شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
کد خبر: 289277

2سامانه بارشی دیگر روزهای یکشنبه و چهارشنبه به آسمان ایران می‌رسند کارشناسان میراث‌فرهنگی امکان بررسی خسارات ناشی از بارش سنگین برف را ندارند رئیس پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله: گردشگران زمستانی و کوهنوردان سفر به ماسوله و گیلان را لغو کنندآب و هواایران زیر بارش دوباره برف و باران بخش‌های زیادی از استان‌های غربی و شمالی کشور همچنان با خسارات ناشی از بارندگی شدید برف دست و پنجه نرم می‌کنند.

ایران زیر بارش دوباره برف و باران

سلامت نیوز:2سامانه بارشی دیگر روزهای یکشنبه و چهارشنبه به آسمان ایران می‌رسند کارشناسان میراث‌فرهنگی امکان بررسی خسارات ناشی از بارش سنگین برف را ندارند رئیس پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله: گردشگران زمستانی و کوهنوردان سفر به ماسوله و گیلان را لغو کنندآب و هواایران زیر بارش دوباره برف و باران بخش‌های زیادی از استان‌های غربی و شمالی کشور همچنان با خسارات ناشی از بارندگی شدید برف دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، نشستن برف سنگین در برخی نقاط کشور که بیش از 6 متر هم گزارش شده است، هنوز هم راه‌های ارتباطی بسیاری از روستاها و برخی شهرهای واقع در مناطق غرب و شمالی کشور را مسدود کرده است.

درحالی‌که هنوز امدادرسانی به مناطق برف گرفته کشور ادامه دارد و همچنان  برخی مناطق و روستاهای کشور به‌دلیل سنگین بودن برف محروم از امدادرسانی هستند، سازمان هواشناسی کشور اعلام کرده است که 2موج جدید بارش یکی فردا (یکشنبه) و دیگری روز چهارشنبه به نوار غربی کشور وارد می‌شود و موج بارش برف و باران باردیگر در کشور آغاز می‌شود.

صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور با اعلام این خبر که از امروز (شنبه) کاهش محسوس دما در نیمه غربی کشور ازجمله تهران آغاز شده است، به ایسنا گفت: صبح یکشنبه، نیمه شرقی کشور نیز با کاهش محسوس دما مواجه می‌شود.او با استناد به جدیدترین نقشه‌های هواشناسی گفت: صبح دیروز جمعه وزش باد شدید در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان همراه با بارش باران  بو و در ارتفاعات این استان‌ها نیز کولاک برف رخ داد.

همچنین در استان‌ خراسان شمالی و نیمه شمالی خراسان رضوی، بارش برف، باران و وزش باد شدید و در ارتفاعات البرز مرکزی و شرقی بارش برف و وزش باد اتفاق افتاد.مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اعلام اینکه امروز نیز قبل از ظهر، در برخی نقاط گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی بارش پراکنده رخ داده است و به‌تدریج این سامانه از   شمال شرق خارج می‌شود، گفت: امروز صبح کاهش محسوس دما در نیمه غربی کشور ازجمله تهران اتفاق افتاد. کاهش محسوس دما علاوه بر این مناطق، فردا (یکشنبه) در نیمه شرقی کشور نیز رخ می‌دهد.

به‌گفته ضیائیان، سامانه بارشی  از بعد از ظهر فردا (یکشنبه) وارد کشور می‌شود و در مناطق شمال غرب، برخی نقاط غرب، دامنه‌های زاگرس مرکزی، سواحل غربی خزر و ارتفاعات البرز مرکزی بارش برف و باران و وزش باد پیش‌بینی شده است.

او افزود: روز دوشنبه نیز بارش برف و باران در مناطق ذکر شده تشدید می‌شود و علاوه بر این مناطق برای برخی نقاط جنوب غرب، ارتفاعات البرز شرقی و شمال شرق بارش پیش‌بینی می‌شود.براساس اظهارات مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور، روز سه‌شنبه نیز بارش پراکنده در شمال غرب، دامنه‌های البرز و شمال شرق کشور پیش‌بینی و این سامانه به‌تدریج از کشور خارج می‌شود.

محمد اصغری کارشناس هواشناسی نیز به مهر خبر داد که موج جدید بارش‌ها فردا از سمت کرمانشاه و کردستان وارد می‌شود و در دوسوم بخش شمالی کشور بارندگی رخ می‌دهد. به گفته او، روز دوشنبه نیز برای تهران بارندگی پیش‌بینی می‌شود و پس از عبور این موج بارش، موج جدید دیگری روز چهارشنبه وارد ایران می‌شود.ورود 2 موج بارشی به کشور در شرایطی اعلام شده است که هنوز برخی مسئولان استانی در جمعیت هلال احمر و مدیریت بحران مناطق برف‌ گرفته، اعلام می‌کنند امکان امدادرسانی به برخی نقاط مدفون   در برف وجود ندارد.


بررسی خسارت‌ها دشوار است

مسیر ماسوله پس از 5 روز  بسته ماندن، عصر دیروز تا حدودی بازگشایی شد. گیلان ازجمله استان‌هایی بود که برف سنگینی به‌خود دید و اکنون امدادرسانان و مردم محلی در حال برف روبی از بام‌های خشت و گلی خانه‌های روستایی گیلان و گشودن جاده‌ها هستند.

سیداحمد نجیبی، مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی ماسوله در همین رابطه از گردشگران خواسته است به هیچ‌وجه به منطقه ماسوله سفر نکنند و مسافرت خود را به زمانی دیگر موکول کنند.او به همشهری گفت: باز هم پیش‌بینی بارش برف در گیلان و منطقه ماسوله شده است و بنابراین از گردشگران علاقه‌مند به سفرهای زمستانی و کوهنوردها می‌خواهیم با توجه به این شرایط سفر به ماسوله را حذف کنند.

چون شرایط ایمنی واقعا مناسب نیست و شرایط امدادرسانی هم وجود ندارد.او درباره وضعیت روستای تاریخی ماسوله که پرونده ثبت جهانی آن نیز به اتمام رسیده است، اعلام کرد: از نظر ظاهری نمی‌توان میزان آسیب به خانه‌های روستای تاریخی ماسوله را برآورد کرد و تنها زمانی می‌توان از حجم خسارات به روستای ماسوله سخن گفت که برف  آب شده  باشد.شهرود امیر انتخابی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان نیز در مورد حجم خسارات بناهای تاریخی استان و حتی موزه روستایی گیلان که خبر آسیب 70درصدی به بناهای واقع در این موزه منتشر شده بود، اعلام کرد:

استان گیلان 1173 اثر ثبت ملی شده دارد که بسیاری از آنها در بخش‌های کوهستانی این استان قرار دارند و تنها زمانی می‌توان از میزان خسارات وارد شده به آنها سخن گفت که راه‌های مواصلاتی و جاده‌های روستایی باز شده باشد.

به‌گفته رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان به‌دلیل آنکه هنوز برف سنگین در استان گیلان وجود دارد، کارشناسان میراث‌فرهنگی امکان تردد در مسیرهای کوهستانی و برآورد خسارات وارد شده به بناهای تاریخی گیلان را ندارند و به همین دلیل هنوز گزارشی از حجم خسارات به اداره کل میراث فرهنگی استان گیلان ارسال نشده است.

امیر انتخابی اعلام کرد: کارشناسان میراث‌فرهنگی در شهرستان‌های استان گیلان هنوز با گذشت 5روز از برف سنگین در این استان و بسته شدن محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی قادر به بررسی بناهای تاریخی استان گیلان و برآورد خسارت‌های احتمالی نشده‌اند.او گفت: چون بسیاری از بناهای تاریخی گیلان در کوهستان‌ها و نقاط غیرقابل دسترسی است امکان حضور کارشناسان برای بررسی خسارت‌ها فراهم نیست. ضمن آنکه گیلان تا 2روز قبل هم امکان ارتباط تلفنی نداشت.


درخواست از مردم  برای صرفه‌جویی در مصرف  برق و گاز

شرکت توانیر اعلام کرد: کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی با خاموش کردن روشنایی های اضافی (حداقل یک لامپ اضافی) و کم کردن یک درجه ای دمای هوای منزل و پوشیدن لباس گرمتر در داخل خانه، می تواند مصرف برق و گاز به صورت فوری و بدون اعمال هزینه کاهش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha