سخنگوی کانون هموفیلی ایران، خواستار توجه به جایگاه و کارکرد سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت شد.

بی مهری وزارت بهداشت به سازمان های مردم نهاد/درخواست از وزیر

سلامت نیوز:سخنگوی کانون هموفیلی ایران، خواستار توجه به جایگاه و کارکرد سازمان های مردم نهاد در حوزه سلامت شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،احمد قویدل، از بی مهری وزارت بهداشت به سازمان های مردم نهاد انتقاد کرد و گفت: معاونت اجتماعی وزارت بهداشت یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای این وزارتخانه بود. تشکیل این معاونت آن قدر نتایج مثبت و ثمر بخشی داشت که بار ها آرزو می کردیم ای کاش نهاد ریاست جمهوری نیز دارای ساختار معاونت اجتماعی بود و ارتباط تعریف شده ای با تشکل های مردمی داشت.


وی افزود: وجود معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت موجب برگزاری جلسات منظم وزیر با سازمان های مردم نهاد می گردید و وزیر بهداشت به صورت منظم در جریان مطالبات بیماران  بود و به موازات آن سازمان های مردم نهاد از ظرفیت وزارت بهداشت مطلع بودند.

مدیرعامل کانون هموفیلی ایران، گفت: تلاش وزیر وقت برای مشارکت سازمان های مردم نهاد در کمیسیون های تحصصی این وزارتخانه بستر یک همسویی را بین نیروهای دولت و تشکل های سازمان یافته مردم نهاد به وجود آورده بود و روز به روز این ارتباط توسعه یافته تر می شد.


قویدل افزود: یک از بزرگ ترین دستاوردهای این همکاری ها، توسعه فعالیت های اجتماعی به نقاط دور افتاده کشور و تشکیل سمن سراهای سلامت در برخی از استان ها و شهرستان ها بود. این مراکز پل ارتباطی بسیار خوبی برای سازمان های مردم نهاد و مردم و ظرفیت بزرگی برای پیشبرد سیاست های پیشگیرانه وزارت بهداشت در حوزه بیماری ها محسوب می شود.


وی گفت: از جمله این سمن سراها که عملکرد بسیار موفقی هم داشت سمن سرای سلامت مکران بود که در ایرانشهر ارائه خدمت می نماید. انجمن های عملی مانند ام اس، صرع، اتیسم، هموفیلی، تالاسمی، اسکیزوفرنی و...، در آن فعالیت می نمایند.
سخنگوی کانون هموفیلی ایران، با عنوان این مطلب که سازمان های مردم نهاد بر بستر تلاش های دولت برای توسعه خدمات به نقاط دور افتاده در یک همکاری نزدیک آموزش های چهره به چهره را در حوزه های مختلف در دور افتاده ترین نقاط کشور انتقال دادند، افزود: موسسات خیریه حوزه سلامت مشتاقانه دفاتر خود را در مناطق دور افتاده تاسیس و همگام با دولت به مردم خدمت می کنند.  


وی گفت: این انتظار از وزیر بهداشت بود که بسیاری از این دستاوردها را در حوزه همکاری دولت با سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت و بالعکس را حفظ نمایند. دکتر نمکی در ماه های اولیه وزارت خود از خلاصه کردن ارتباط سازمان های مردم نهاد به یک معاونت را نقد نمود و حتی وعده داد که این ارتباط با هدایت خودش تداوم یابد. این سخنان با اینکه امید بخش بود و ظاهرا خبر از توسعه ارتباطات به همه معاونت ها می داد فقط منجر به حذف معاونت اجتماعی در این وزارت خانه گردید. متاسفانه تا کنون حتی جلسه آشنایی سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت با وزیر برگزار نشده است. 


مدیر عامل کانون هموفیلی ایران، ادامه داد: ماه ها پیش در میهمانی افطار جمعیت هلال احمر که رئیس جمهور هم حضور داشت در یک دیدار گذرا از وزیر در خواست نمودم که جلسه آشنایی با سازمان های مردم نهاد را برگزار نماید و ایشان قول مساعد داد اما  متاسفانه هنوز این جلسه برگزار نشده و عملا برنامه ای هم برای این دیدار تا کنون پیش بینی نشده است.


قویدل افزود: در شرایط کنونی در کمال شگفتی برخی زمزمه ها مبنی بر اینکه تمایلی در وزارتخانه به ادامه فعالیت برخی سمن سراها از جمله مکران شنیده می شود که بسیار ما را آزرده خاطر می کند. این مراکز در سایه تلاش گسترده و صرف هزینه هر دو بخش دولتی و غیر دولتی به وجود آمده است و انصاف نیست این دستاوردها به سادگی از بین برود. 


وی در پایان گفت: از وزیر بهداشت تقاضا داریم امکان بهره مندی بیشتر مردم را از خدمات سازمان های مردم نهاد فراهم آورد. تجربه همکاری سازمان های مردم نهاد حوزه سلامت در بحران زلزله و سیل و یاری متمرکز خیرین سلامت برای ساخت و تجهیز مراکز درمانی، از جمله دستاوردهای قابل توجه این همکاری ها بوده است. ما معتقدیم مدیران دولتی نباید با بی توجهی به حوزه های اجتماعی کشور، باعث دلسردی و از دست رفتن سرمایه های اجتماعی شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha