پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 292108

شست‌وشوی مرتب دست‌ها و صورت، ضدعفونی كردن و پوشیدن پوشش‌های محافظتی مانند دستكش و ماسك‌های تنفسی حالا دیگر به مهم‌ترین اصول اولیه شهروندی تبدیل شده است.

شوینده‌ها پوست‌تان را نکنند

سلامت نیوز:شست‌وشوی مرتب دست‌ها و صورت، ضدعفونی كردن و پوشیدن پوشش‌های محافظتی مانند دستكش و ماسك‌های تنفسی حالا دیگر به مهم‌ترین اصول اولیه شهروندی تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،تغییر سبك زندگی در این روزها كه خیلی بیشتر از گذشته ما را با انواع شوینده‌ها و محلول‌های ضدعفونی‌كننده عجین كرده، در كنار استفاده طولانی‌مدت از انواع دستكش‌های یك‌بار مصرف و ماسك‌های تنفسی، موجب شده كه برخی از ما با عارضه‌های پوستی مانند خشكی، سوزش، خارش، سرخی و حتی در موارد شدیدتر اگزماهای پوستی مواجه شویم.

اما در شرایط كنونی كه چاره‌ای جز ادامه این سبك زندگی جدید نداریم، چطور از پوست خود كه مهم‌ترین سد دفاعی بدن در برابر بسیاری از عوامل بیماری‌زا و عفونت‌زاست مراقبت كنیم. دكتر سید مسعود داودی، متخصص پوست، مو و زیبایی در گفت‌وگو با جام‌جم از نكات مهمی می‌گوید كه این روزها باید در كنار رعایت اصول بهداشت فردی به آنها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.حساسیت‌های پوستی از عارضه‌های شایعی است كه حتی در شرایط عادی زندگی نیز ممكن است برخی از ما كه دارای پوست‌های حساس‌تری نسبت به سایرین هستند را درگیر كند.

این در حالی است كه به گفته دكتر داودی با افزایش حجم استفاده از شوینده‌ها، ضدعفونی‌كننده‌ها و پوشش‌های لاتكس شاهد بروز گسترده‌تر این عارضه‌ها در جامعه هستیم.به همین جهت این روزها علاوه‌بر این كه افراد دارای پوست‌های حساس باید بیش از پیش به فكر مراقبت از پوستشان باشند، سایرین نیز بهتر است توجه بیشتری به مراقبت‌های پوستی داشته باشند تا كمتر دچار عارضه‌های ناشی از استفاده مداوم از شوینده‌ها و مواد حساسیت‌زا شوند. 

مواد ضدعفونی كننده رابه صورت نزنید!

دكتر داودی با اشاره به حساسیت بالاتر پوست صورت نسبت به پوست دست تأكید می‌كند: «همان‌طور كه می‌دانید آب و صابون بهترین روش ضدعفونی پوست در برابر این ویروس شناخته شده‌اند.

اما بسیاری از افراد به دلیل نگرانی بیش از حد، از مواد و ژل‌های ضدعفونی‌كننده روی پوست صورت استفاده می‌كنند. این مواد به دلیل داشتن الكل یا سایر مواد ضدعفونی‌كننده می‌توانند پوست صورت را به‌شدت خشك كنند و موجب بروز حساسیت‌های پوستی شوند. اگر بنا به هر دلیلی ناچار به استفاده از این مواد روی صورت شدند بهتر است پس از مدت كوتاهی حتما پوست را با آب شست‌وشو دهند.»

این متخصص پوست و مو بهترین راهكار ضدعفونی كردن صورت را استفاده از شوینده‌های صابونی ملایم مثل شامپو بچه و صابون بچه معرفی می‌كند و تأكید می‌كند: «در شرایط فعلی استفاده از شوینده‌های غیرصابونی كه برای شستن پوست صورت استفاده می‌شدند را به دلیل این‌كه ممكن است نتوانند عملكرد ضدعفونی‌كنندگی كاملی ایجاد كنند توصیه نمی‌كنیم.پس از شست‌وشو با صابون برای جلوگیری از خشكی پوست، استفاده از مرطوب‌كننده‌های صورت می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد.»

توجه به  پوست دست

اگــرچه پــوست دست مقــاومت بیشتری دارد ولی در شرایط فعلیبه دلیل استفاده مداوم از مواد شوینده و ضدعفونی‌كننده ممكن است مقاومت پوست دست نیز از بین رفته و دچار حساسیت‌های پوستی شویم.

دكتر داودی با اشاره به‌شدت بیشتر این عارضه در افراد دارای پوست حساس به جام‌جم می‌گوید: «بهتر است افراد در طول زمانی كه در محیط خارج از خانه هستند از دستكش استفاده كنند تا دفعات نیاز به استفاده از شوینده‌ها كاهش یابد یا نوع ماده ضدعفونی‌كننده‌ای كه موجب بروز حساسیت در آنها شده است را تغییر دهند.»

وی در ادامه تأكید می‌كند:هنگام استفاده از دستكش باید حتما به این نكات توجه شود:

استفاده از دستكش به معنای مصونیت كامل در برابر كووید ــ 19 نیست!

به هیچ عنوان نباید صورت یا سطوح غیرآلوده را با دستكش لمس كرد.

دستكش در طول مدت استفاده باید به دفعات با مواد ضدعفونی‌كننده پاكسازی شود.

دستـكــش لاتكـس بیشتــرین محافظت را در میان انواع دستكش ایجاد می‌كند.

جنس لاتكس می‌تواند برای برخی افراد حساسیت‌زا باشد.

پس از شست‌وشو یا ضدعفونی دست حتما تا خشك شدن كامل دست نباید دستكش پوشیده شود.

محیط مرطوب داخل دستكش می‌تواند احتمال بروز حساسیت را بیشتر كند.

به محض احساس رطوبت در داخل دستكش باید دستكش از دست خارج شود.

بهتر است افراد دارای پوست حساس یا تعریق زیاد ناحیه دست از دستكش نخی زیر دستكش لاتكس استفاده كنند.

دستكش نخی نیز بهتر است حتما چند جفت تهیه شود تا در صورت بروز آلودگی شسته و دستكش دیگر استفاده شود.

دستكش لاتكس پیش از ورود به منزل در داخل كیسه در بسته دور انداخته شود.

اگرچه ممكن است همه افراد مستعد بروز حساسیت‌های پوستی نباشند اما از آنجا كه شستن و ضدعفونی كردن مداوم پوست چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد، اغلب ما در این روزها با خشكی پوست مواجه شده‌ایم.

مرطوب كردن پوست با كرم‌های مرطوب‌كننده می‌تواند از ادامهدار شدن این مشكل و ایجاد خارش و اگزما پیشگیری كند.

دكتر داودی در این رابطه به خوانندگان جام‌جم توصیه می‌كند كه هر یك از اعضای خانواده به صورت مجزا از كرم دست شخصی استفاده كند تا با تماس دست افراد مختلف با یك كرم احتمال انتقال ویروس پیش نیاید. 

ماسك‌های بی‌عارضه

این روزها میزان استفاده از ماسك‌های جراحی و ماسك‌های سوپاپ‌دار افزایش یافته است.دكتر داودی با اشاره به این‌كه در چنین ماسك‌هایی معمولا از قطعه‌ای فلزی برای ثابت‌كردن لبه ماسك روی بینی استفاده می‌شود، توضیح می‌دهد: «ممكن است برخی افراد نسبت به این قطعه فلزی حساسیت پوستی نشان دهند. در این صورت بهتر است پیش از استفاده از ماسك، یك تكه چسب پانسمان ضد حساسیت روی بینی بچسبانند و سپس از ماسك استفاده كنند تا از تماس مستقیم فلز با پوست جلوگیری شود.»وی درخصوص امكان ایجاد حساسیت به بخش پارچه‌ای ماسك می‌افزاید:

«جنس بیشتر انواع ماسك‌های موجود در بازار به‌گونه‌ای انتخاب می‌شود كه حساسیت‌زا نباشد، اما از آنجا كه مدت زمان استفاده از ماسك ممكن است طولانی باشد، ممكن است جای قرارگیری ماسك روی صورت دچار سوزش، قرمزی، خشكی و حتی افزایش جوش‌های آكنه‌ای شود. در این صورت بهتر است فرد با مشورت پزشك از درمان‌های دارویی كمك بگیرد.»

به گفته این متخصص پوست و مو استفاده طولانی مدت از ماسك‌های تنفسی می‌تواند محیط ماسك را مرطوب كند كه این موضوع می‌تواند نفوذپذیری ماسك را افزایش دهد. در نتیجه در صورت استفاده از دستكش و ماسك از تماس دستكش آلوده با سطح ماسك بپرهیزید. همچنین ماسك‌های تنفسی را بیش از پنج تا شش ساعت استفاده نكنید.


عارضه‌های پوستی تكرارپذیر ، اما موقتی

دكتر داودی درخصوص احتمال بلندمدت ‌شدن عارضه‌های پوستی كه در این دوران بروز پیدا می‌كنند توضیح می‌دهد: «عوارض ناشی از شرایط كنونی زندگی همان‌گونه كه اشاره شد در حد خشكی پوست، خارش، اگزما و در بدترین حالت عفونی‌شدن این عارضه‌های پوستی خواهد بود كه در این حالت نیز ناراحتی پوست با درمان‌های دارویی قابل كنترل خواهد بود.

اما از آنجا كه فعلا این شرایط ادامه‌دار است، ممكن است عارضه‌های پوستی نیز تكرارپذیر شوند. به همین جهت توصیه می‌شود در این دوران به محض احساس خشكی در پوست،آن را چرب و مرطوب كنیم.

برای این منظور می‌توان از وازلین و روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون تا انواع كرم‌های مرطوب‌كننده تجاری استفاده كرد.البته درخصوص افرادی كه دارای پوست حساسی هستند بهتر است از كرم‌های بدون بو و اسانس مانند محصولات مخصوص اطفال استفاده كنند.»

به توصیه این متخصص پوست در صورتی كه خشكی و خارش با كرم‌های معمولی برطرف نشود و قرمزی، ترك پوستی یا ترشح به این علائم اضافه شود بهتر است با مراجعهبه پزشك درمان‌های دارویی آغاز شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha