سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 266635

تبلیغات رژیم‌های لاغری سریع چند روزه نوعی فریبكاری است و صحت علمی ندارد و اینكه گفته می‌شود با استفاده از این رژیم‌ها می‌توان 3تا 5كیلو وزن در چند روز كم كرد اصلا امكان پذیر نیست. کاهش وزن مجاز در ماه 2 تا 4 کیلوگرم است.

کاهش وزن مجاز در ماه چند کیلو است؟

سلامت نیوز: تبلیغات رژیم‌های لاغری سریع چند روزه نوعی فریبكاری است و صحت علمی ندارد و اینكه گفته می‌شود با استفاده از این رژیم‌ها می‌توان 3تا 5كیلو وزن در چند روز كم كرد اصلا امكان پذیر نیست. کاهش وزن مجاز در ماه 2 تا 4 کیلوگرم است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، «معجزه لاغری در ۳روز»، « ۵روزه ۷کیلو لاغر شوید»، «اسرار لاغری ۳روزه»، «ژل لاغری ۳روزه»‌، «رژیم کانادایی ۱۵روزه» و...؛ تبلیغات مربوط به رژیم‌های لاغری سریع در شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای و از طریق نرم‌افزارهای موبایلی و اس‌ام‌اس، مخاطبان زیادی را در طول شبانه‌روز بمباران می‌کند. این تبلیغات اینقدر اغواگرانه هستند كه افراد زیادی بدون توجه به عواقب این رژیم‌ها كه مشخص نیست براساس چه اصولی نوشته شده‌اند تصمیم به لاغری با استفاده از این رژیم‌ها می‌‌گیرند اما عواقبی كه در پس این رژیم‌های لاغری وجود دارد گاهی سال‌ها فرد را درگیر می‌كند و سلامت وی را به خطر می‌اندازد. خیلی از افراد برای رسیدن به تناسب اندام دست به هر اقدامی می‌زنند و سعی می‌كنند با رژیم‌های ساختگی و بدون پایه و اساس وزن خود را كاهش دهند. این درحالی است كه رژیم‌های ساختگی و معجزه‌آسا فقط برای مدتی كوتاه می‌توانند فرد را خوشحال كنند و مدت زیادی نمی‌گذرد كه این تناسب اندام ساختگی از بین رفته و فرد مجبور می‌شود رژیم‌های سخت‌تری را نسبت به گذشته انجام دهد كه عوارض آن روی سلامت فرد گاهی جبران ناپذیر است.

رژیم‌های كوتاه مدت پایه علمی ندارد

دكتر سیدمرتضی صفوی، متخصص تغذیه در این‌باره، می‌گوید: رژیم‌های كوتاه‌مدت لاغری هیچ پایه و اساس علمی ندارند و جز آسیب‌رساندن به بدن كار دیگری انجام نمی‌دهند. به گفته این متخصص تغذیه این رژیم‌ها با كاهش آب بدن وزن را در كوتاه‌مدت كم می‌كند و چربی بدن آب نمی‌شود و فرد تصور می‌كند كه به لاغری دلخواه خود نزدیك می‌شود اما واقعیت این است كه بعد از گذشت چند روز وزن بدن دیگر كم نشده و ثابت باقی می‌ماند. وی می‌گوید:‌ هر فردی با انجام رژیم غذایی مطلوب و علمی می‌تواند بدن مناسبی داشته باشد و سالم‌تر هم زندگی كند و دستیابی به لاغری‌های چند روزه و معجزه‌آسا كاملا اشتباه است. به همین دلیل گفته می‌شود كه برای حذف چربی‌های اشباع و حیوانی در غذاها باید تركیبی از رژیم غذای مناسب و ورزش را زیرنظر پزشك متخصص در پیش گرفت. نقش ورزش را همراه رژیم غذایی نباید فراموش كرد و با انجام حركات ورزشی هدفدار می‌توان چربی‌ها را درناحیه‌های مختلف بدن حذف یا كم كرد.

صفوی با اشاره به تبلیغاتی كه درخصوص لاغری یا چاقی موضعی انجام می‌شود، می‌گوید:‌ برخی تبلیغات دارویی افراد را درباره لاغری یا چاقی موضعی به اشتباه انداخته و تصور می‌كنند با استفاده از فلان داروی گیاهی یا شیمیایی می‌توانند مثلا صورت خود را چاق و یا چربی شكم را آب كنند. ما نمی‌توانیم بگوییم یك ماده غذایی بعد از جذب در بدن به سمت چربی‌های شكمی حركت و آنها را آب می‌كند و یا فقط صورت فرد را چاق یا لاغر می‌كند. به گفته وی به جای تمركز روی داروهایی كه مشخص نیست چه اثرات جانبی دارند و تكیه به رژیم‌های چند روزه بی‌پشتوانه باید روی غذاهایی كه خورده می‌شود دقت و غذاهای مورد استفاده را هوشمندانه انتخاب كرد.


راهكار غیر علمی سونا

استفاده از سونا موضوع دیگری است كه برای لاغری استفاده می‌شود. دكتر صفوی در این‌باره می‌گوید: باور لاغرشدن با استفاده از سونا از آنجا ناشی می‌شود كه سونا باعث خشك شدن آب بدن و در نتیجه كاهش وزن می‌شود. همین موضوع درخصوص داروهای مدر و مسهل هم صدق می‌كند و این موارد باعث كاهش آب بدن می‌شود و تأثیری روی لاغری ندارد بلكه آسیب‌هایی را به كبد، كلیه و سیستم گوارشی بدن وارد می‌كند. وی درخصوص رژیم‌های لاغری با استفاده از میوه نیز گفت: این رژیم‌ها هم برخلاف تبلیغاتی كه می‌شود چندان تأثیر‌گذار نیستند و تنها عوارض آنها آسیب‌هایی است كه به فرد وارد می‌شود.


لاغر شدن راه میانبر ندارد

دكتر فرید ذاكر، پژوهشگر كاهش وزن و متخصص تغذیه نیز در این‌باره، می‌گوید:‌ تبلیغات رژیم‌های غذایی سریع چند روزه نوعی فریبكاری است و صحت علمی ندارد و اینكه گفته می‌شود با استفاده از این رژیم‌ها می‌توان 3تا 5كیلو وزن در چند روز كم كرد اصلا امكان پذیر نیست مگر اینكه رژیم مورد استفاده كم كالری بوده و در كنار آن ورزش‌های سنگین انجام شود و یا فرد داروهای مدر و مسهل و یا هورمون‌هایی كه سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهند، در كنار این رژیم‌ها استفاده كند، كه همه اینها برای بدن زیانبار است. وی با تأكید بر اینكه بعد از این رژیم‌های سخت قطعا فرد دوباره دچار افزایش وزن می‌شود، می‌گوید: برای كاهش وزن ماندگار حتما قبل از هرگونه رژیمی باید دلایل اضافه وزن شناسایی و آن دلایل از بین برود؛ چرا كه اگر بدون شناسایی دلیل اضافه وزن، رژیم گرفته شود این رژیم محكوم به شكست است. به گفته ذاكر رژیم‌هایی كه تنوع غذایی ندارند و نیازهای اولیه بدن به مواد غذای را تأمین نمی‌كنند نه‌تنها باعث سوء تغذیه می‌شوند بلكه عوارض روحی و روانی نیز به‌دنبال خود خواهند داشت.


حد طبیعی لاغری ماهانه

این متخصص تغذیه با اشاره به این نكته كه حد طبیعی كاهش وزن برای لاغر شدن 2 تا 4 كیلوگرم در هر‌ماه است، می‌گوید: رژیم‌های نوبتی لاغری كه فرد در آن مثلا یك هفته رژیم می‌گیرد و بعد 3روز به روال قبل از رژیم غذا می‌خورد و دوباره یك هفته رژیم سخت می‌گیرد، شوك‌های مقطعی است كه نتیجه‌‌ای جز كاهش مقاومت بدن و كاهش سوخت‌وساز و در نهایت شكست رژیم غذایی ندارد.

به گفته وی بهترین راه برای رژیم این است كه راه‌حل مشكل چاقی را درون خود فرد جست‌وجو كنیم، چرا كه لاغر شدن مسیر میانبر ندارد و كاهش وزن یك اتفاق جادویی نیست كه فورا اتفاق بیفتد. كاهش وزن یك مسیر و یك روند است كه باید طی شود. فرق یك فرد 60 كیلویی با یك فرد 80كیلویی فقط در وزنشان نیست. این دو نفر در عادت‌ها، انتخاب‌ها و سبك زندگی با هم متفاوتند. یك فرد 80كیلویی اگر می‌خواهد واقعا به یك فرد 60كیلویی تبدیل شود باید با آموزش و تمرین، استحقاق 60كیلویی شدن را پیدا كند و این روند نیازمند برنامه‌ریزی تخصصی و صرف‌زمان، رفتاردرمانی و شناخت‌درمانی است. این شخص به هرشكل دیگری لاغر شود، لاغری ظاهری و موقتی خواهد بود و دیر یا زود رشته‌هایش پنبه خواهد شد و به وزن قبلی‌اش برخواهد گشت.


رژیم‌های غذایی كه جنبه علمی ندارند

دكتر سیدمرتضی صفوی می‌گوید: رژیم‌های غذایی كوتاه‌مدت جنبه علمی ندارند. اگر نگاهی به صفحات وب بیندازید، متوجه می‌شوید كه هزاران نوع رژیم لاغری مختلف و كاهش وزن در اینترنت وجود دارد كه در مناطق مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد اما اكثر این رژیم‌ها مورد تأیید نیستند چرا كه اغلب آنها با برنامه غذایی نامتعادل و تغییر در مصرف برخی مواد خوراكی باعث به هم خوردن متابولیسم پایه بدن و كاهش وزن غیرطبیعی می‌شوند. مثلا برخی رژیم‌ها شامل حذف گروه نان و غلات می‌شود، این در حالی است كه حذف هیچ‌یك از گروه‌های غذایی درخصوص لاغری توصیه نمی‌شود. با این كار ممكن است وزن كم شود اما كمبود موادمغذی آثار نامطلوب روانی برجای خواهد گذاشت. اگرچه مدت زمان این برنامه‌های لاغری كوتاه‌مدت است اما نامتعادل بودن آن به‌شدت سلامت بدن را به‌خطر می‌اندازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha