سه‌شنبه شب گذشته حادثه تلخی در کلینیک سینا اطهر، در خیابان شریعتی تهران رخ داد كه منجر به جان‌باختن 19نفر شد كه عمدتا از پرسنل و كادر درمانی بودند؛ حادثه‌ای که از یک آتش‌سوزی با علتی نامعلوم آغاز شد، با انفجار چندین کپسول گاز ادامه یافت و در نهایت با آتش‌سوزی گسترده، پایان تلخی را رقم زد.

بازخوانی حادثه انفجار در كلینیك شمال تهران

سلامت نیوز: سه‌شنبه شب گذشته حادثه تلخی در کلینیک سینا اطهر، در خیابان شریعتی تهران رخ داد كه منجر به جان‌باختن 19نفر شد كه عمدتا از پرسنل و كادر درمانی بودند؛ حادثه‌ای که از یک آتش‌سوزی با علتی نامعلوم آغاز شد، با انفجار چندین کپسول گاز ادامه یافت و در نهایت با آتش‌سوزی گسترده، پایان تلخی را رقم زد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، ساختمان این مركز درمانی كه در میان خانه‌های مسكونی در نزدیك میدان تجریش قرار گرفته فاقد استانداردهای ایمنی بوده و بنا به گفته مسوولان شهری از سال‌94 در چند نوبت اخطار به مسوولان این كلینیك داده شده بود كه هربار مورد بی‌توجهی قرار گرفته شد تا جایی كه فاجعه رقم خورد و حالا عده‌ای به‌خاطر اهمال در این زمینه بازداشت شده‌اند. به بهانه این ماجرا نگاهی دوباره به ساختمان‌های ناایمن شهر داشته‌ایم.

حادثه چگونه رخ داد؟
 مرکز درمانی سینا اطهر در خیابان شریعتی، کمی مانده به میدان تجریش (منطقه یک تهران) و در اوایل کوچه ماهروزاده واقع است.
 در حیاط کلینیک، با استفاده از سقف کاذب، محلی برای نگهداری سیلندرهای اکسیژن و همچنین گاز تهیه شده تعداد زیادی سیلندر، بالغ بر 25عدد در آنجا نگهداری می‌شد.


 احتمالاً نقص در سیستم برق یا گرما موجب آتش‌سوزی و در نهایت انفجار شده با این حال هنوز علت دقیق این حادثه مشخص نیست و تلاش کارشناسان برای مشخص‌شدن علت آتش‌سوزی و انفجار ادامه دارد. در این خصوص سه فرضیه محتمل‌تر است؛ قطع کابل برق، اتصالی سیم‌های برق اتاقک نگهداری کپسول‌ها یا انجام تعمیرات در واحد تاسیسات ساختمان در طبقه منفی یک که موجب سرایت آتش به اتاقک نگهداری کپسول‌ها شده است.


 آتش‌سوزی ابتدایی حدود ساعت8:46 سه‌شنبه ‌شب رخ می‌دهد. کارکنان کلینیک سعی می‌کنند با کپسول‌های آتش‌نشانی موجود آتش در اتاقک نگهداری کپسول‌ها را خاموش کنند اما ناگهان 2سلیندر گاز بزرگ و 4سیلندر گاز کوچک منفجر شده و آتش شعله‌ور می‌شود؛ چند انفجار پشت سر هم رخ می‌دهد که آخرین‌شان از همه مهیب‌تر است. شدت حادثه به حدی بوده که کپسول‌ها را به این طرف و آن طرف پرت می‌کرده و با این انفجارها شیشه‌های کلینیک و ساختمان‌ها و خانه‌های مجاور فرومی‌ریزد. از زمان شروع دود و آتش تا آخرین انفجار هولناک حدود 6 یا 7دقیقه طول می‌کشد.


 نخستین تیم امدادی آتش‌نشانی پنج دقیقه پس از حادثه به محل رسیده و عملیات نجات و اطفای حریق شروع می‌شود. یک مخزن بزرگ هلیوم نیز در این مکان وجود داشت که با حضور به‌موقع امدادگران و خنک نگه‌داشتن این مخزن اتفاقی رخ نداد. برای اطفای این حریق آتش‌نشانان از چهار مرکز در محل حاضر می‌شوند.
 حجم زیاد آتش و دود از طریق داکت‌های هواکش ساختمان به طبقات بالایی نفوذ می‌کند ولی آتش آنقدر زیاد بوده که عملاً در لحظات اولیه آتش‌نشانان نمی‌توانند باوجود فریادهای درخواست کمک افراد حاضر در ساختمان، به آنان یاری برسانند.


 وقتی آتش‌سوزی بعد از حدود یک‌ساعت‌ونیم مهار می‌شود آتش‌نشانان با کپسول‌های اکسیژن برای نجات بازماندگان وارد ساختمان شده و متوجه می‌شوند بیشتر کسانی که در نیم‌طبقه بالای طبقه چهارم، یعنی آخرین طبقه ساختمان جایی که اتاق‌های عمل در آنجا بود، جان خود را از دست داده‌اند. علت آن هم این بود که حرارت و دود از طبقات زیرین به طبقات بالا رفته و باعث خفگی و در بعضی موارد هم سوختگی‌های جزئی شده بود. یکی از آتش‌نشانان دراین‌باره گفته: بسیاری از فوتی‌ها وضعیتی داشتند که نشان می‌داد احتمالاً در حال کمک به یکدیگر بوده‌اند، اما دود امان‌شان نداده بود. به‌هم‌ریختگی داخل اتاق‌های عمل و بخش بستری نشان می‌داد بسیاری از قربانیان به‌دنبال راه فراری بودند و شاید به‌دنبال کپسول اکسیژن بودند برخی هم در لحظات آخر دست به وسیله‌ای انداخته و به زمین افتاده بودند. همچنین لرزش ناشی از انفجار هم همه‌جا را به هم ریخته بود.


 چند نفر از مراجعان و کارکنان کلینیک بعد از انفجار برای رسیدن به یک راه نجات در دستشویی آخرین طبقه گیر می‌افتند. آن‌ها پس از مهار آتش‌سوزی آتش‌نشانان نجات می‌یابند. یکی از این بازماندگان گفته: در می‌زدیم و جیغ می‌کشیدیم و کمک می‌خواستیم. صدای «یاحسین یاحسین» دکترها و پرستارها را می‌شنیدیم. داد می‌زدیم و کمک می‌خواستیم ولی کسی جواب ما را نمی‌داد. بعد از چند دقیقه صدا قطع شد ما فقط جیغ می‌کشیدیم و درخواست کمک می‌کردیم. نگران شوهرم بودم بعد از دو ساعت چند آتش‌نشان آمدند و ما را بیرون آوردند. همه صورتم خون بود جایی را نمی‌دیدیم. سراغ شوهرم را گرفتم، گفتند خبر ندارند تا اینکه او را در بیمارستان دیدم. او هم زخمی شده بود.


 در پی حادثه انفجار و حریق در کلینیک سینا اطهر متاسفانه ۱۸‌نفر در دم جان باختند و ۹‌نفر نیز دچار مصدومیت شدند. چند ساعت بعد با جان باختن یکی دیگر از مصدومان تعداد جان‌باختگان به ۱۹‌نفر رسید.
 تمامی مصدومان این حادثه پس از دریافت خدمات درمانی از بیمارستان مرخص شدند. 15‌نفر از جان‌باختگان زن و 4‌نفر مرد بودند. 17‌نفر از آن‌ها از کادر درمان و 2‌نفر از مراجعان بودند. طبق گفته مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در میان قربانیان 7‌نفر پزشک شامل 4‌متخصص بیهوشی، یک متخصص جراحی پلاستیک، یک متخصص گوش و حلق وبینی و یک پزشک دیگر است. دو نفرهم پرستار کلینیک بودند. چهارنفر تکنسین اتاق عمل ویک نفرتکنسین رادیولوژی، دونفرازکارکنان ودونفرهم از مراجعه‌کنندگان بودند و حرفه یک نفر هم تاکنون مشخص نشده است.

 دستور پیگیری و رسیدگی
به‌دنبال این حادثه مقامات ارشد کشور ازجمله رییس مجلس شورای اسلامی، رییس‌جمهوری، رییس قوه‌قضاییه، رییس شورای مصلحت نظام، وزیر بهداشت و... جان‌باختن تعدادی از هموطنان در حادثه انفجار مرکز درمانی سینا اطهر تهران را تسلیت گفتند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری استاندار تهران را مسوول رسیدگی فوری به وضعیت آسیب‌دیدگان و بررسی علل دقیق وقوع این سانحه ناگوار کرد.


علی القاصی، دادستان تهران هم با اشاره به پیگیری‌های قضایی آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر گفت: بررسی‌های اولیه حاکی از غیرعمدی بودن حادثه کلینیک سیناست. اتصال سیم برق و انفجار کپسول‌های اکسیژن موجب ایجاد حریق شده است. یک هیات کارشناسی ۱۱‌نفره به محل حادثه اعزام شد و پیش‌بینی این است که ظرف دو روز آینده با اظهارنظر کارشناسان علت دقیق حادثه مشخص شود. چهار نفر با دستور بازپرس تحت نظر قضایی قرار دارند و در بازداشت به سر می‌برند و تعداد دیگری که به‌لحاظ قصور و کوتاهی ممکن است نقش داشته باشند، احضار
شده‌اند.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha