یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 287652

وقفه تنفسی یا آپنه خواب، مشکلی آزاردهنده و البته خطرناک است. در افراد مبتلا به این عارضه، در زمان خواب، مجاری تنفسی برای مدتی بسیار کوتاه مسدود می شود و فرد نمی‌تواند نفس بکشد.

ارتباط کاهش وزن با آپنه خواب

سلامت نیوز:وقفه تنفسی یا آپنه خواب، مشکلی آزاردهنده و البته خطرناک است. در افراد مبتلا به این عارضه، در زمان خواب، مجاری تنفسی برای مدتی بسیار کوتاه مسدود می شود و فرد نمی‌تواند نفس بکشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،این ناتوانی در تنفس می‌تواند کیفیت خواب را کاهش دهد، فرد را از خواب بیدار کند و البته باعث استرس زیادی در افراد مبتلا شود. پیش از این مشخص شده بود که اگر فرد مبتلا به آپنه خواب اضافه وزن داشته باشد، با کاهش وزن، شدت علایم نیز در او کاهش می‌یابد. اما این که دقیقا چه تغییراتی پس از کاهش وزن، به کاهش علایم منجر می‌شود، برای متخصصان چندان روشن نبود.

به تازگی محققان دانشگاه پزشکی پنسیلوانیا با استفاده از تصاویر به دست آمده با MRI توانسته‌اند به این سوال پاسخ بدهند.در این مطالعه وضعیت توقف تنفسی طی خواب در 67 فرد دارای اضافه وزن بالا مورد بررسی قرار گرفت. پس از ارزیابی اولیه و تهیه تصاویر MRI  از مجاری تنفسی، شرکت‌کنندگان، طی شش ماه وزن خود را کاهش دادند. در انتهای این شش ماه، ارزیابی‌ها تکرار شد.

مقایسه تصاویر به دست آمده نشان می‌دهد زمانی که افراد وزن خود را کاهش می‌دهند، میزان چربی بافت زبان آن‌ها نیز کاهش می یابد. در کنار آن عضلاتی که در جویدن نقش دارد هم در نتیجه کاهش وزن، کاهش حجم می یابد و عضلاتی که در کناره مجاری تنفسی است کوچک‌تر می‌شود.

با توجه به کاهش علایم توقف تنفسی در شرکت‌کنندگان در این مطالعه پس از کاهش وزن و همزمان بروز این تغییرات، محققان تصور می‌کنند ارتباط مستقیمی بین این تغییرات با کاهش علایم آپنه وجود دارد.

بر اساس یافته‌های به دست آمده در این مطالعه، محققان تصور می‌کنند درمان‌های آینده برای مشکل توقف تنفسی در خواب، می‌تواند تمرکز بیشتری بر کاهش میزان چربی بافت زبان و ایجاد تغییراتی در عضلات اطراف مجاری تنفسی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha