دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

سال گذشته بود که ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارهایی از نرخ اعتیاد دانش‌آموزان اعلام کرد که بر اساس آن حدود 2‌درصد از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دچار اعتیاد هستند.

افزایش تمایل دانش‌آموزان به مصرف گل

سلامت نیوز:سال گذشته بود که ستاد مبارزه با مواد مخدر آمارهایی از نرخ اعتیاد دانش‌آموزان اعلام کرد که بر اساس آن حدود 2‌درصد از دانش‌آموزان مقطع دبیرستان دچار اعتیاد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ملی ،این میزان‌درصد در سال 80 یعنی حدود 18 سال پیش در میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم در حدود نیم‌درصد بود و 10 سال بعد یعنی در سال 90 به یک‌درصد رسید. آنطور که کارشناسان اعتیاد می‌گویند شیوع مصرف گل در بین دانش‌آموزان بسیار افزایش داشته است.

چندی پیش نیز معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به برگزاری آزمون غربالگری سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان دوره متوسطه اول گفت: طبق تحلیل‌های به دست آمده از این آزمون، حدود یک‌درصد دانش‌آموزان نیازمند درمان و در معرض شدید آسیب‌های روانی و اجتماعی قرار دارند. همچنین 30‌درصد دانش‌آموزان به‌شدت نیاز به توانمندسازی دارند و در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند.

طرح نماد (نظام مراقبتی اجتماعی دانش‌آموزان)، طرح مشترک بهزیستی، وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و دستگاه قضائی است که از سال 96 برای پیشگیری از رفتارهای پرخطر، ارتکاب جرم و ابتلا به آسیب‌های اجتماعی نزد دانش‌آموزان بر اساس غربالگری، حمایت‌های روانی، اجتماعی و مداخله موثر به جریان افتاده است.مسئولان بهزیستی بارها تاکید کرده‌اند که واقعیت‌های ناشی از تغییر شیوه‌های زندگی و تحولات محیطی، آسیب‌های اجتماعی را عمیق‌تر کرده است.

همان‌طور که معاون این سازمان می‌گوید: آموزش و پرورش و مدرسه جایی است که به 95‌درصد بچه‌ها در آنجا دسترسی داریم و فرصتی است که همه دستگاه‌ها باید از آن استفاده و به آموزش و پرورش در راستای رویکردهای پیشگیرانه کمک کنند.

دانش‌آموزان در رابطه با مواد مخدر، افسردگی، خودکشی و اختلال‌های روانی و رفتاری، ‌رویکرد پیشگیرانه داشته باشند. حبیب‌الله مسعودی فرید از کمبود قابل توجه مشاور و مربی بهداشتی در مدارس خبر داده و خواهان صدور مجوز نیروی مشاور برای آموزش و پرورش شده است.

او در عین حال اعلام کرده که طبق پروتکل نماد، مراکز اورژانس اجتماعی بهزیستی با آموزش و پرورش متصل هستند تا اگر دانش‌آموزی نیازمند مداخله باشد، پیگیری‌ها انجام شود. وی جای اقدامات پیشگیرانه و مهارت‌های زندگی در جمعیت دانش‌آموزی را خالی دانسته و می‌افزاید: فردی که دست به خودکشی می‌زند از مدت‌ها قبل علائمی چون افسردگی و اضطراب داشته است؛ و این امر در مورد اعتیاد نیز صدق می‌کند.

ما باید نشانگان آسیب‌ها را رصد کنیم؛ مثلا اگر 15 عامل خطر اعتیاد داریم که در سن دانش‌آموزی در حال افزایش است، باید هوشیار بشویم و قبل از بروز آسیب مداخله لازم را داشته باشیم.

مجبور به اقدامات سلبی می‌شویم

همین‌طور جانشین معاونت اجتماعی ناجا نیز اعلام کرده که اگر دستگاه‌های مربوط آسیب‌های اجتماعی را کنترل نکنند، سرریز آن به کارهای سلبی و پلیسی می‌رسد که چندان هم خوشایند نیست. ابراهیم کریمی، در برنامه تلویزیونی پرسشگر اعلام کرده که آسیب‌های اجتماعی در شهرها و استان‌ها و مقاطع تحصیلی مختلف، تفاوت دارند: سن اعتیاد دارد مقداری پایین می‌آید.

سن مصرف تفننی سیگار 14 تا 15 سالگی است اما اگر اعتیاد باشد به 17 تا 18 سال هم می‌رسد. علی‌رغم اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته هنوز به نقطه درست و مطمئن نرسیده‌ایم و بعضا دانش‌آموزانی دستگیر می‌شوند که خطرناک هستند. سردار کریمی آمار سیگاری‌بودن 48درصدی پسرها در مدارس تهران را رد کرده و می‌گوید:

این آمار یعنی از هر دو دانش‌آموز باید یکی سیگاری باشد در حالی که ما چنین چیزی را نمی‌بینیم و مصرف سیگار باید در سطح خیلی پایین‌تری باشد. آماری رسمی از میزان اعتیاد در میان دانش آموزان در ایران وجود ندارد.

محمد بطحایی، وزیر وقت آموزش و پرورش در اردیبهشت امسال مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در مدارس را انکار نکرد اما به خبرگزاری‌ها گفت عمدا آمار اعتیاد در مدارس را اعلام نمی‌کند.

دسترسی آسان دانش آموزان به مواد مخدر

یک جامعه شناس اجتماعی درباره دلایل افزایش دانش آموزان به مصرف مواد مخدر همچون گل می‌گوید: موضوع اول ژنتیک و بحث وراثت است. همان‌طور که ژنتیک موجب می‌شود که افراد به دیابت یا چاقی مبتلا شوند درباره اعتیاد هم این موضوع به لحاظ علمی ثابت شده است. موضوع بعدی بحث روحی روانی نوجوان است. حمید تهوری خاطرنشان کرد:

اگر نوجوانی مشکل روحی داشته باشد مثلا افسرده باشد و یا اضطراب داشته باشد احتمال گرایشش به سمت مواد مخدر بیشتر می‌شود. مساله دیگر هم عوامل خانوادگی است.

پدر و مادر معتاد و یا طلاق موجب می‌شود تا نوجوان علاقه‌مند به استفاده مخدر باشد.از سوی دیگر عوامل مهم خانوادگی مثل پدر و مادر سختگیر و یا پدر و مادر بی‌توجه هم نقش مهمی در این موضوع دارند. باید بگویم در اعتیاد دانش‌آموزی گروه دوستی و خانواده بسیار تاثیرگذار است.

پیدا کردن مواد مخدر برای دانش‌آموزان بسیار بسیار آسان شده است. شما به هر پارکی مراجعه کنید می‌توانید ساقی پیدا کنید که ماده مخدر داشته باشد. دانش‌آموزان راحت این افراد را شناسایی می‌کنند. البته در کنار آسان‌بودن این مواد بسیار ارزان قیمت هم هستند. هر چه مواد ارزانتر باشد دانش‌آموزان راحت‌تر می‌توانند آن را خریداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha