‌تر از زیر ساخت‌های آی تی، همکاری مردم و ارائه کنندگان خدمت است. باید توجه کرد که ما در حوزه سرپایی ۱۸۵ میلیون بار مراجعه داریم و نسخه نویسی الکترونیک هم در بخش سرپایی آغاز شده است که ۹۵ درصد بار مراجعه ما در این بخش است. بنابراین حتماً مشارکت مردم و ارائه کنندگان خدمت را می‌طلبد. البته باید بدانید که ترک عادت نیز مقاومت‌هایی در پی دارد، اما ما به کمک مردم نیازمندیم.

وی با بیان اینکه در بخش بستری مقاومت کمتری وجود دارد، ادامه داد: زیرا به طور کلی ۶۰۵ بیمارستان دولتی و حدود ۳۰۰ بیمارستان خصوصی داریم که متولی دارد. همچنین در بخش دولتی بستری 4.5 میلیون بار مراجعه داریم. در حالی که در بخش سرپایی ۴۲ هزار ارائه کننده خدمت وجود دارد و ۱۸۵ میلیون بار مراجعه داریم و طبیعتاً مقاومت بیشتر خواهد شد. در عین حال باید توجه کرد که نفس آی تی این است که هنگام عملیاتی شدن بلوغ پیدا می‌کند. بنابراین رسانه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم آن را پیش بریم. در عین حال طی 10 روز آینده در هر استان یک شهرستان را تحت پوشش پروژه نسخه نویسی الکترونیک قرار می‌دهیم.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به ظرفیت آئین نامه ارزیابی خود گفت: چند روز قبل آئین نامه ارزیابی وسع توسط سازمان برنامه و بودجه تقدیم دولت شد و اگر تصویب شود، کلیه افرادی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند تحت پوشش این آئین نامه قرار گرفته و ظرف ۶ ماه باید مراجعه و خودشان را بیمه کنند. در آن زمان ارزیابی وسع انجام شده و وضعیت مالی و درآمدی خانوار استحقاق سنجی می‌شود و میزان استحقاق هر فرد برای استفاده از یارانه دولت برای پرداخت حق بیمه مشخص خواهد شد.

موهبتی افزود: این آئین نامه هدفمند است و بر اساس آن افراد از یارانه دولتی برخوردار می‌شوند. در این آئین نامه اعلام شده که باید افراد جدید را ارزیابی وسع کنیم و افراد بیمه شده رایگان موجود را هم ظرف شش ماه مورد ارزیابی وسع قرار دهیم. در عین حال برای بیمه سلامت شهری هر سال در زمان تمدید دفترچه بیمه رایگان باید ارزیابی وسع انجام شود و برای بیمه شدگان رایگان روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر هر دو سال یک بار این ارزیابی وسع انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: در صورت تصویب و ابلاغ این آئین نامه، وزارت رفاه مکلف است امکان دسترسی بر خط ما را به اطلاعات بیمه شدگان فراهم کند و ظرف یک هفته درخواست ما را پاسخ دهد. این آئین نامه در راستای حمایت از محرومین است.

موهبتی با بیان اینکه امسال سال سختی بود اما به هر جهت آن را به خوبی پشت سر گذاشتیم، گفت: اگر بحث مدیریت هزینه را جدی نمی‌گرفتیم بار مالی زیادی به ما تحمیل می‌شد. البته ما هممواره شش هزار میلیارد کسری را داریم، اما با مدیریت هزینه‌ها از سرعت رشد بدهی‌های هر ساله کاسته شد و بحث حذغ هم پوشانی هم کمک زیادی به ما کرد.

 درادامه این نشست دکتر علی اصغر قائمی - معاون آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت با اشاره به طرح نسخه نویسی الکترونیک گفت: باید توجه کرد که ما سالانه ۲۰ میلیون دفترچه بیمه را تمدید و تعویض می‌کنیم که این تعداد معادل ۲۸۵ میلیون برگ کاغذ است، اما اگر هزینه چاپ و توزیعش را در نظر بگیریم در سال ۹۶، ۸۰ میلیارد تومان برای این موضوع هزینه کرده‌ایم تا این ۲۰ میلیون دفترچه را چاپ و توزیع کنیم.

وی افزود: نسخه نویسی الکترونیک باعث صرفه جویی تدریجی می‌شود، ما نمی‌خواهیم به یک باره این برنامه را اجرا کنیم، بلکه به صورت تدریجی آن را انجام می‌دهیم. این پروژه برای صرفه جویی در منابع و شفافلیت کار بسیار مناسب و ضروری است.

قائمی ادامه داد: در عین حال ما موظفیم ارائه خدمت به مردم را کنترل کنیم. با دفترچه بعد از ارائه خدمت امکان این کار فراهم می‌شد اما با نسخه نویسی الکترونیک در برخی از موارد قبل از ارائه خدمت و عمدتاً در حین ارائه خدمت خدمات را کنترل می‌کنیم.

وی درباره‌ وضعیت بیمه‌های تکمیلی با نسخه نویسی الکترونیک و نحوه دریافت پول از آنها گفت: به تدریج امکان اتصال سیستم‌های بیمه تکمیلی با سیستم‌های ما ایجاد می‌شود. البته در حال حاضر قابلیت چاپ نسخه الکترونیک را برای ارائه به بیمه‌های تکمیلی ایجاد کرده‌ایم که امیدواریم به زودی این امکان حذف شود و امکان اتصال سیستم‌ها پشت صحنه به یکدیگر فراهم شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha