بخشدار مرکزی نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات و خرابی‌های وسیع سیل اخیر در این منطقه گفت: سیل موجب تشدید فقر در بخش مرکزی نیکشهر شده و برای بازسازی راه‌ها و دسترسی‌های جاده‌ای در این مناطق نیاز ضروری به ماشین آلات مکانیکی داریم.

سیل موجب تشدید فقر در سیستان و بلوچستان شد

سلامت نیوز: بخشدار مرکزی نیکشهر در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به مشکلات و خرابی‌های وسیع سیل اخیر در این منطقه گفت: سیل موجب تشدید فقر در بخش مرکزی نیکشهر شده و برای بازسازی راه‌ها و دسترسی‌های جاده‌ای در این مناطق نیاز ضروری به ماشین آلات مکانیکی داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، محمد بلوچ زهی درباره آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده بخش مرکزی نیکشهر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: بیشترین خسارت و خرابی سیل اخیر به بخش راه های روستایی این منطقه وارد شد که هنوز به صورت کامل میزان خسارت بررسی و اعلام نشده است.

بیشترین خسارت به زیرساخت های جاده ای

وی با اشاره به اینکه سیل یک ماه گذشته جنوب استان سیستان و بلوچستان در طی 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است، افزود: زیرساخت های جاده های روستایی قبل از سیل نیز از وضعیت مناسبی برخوردار نبودند و جاری شدن سیل وضعیت را وخیم تر کرد.

بخشدار مرکزی نیکشهر ادامه داد: تمامی پل‌ها و ابنیه‌های بخش مرکزی نیکشهر در سیل اخیر به طور کامل تخریب شدند و اهالی 68 هزارنفری این مناطق برای تردد با مشکلات بسیاری روبرو هستند که ما با امکانات و ماشین آلات محدودی که در اختیار داریم توانستیم برای تردد اهالی روستاها مسیرهای جایگزین و انحرافی را بازگشایی کنیم.

بلوچ زهی عنوان کرد: روستاهای "بنگلی سور" و "چاکری کچ" به دلیل قرار داشتن در مسیر رودخانه خسارت های بیشتری را در بخش مسکونی، دامداری و کشاورزی متحمل شدند و برای امدادرسانی به این روستاها نیاز به ماشین آلات سنگین مکانیکی داریم.

وی اضافه کرد: برای احداث پل برای روستاهایی که در مسیر رودخانه قرار دارند و عرض رودخانه در برخی جاها به 1000 متر نیز می‌رسد با کمبود ماشین آلات مواجه هستیم و این درحالی است که حجم خرابی ها و خسارت ها بسیار بالا است.

سیل، مردم را فقیرتر کرده است

بلوچ زهی به ویرانی کشاورزی و نابودی دامداری در بخش مرکزی نیکشهر در سیل اخیر اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت موجود سال آینده مردم منطقه فقیرتر می شوند تا جایی که یکی از دامداران که به ما مراجعه کرده بود می‌گفت 19 راس دامی که داشته در سیل تلف شده اند و این ضرر مالی برای مردم بی بضاعت اینجا یعنی از دست دادن تمامی زندگی شان.

بخشدار مرکزی نیکشهر بیان کرد: سال گذشته کشاورزان با توجه به بارندگی خوبی که داشتیم کشت های خوبی داشتند که متاسفانه سیل قبل از برداشت همه را نابود کرد و تمامی باغات و قنوات نیز ویران شدند.

وی گفت: در جنوب استان سیستان بلوچستان بیشتر شهرها و روستاها در کنار رودخانه واقع شده‌اند چرا که زندگی و اقتصاد این مردم وابسته به آب است و به همین دلیل بیشترین خسارت سیل را مردم جنوب استان متحمل شدند و تجهیزات آب و برق، قنات، زمین های کشاورزی و جاده ها که در کنار رودخانه ها قرار داشتند همگی ویران شدند.

منازل اینجا فرسوده اند

بخشدار مرکزی نیکشهر با اشاره به خسارت به زیرساخت های مسکونی بخش مرکزی نیکشهر افزود: تخریب و آسیب منازل این منطقه بیشتر بر اثر فرسودگی‌ است چرا که منازل روستایی که در ارتفاعات کوهستانی هم بودند دچار شکاف در سقف و دیوارها شدند و بعد از راه ها و کشاورزی بیشترین خسارت را در بخش منازل مسکونی شاهد هستیم.

آبرسانی به بیش از 30 روستا با تانکر

بلوچ زهی ادامه داد: شبکه آبرسانی روستاهای بخش مرکزی شهرستان نیز دچار آسیب شدند و هنوز بعد از سیل بالای 30 روستا فاقد شبکه آبرسانی هستند و به صورت سیار و از طریق تانکر به آنها آبرسانی می‌شود که متاسفانه با کمبود ماشین آلات مواجهیم و آن تعدادی نیز که داریم فرسوده‌اند.

وی در ادامه از تمامی مردم ایران در بحث ارسال کمک به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان تشکر و قدردانی کرد و اظهار داشت: مردم عزیز و هموطن‌مان چنان ما را به لحاظ اقلام غذایی و گرمایشی مورد لطف و عنایت قرار داده اند که تا به امروز این امدادرسانی ها همچنان در بین این مردم سیل زده ادامه دارد.

کمبود تجهیزات مکانیکی برای بازسازی زیرساخت ها

بخشدار مرکزی نیکشهر با اشاره به نیاز اساسی به تجهیزات و ماشین آلات برای بازسازی خرابی های سیل، ادامه داد: در حال حاضر اساسی ترین نیاز ما به ماشی‌آلات و تجهیزات مکانیکی برای بازسازی زیر ساخت های جاده‌ها، پل‌ها و سیل‌بندها است که هرچه زودتر باید بازسازی شوند تا بخشی از مشکلات مردم سیل زده برطرف شود.

نیاز به احداث سیل بند در روستاها

بلوچ زهی عنوان کرد: بندهای آبی که ذخیره گاه آب مردم محروم منطقه بود متاسفانه در این سیل اخیر به طور کامل از بین رفته و در حال حاضر در روستاهای بالای 12 هزار نفر جمعیت بدون ذخیره آب مانده اند. اکثر روستاها حیات‌شان با همین بندگاه‌هاست که کارکرد سد را دارند و حالا با تخریب آنها از نظر تامین آب مصرفی با مشکلات عدیده ای روبرو هستند.

استان های دیگر ماشین آلات در اختیار مان نگذاشتند

وی با گلایه از استان‌های دیگر که با توجه به حجم بالای تخریب در زیرساخت های در منطقه و کمبود ماشین آلات مکانیکی در استان به کمک ما نشتافتند، گفت: با توجه به اینکه ماشین آلات استانی در اختیار مناطق سیل زده قرار گرفت ولی به دلیل حجم بالای تخریب جاده انتظار می رفت که استان های دیگر در این زمینه به ما امدادرسانی می کردند.

بلوچ زهی از دیگر نیازهای مناطق سیل زده را ایجاد سیل بند در بسیاری از روستاهای کنار رودخانه ها دانست و افزود: سیل بند این روستاها کاملا تخریب شدند و با هر بارندگی روستاها در معرض سیل قرار دارند و باید در کمترین زمان ممکن این سیل بندها بازسازی شوند.

وی عنوان کرد: نیاز دیگر ما به لوله برای لوله گذاری در بخش آبرسانی به مناطق روستایی است چرا که تمامی این لوله ها در سیل از بین رفته اند.

بلوچ زهی ادامه داد: از مسئولان تقاضا داریم به کشاورزان و دامداران چه آنهایی که دارای بیمه هستند و چه آنهایی که بیمه ندارند در بحث سیل اخیر خسارت ها جبران شود و این را در نظر بگیرند که مردم جنوب استان فقیرند و تنها منبع درآمدشان چند راس دام و مقداری کشاورزی بود که همین ها هم در سیل از بین رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha