یکی از چالش های اصلی که اکثر کسانی که قصد بارداری دارند، با آن مواجه می شوند، نحوه استفاده از بی بی چک و تحلیل پاسخ های آن است. اصلا چه زمانی باید از بی بی چک استفاده کرد؟

چه زمانی باید از بی بی چک استفاده کرد و نحوه استفاده از آن چگونه است؟

سلامت نیوز:یکی از چالش های اصلی که اکثر کسانی که قصد بارداری دارند، با آن مواجه می شوند، نحوه استفاده از بی بی چک و تحلیل پاسخ های آن است. اصلا چه زمانی باید از بی بی چک استفاده کرد؟

به گزارش سلامت نیوز آیا نتایج بی بی چک دقیق است؟ بی بی چک می تواند نتیجه مثبت کاذب یا منفی کاذب را ارائه دهد؟ طرز استفاده صحیح از بی بی چک چگونه است؟ آیا دقت بی بی چک آنالوگ با بی بی چک دیجیتال برابر است؟ بین تست خون بارداری و بی بی چک خانگی دقت کدامیک بیشتر است؟ زمانی که بی بی چک دقیق ترین نتیجه را نشان می دهد چه زمانی است؟ با وجود مثبت بودن نتیجه بی بی چک، آیا باز هم باید تست خون بارداری داد؟ آیا برندهای مختلف بی بی چک با هم تفاوت دارند؟ در این مقاله سعی می کنیم به پاسخ این سوالات بپردازیم. اما برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تست های بارداری به خصوص بی بی چک و نحوه استفاده از آن می توانید به وبسایت www.mintapp.ir مراجعه و توضیحات تکمیلی تست های بارداری را دریافت کنید.

اما برویم سر اصل مطلب، برای استفاده از بی بی چک باید حداقل دو هفته از رابطه گذشته باشد تا در صورت بارداری، بتوان پاسخی را از بی بی چک دریافت کرد. نحوه استفاده از آن به این شکل است که ابتدا بسته بندی محصول را باز میکنید و  با استفاده از مقداری ادرار در یک لیوان یکبار مصرف و قرار دادن قسمت مشخص شده از بی بی چک در ادرار، چند دقیقه ای صبر میکنید و بی بی چک را از ادرار خارج کرده و پس از چند دقیقه پاسخ تست را بررسی میکنید.

 

بنابر آنچه در وبسایت مینت و توضیحات دکتر فائزه شهبازی آمده است : 

"اگر چه ممکن است که برای انجام تست بارداری، بسیار مشتاق باشید، اما بهترین زمان تست بارداری، چه استفاده از بی بی چک و چه تست خون، حداقل یک هفته پس از زمانی است که باید پریود می شدید. اگر نمی توانید تا این موقع صبر کنید، حداقل دو هفته پس از انجام رابطه، تست بارداری را انجام دهید."

با توجه به توضیحات دکتر فائزه شهبازی در مقاله بی بی چک وبسایت مینت  بهترین زمان استفاده از بی بی چک یا همان تست بارداری خانگی، ادرار صبحگاهی و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب است. تحلیل پاسخ بی بی چک ها دیجیتال که کاملا مشخص است اما برای تحلیل پاسخ بی بی چک آنالوگ، چنانچه روی بی بی چک دو خط صورتی رنگ ظاهر شد، پاسخ تست بارداری شما مثبت است. اما اگر ترکیب یک خط صورتی و سفید را دیدید، پاسخ تست منفی است و در حالت دیگر اگر ترکیب یک خط صورت و صورتی کمرنگ را دیدید، نتیجه تست دقیق نیست و چند روز بعد دوباره باید این آزمایش را با همان شرایط صبحگاهی تکرار کنید.

همانطور که گفتیم تقریبا یک هفته الی ده روز پس از تخمک گذاری و اقدام به بارداری می توان از بی بی چک استفاده کرد. اما برای انجام تست خون HCG که پاسخ آن بسیار دقیق تر است باید 3 الی 4 هفته صبر کنید و سپس تست خون بدهید.

در کنار روش های نام برده شده، با توجه به علائمی که برخی خانم ها در روزهای ابتدایی بارداری تجربه می کنند و به علائم بارداری معروفند، نیز میتوان به بارداری شک کرد. از جمله علائم بارداری که در روزهای ابتدایی لقاح بروز می کند و برخی از بانوان آنها را تحربه نی کنند می توان، سفتی سینه ها، احساس حالت تهوع و استفراغ،دل درد و کمر درد، تغییرات خلق وخو، ویار های خوراکی و لکه بینی لانه گزینی را نام برد که اکثر بانوان این علائم را با علائم سندروم پیش از قاعدگی اشتباه می گیرند و توانایی تشخیص این دو از هم را ندارند و به علائم اعتنا نمی کنند و خود را نیازمند تست های بارداری، از جمله بی بی چک می دانند.

یکی دیگر از مهمترین علائمی که خانم ها ممکن است تجربه کنند و بیشتر به احتمال بارداری مشکوک شوند، تعویق در پریود است. گاهی تعویق در پریود ممکن به دلایل دیگری که به بارداری ارتباطی ندارند اتفاق بیفتد، به عنوان مثال: سندروم تخمدان پلی کیستیک، مشکلات تیروئیدی، کیست های تخمدان، فیبروم رحمی، اندومتریوز، افزایش و کاهش وزن ناگهانی، افزایش هورمون پرولاکتین، مسافرت و تغییرات آب و هوایی، مصرف قرص های هورمونی و روش های جلوگیری از بارداری و از همه مهمتر و قابل توجه تر، استرس است که اکثر خانم ها به هر دلیلی ممکن است برای احتمال بارداری خود، استرس داشته باشند، بعضی از خانم ها برای بارداری ناخواسته خود استرس دارند و بعضی دیگر برای نتیجه مثبت گرفتن بعد از تلاش های متعدد و ناباروری های طولانی مدت،استرس دارند. و جدای این موضوعات ممکن است بانوان در زندگی روزمره، استرس های زیادی را متحمل شوند که در تعویق قاعدگی، بی تاثیر نیست.

سوالات متداولی که در زمینه بی بی چک و طرز استفاده از تست های بارداری بسیار مطرح می شوند:

سریعترین زمان ممکن برای استفاده از بی بی چک، چه زمانیست؟

دو هفته بعد از لقاح، ترشح هورمون HCG در ادرار، به مقداری می رسد که میتوان از بی بی چک استفاده کرد و اکثر پزشکان این زمان را مد نظر دارند.

‌آیا نتیجه بی بی چک ممکن است اشتباه باشد؟

بله ممکن است پاسخ بی بی چک به صورت کاذب منفی باشد و علت این موضوع بیشتر بخاطر انجام تست زودتر از موعد معین است و یا اینکه مراحل تست را به درستی انجام نداده اید. که باید پس از دو الی سه روز، مجدا تست بی بی چک را امتحان کنید.

آیا دقت بی بی چک آنالوگ و دیجیتال با یکدیگر متفاوت است؟

خیر دقت و نحوه اندازه گیری هر دو یکسان است و تنها در نحوه نمایش پاسخ متفاوت هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha