تهرانی‌ها تصور کرده‌اند بارندگی خوب بوده است و می‌توانند اسراف کنند. این موضوع را هدایت فهمی، مدیر منابع آب وزارت نیرو، به می‌گوید و تأکید می‌کند که مردم تهران آب را ٤‌درصد بیشتر مصرف کرده‌اند. این در حالی است که آنها در حال حاضر هم رقم مصرف‌شان خیلی بیشتر از میانگین جهانی است و در شمال شهر تهران، مصرف آب تا دو برابر میانگین جهانی هم می‌رسد.

ریخت‌وپاش آب در پایتخت!

سلامت نیوز: تهرانی‌ها تصور کرده‌اند بارندگی خوب بوده است و می‌توانند اسراف کنند. این موضوع را هدایت فهمی، مدیر منابع آب وزارت نیرو، به  می‌گوید و تأکید می‌کند که مردم تهران آب را ٤‌درصد بیشتر مصرف کرده‌اند. این در حالی است که آنها در حال حاضر هم رقم مصرف‌شان خیلی بیشتر از میانگین جهانی است و در شمال شهر تهران، مصرف آب تا دو برابر میانگین جهانی هم می‌رسد.


بارندگی‌ها مشکل آب تهران را حل نکرد
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه  شهروند ،باز هم گرمای تابستان و هشدار برای افزایش مصرف آب. قائم‌مقام آب‌وفاضلاب استان تهران روز گذشته اعلام کرد که مصرف آب در تهران نسبت به‌ سال گذشته ٤,١ درصد افزایش پیدا کرده که این هشداری جدی برای مصرف آب در پایتخت است و مشترکانی که بیشتر از ١٤ متر مکعب در ماه مصرف کنند، حتما مشمول جریمه خواهند شد.


در حال حاضر سرانه تولید آب در تهران ۳۳۰ لیتر در روز و مصرف آب شرب در تهران روزانه ۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار مترمکعب است که در مقایسه با مدت مشابه ‌سال قبل، ۲۵۰‌هزار مترمکعب افزایش مصرف اتفاق افتاده است.  امسال مصرف آب شرب در تهران در مقایسه با مدت مشابه ‌سال گذشته، ٤‌درصد رشد دارد که این رقم ناامید‌کننده است.

هدایت فهمی، مدیر منابع آب وزارت نیرو، درباره هشدار شرکت آب و فاضلاب در مورد افزایش آب و این‌که آیا بارندگی‌ها مشکل کمبود آب تهران را حل نکرده به «شهروند» می‌گوید: «بارندگی امسال میزان حجم ذخیره سدهای تهران را افزایش داد و تا ٨٢‌درصد حجم مخازن را پر کرد. البته این میزان به‌ طور میانگین است و در برخی مناطق کمتر و در برخی مناطق بیشتر است.»

  او ادامه می‌دهد: «در تهران میزان مصرف سالانه آب شرب یک‌میلیارد و ١٠٠‌میلیون متر مکعب است و در روز هم مصرف مشترکان تهرانی بیشتر از ٣‌میلیون متر مکعب است که  از این میزان ٧٠‌درصد آب شرب از طریق سدهای اطراف تهران و ٣٠‌درصد هم از چاه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

در سال‌های خشک بیشتر از آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود اما با توجه به این‌که آب‌های زیرزمینی به‌ویژه در جنوب تهران آلوده به نیترات هستند، نمی‌توان از آنها استفاده زیادی کرد.» فهمی همچنین توضیح می‌دهد: «ضمن این‌که ظرفیت آب سدها فقط برای مصرف شرب استفاده نمی‌شود و برای بخش صنعت و کشاورزی هم باید از آنها استفاده کرد.

به همین دلیل نمی‌توانیم به این دلیل که بارندگی‌ها زیاد بوده و ظرفیت آب سدها افزایش پیدا کرده، مصرف را هم افزایش دهیم.» فهمی با بیان این‌که شهروندان تهرانی حتما باید صرفه‌جویی را در دستور کار قرار دهند، ادامه می‌دهد: «اگر چه بارندگی امسال دو برابر نسبت به‌ سال گذشته افزایش داشته و ٤٠‌درصد بیشتر بوده اما خشکسالی ١١ ساله را جبران نکرده است.

در شهرهایی مثل تهران مصرف آب حتما باید مصرف استاندارد جهانی باشد. مصرف استاندارد جهانی ١٤٠ لیتر به ازای هر نفر است که این میزان در ایران خیلی بیشتر شده و بین ٢١٠ تا ٢٥٠ لیتر است که در برخی نقاط مثل شمال شهر بیشتر محاسبه شده و حتی به ٣٠٠ لیتر هم رسیده است.» این کارشناس آب توضیح می‌دهد:

«درواقع وقتی از صرفه‌جویی حرف می‌زنیم، منظورمان کم‌کردن مصرف نیست بلکه درست مصرف‌کردن است که واقعا از اصلی‌ترین نیازهای ما در حال حاضر است. الگوی مصرف برای هر خانوار در تهران ١٤ متر مکعب در ماه است و چنان‌چه بیش از این مصرف داشته باشند، مشمول جریمه‌ای خواهند شد که مصوبه دولت و ابلاغی به وزارت نیرو است و این مسأله بار اقتصادی زیادی به خانواده‌ها تحمیل می‌کند. پس بهتر است که مردم صرفه‌جویی را در دستور کار خود قرار دهند و برای شست‌وشوهایی مثل ماشین، استخر و باغچه‌ها از آب شرب استفاده نکنند.»


لیتر مکعبی ١٩٠٠ تومان به نفع تهرانی‌ها
با وجود این‌که تولید آب شرب در تهران هزینه بسیار زیادی دارد و هزینه تمام شده هر مترمکعب آب شرب در تهران ٢٥٠٠ تومان است، اما مشترکان به ازای هر مترمکعب ٦٠٠ تومان پرداخت می‌کنند و شاید به همین دلیل است که مشترکان تهرانی علاقه چندانی به صرفه‌جویی نشان نمی‌دهند.

در حالی مصرف آب تهرانی‌ها هر ساله رو به افزایش است که بحران بی‌آبی آینده این استان را تهدید می‌کند؛ به طوری که تا افق ۱۴۱۰ و با افزایش دو میلیونی جمعیت این استان بی‌آبی به یک بحران جدی تبدیل خواهد شد.

البته برای تأمین آب تهران طرح‌هایی تعریف شده‌اند که برای تکمیل آنها به ٦هزار‌میلیارد تومان اعتبار نیاز است اما به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، این طرح‌ها که شامل سامانه جایگزین انتقال آب به البرز و تهران، طرح انتقال آب از رودخانه هراز به کن، طرح علاج‌بخشی سد لار و طرح تأمین آب شهر پردیس و منطقه ۲۲ تهران می‌شود، متوقف شده‌اند و همین موضوع بحران آب پایتخت را جدی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۴
    0 0
    وقتی میگید شمال تهران انقدر درصد بیشتر اب مصرف میکنه، دلیلش مشخصه، آب گیری برای استخر. منازلی که استخر شخصی دارند که نباید با آب شرب مردم آبگیری بشوند! چرا هزینه آب استخر اینها باید با همچین قیمت ارزانی محاسبه شود؟! برای این عزیزان که این اعداد و ارقام کلا بی معنی است...