یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 282508

درد، سوزن سوزن شدن و كرخی در قسمت بالایی بازو و همین‌طور درد ناحیه پشتی ستون فقرات كه گهگاه به گردن هم كشیده می‌شود از علائم مهم سندرم مهره چهارم پشتی است.

سوزش ناحیه گردن و كتف را جدی بگیرید

سلامت نیوز:درد، سوزن سوزن شدن و كرخی در قسمت بالایی بازو و همین‌طور درد ناحیه پشتی ستون فقرات كه گهگاه به گردن هم كشیده می‌شود از علائم مهم سندرم مهره چهارم پشتی است.

به گزارش سلامت میوز به نقل از روزنامه جام جم ،هنگامی كه این بیماران فعالیت فیزیكی سنگین داشته‌اند، صبح روز بعد را با درد و خشكی و تشدید علائم شروع خواهند كرد. معمولا این درد و گزگز و سوزن شدن در یك بازو احساس می‌شود و بیمار درد ناحیه پشتی را هم متمایل به یك سمت گزارش می‌كند، اما ممكن است كه دوطرفه هم اتفاق بیفتد. در موارد حادتر درد در ناحیه كتف، دنده‌ها و قفسه سینه هم منتشر می‌شود.

گرفتگی و خشكی عضلانی و محدودیت حركتی در مفاصل پشتی مانند سخت بودن خم شدن به جلو و صاف كردن پشت هم می‌تواند نشانه‌های دیگری از سندرم مهره چهارم پشتی باشد. مشكلات بیمار در فعالیت‌هایی كه دست‌ها باید مدت‌زمان طولانی در جلوی بدن كار كنند، افزایش می‌یابد.

از جمله این فعالیت‌ها رانندگی و اتو و تایپ كردن است. فعالیت‌هایی مثل چرخش تنه، بلند كردن اجسام مختلف، خم شدن از پشت، جلو و چپ و راست، نشستن طولانی مدت، سرفه و عطسه مكرر می‌تواند درد ناحیه پشتی بین كتف‌ها و ناحیه بالای بازوها را تشدید كند.

در پایین مهره‌های گردنی و در بالای مهره‌های كمری در ستون فقرات 12 مهره پشتی قرار دارند  كه از بالا تا پایین به نام مهره اول تا مهره دوازدهم پشتی نام‌گذاری شده‌اند.

هنگام حركات و فعالیت‌های روزمره، نیروهای فشاری و كششی متعددی بر مفاصل پشتی و دیسك‌های بین مهره‌ای در ناحیه مهره چهارم پشتی وارد می‌شود كه می‌تواند با ایجاد آسیب در آنها ریشه‌های عصبی كه در این ناحیه از نخاع خارج می‌شوند را تحت فشار قرار داده، تحریك كرده و علائمی را كه در بالا ذكر شد در بیمار ایجاد كنند.

علاوه‌بر انجام فعالیت‌های شدید، مكرر و طولانی‌مدت، وضعیت بد نشستن پشت میز یا ایستادن هنگام كار و همچنین تصادفات رانندگی و صدمات ورزشی هم می‌تواند از علل دیگر این سندرم باشد. اگر این افراد فعالیت‌های سنگین و نامناسب را انجام نداده و تمرین‌های فیزیوتراپیست خود را مرتب انجام دهند ظرف سه روز تا سه هفته بهبود می‌یابند.

اما در صورت عدم رعایت این نكات و عدم مراجعه برای درمان فیزیوتراپی ممكن است ماه‌ها و حتی سال‌ها گرفتار این مشكل ستون فقراتباشند.دست فیزیوتراپیست برای درمان این ناحیه نسبتا باز است و تكنیك‌های مختلف درمان دستی همچون منیپولاسیون، موبیلیزاسیون و سوزن زدن با و بدون تحریك الكتریكی می‌تواند فشار را از روی مهره چهارم پشتی بردارد و حركت طبیعی را به مهره‌های پشتی برگرداند.

بعد از انجام این درمان‌ها، تمرین‌های مختلفی مانند انقباض ایزومتریك عضلات شانه و كتف و بالا و عقب دادن كتف‌ها و همچنین غلتاندن فوم رولر استوانه‌ای زیر ستون فقرات پشتی در حالت خوابیده به بیمار تجویز می‌شود كه می‌تواند تضمین كننده دوام اثرات درمان فیزیوتراپی و بهبود ثبات این ناحیه باشد و از عود مجدد علائم جلوگیری كند. پیشگیری از افزایش قوس پشتی و قوز كردن از مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از این آسیب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha