میگرن قاعدگی یا سردردهای میگرنی مرتبط با قاعدگی می‌تواند واقعاً ناراحت کننده باشد. شما نه تنها این درد را هر ماه تجربه می‌کنید بلکه در روزهای نزدیک به شروع سیکل قاعدگی‌تان این ترس و اضطراب را دارید که در حال نزدیک شدن به روزهایی هستید که دچار سردردهای میگرنی خواهید شد.

راهکارهایی برای تسکین سردردهای قاعدگی

سلامت نیوز: میگرن قاعدگی یا سردردهای میگرنی مرتبط با قاعدگی می‌تواند واقعاً ناراحت کننده باشد. شما نه تنها این درد را هر ماه تجربه می‌کنید بلکه در روزهای نزدیک به شروع سیکل قاعدگی‌تان این ترس و اضطراب را دارید که در حال نزدیک شدن به روزهایی هستید که دچار سردردهای میگرنی خواهید شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تبیان، این طبیعی است که خانم‌ها در روزهای سیکل قاعدگی خود یا کمی قبل از شروع آن دچار سردرد شوند که دلیل آن افت استروژن است. با شروع پریود، محرک قوی‌تری برای میگرن فعال می‌شود.

میگرن قاعدگی در برابر میگرن مرتبط با قاعدگی
میگرن انواع گوناگونی دارد و زیرمجموعه‌ای از میگرن‌ها، میگرن قاعدگی هستند که همان‌طور که گفته شد این حملات تنها در روزهای نزدیک به شروع قاعدگی بروز می‌کنند.
میگرن مربوط به قاعدگی نیز وجود دارد که به این معنی است که هرچند شما قطعاً پیش از شروع سیکل ماهانه‌ی خود دچار میگرن می‌شوید، اما این حملات را در زمان‌های دیگری از ماه نیز دارید.
بیشتر خانم‌هایی که در روزهای نزدیک به پریود دچار حملات میگرن می‌شوند، دچار میگرن مرتبط با قاعدگی‌اند. سیکل قاعدگی این افراد بدون تردید یک عامل بزرگ است؛ اما عوامل دیگری هم می‌توانند باعث شوند در زمان دیگری نیز دچار این سردردها شوند.

درمان میگرن قاعدگی سخت است
میگرن قاعدگی و میگرن مربوط به قاعدگی می‌تواند سخت‌ترین نوع میگرن از جهت تسکین و درمان باشد. حملات این نوع میگرن نسبتاً شدید بوده و می‌تواند تا چند روز طول بکشد و تا حدودی ناتوان‌کننده است. حتی اگر شما فقط در زمان نزدیک به پریودتان دچار حملات میگرن شوید، برای خیلی از خانم‌ها این حملات ممکن است پنج روز یا بیشتر طول بکشد. در این موارد واقعاً باید با پزشک مشورت کنید تا درمان پیشگیرانه‌ی روزانه را برای میگرن انجام دهید.

به طور کلی، راهکارهای درمانی زیادی برای پیشگیری از میگرن و میگرن قاعدگی وجود دارد. یک سری از داروها و تغییرات در سبک زندگی می‌توانند به کاهش تعداد دفعات و شدت حملات میگرن قاعدگی و میگرن مرتبط با قاعدگی کمک کنند:

تریپتان‌ها می‌توانند از میگرن قاعدگی پیشگیری کنند
تریپتان‌ها داروهایی هستند که معمولاً زمانی مصرف می‌شوند که فرد احساس می‌کند یک حمله میگرنی در شرف وقوع است. اما انواعی از تریپتان‌ها وجود دارند که بیشتر طول می‌کشد تا اثر کنند و از این انواع می‌توان برای پیشگیری از حملات میگرن یا کاستن از شدت آن‌ها استفاده کرد.
تریپتان‌هایی که زودتر اثر می‌کنند مانند ایمیترکس (سوماتریپتان) و مگزالت (ریزاتریپتان) معمولاً دارای نیمه‌عمر حدود چهار ساعت هستند. نیمه عمر دارو به مدت زمان لازمی گفته می‌شود که طول می‌کشد تا غلظت دارو در بدن به اندازه‌ی نصف دوزی که با آن شروع شده کاهش پیدا کند.
تریپتان‌هایی نیز وجود دارند که نیمه عمر طولانی‌تری دارند. مثلاً فروواتریپتان دارای نیمه عمر 26 ساعت است و ناراتریپتان دارای نیمه عمر 6 تا 8 ساعت است. این تریپتان‌ها که نیمه عمر بیشتری دارند می‌توانند به عنوان یک مینی‌ پروفیلاکسی در روزهای نزدیک به قاعدگی مصرف شوند.
اگر می‌دانید که پریودتان، یک عامل بزرگ برای حمله میگرن است، می‌توانید مصرف یکی از این تریپتان‌هایی را که نیمه عمر طولانی‌تری دارند، یکی دو روز قبل از پریودتان شروع کنید و ضمناً هر روز یا روزی دو بار تا چند روز پشت سرهم مصرف آن را ادامه دهید. این کار به شما کمک می‌کند اجازه ندهید حمله میگرن‌تان شدت بگیرد و آزارتان دهد.

داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، راهی دیگر برای پیشگیری
داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ناپروکسن نیز می‌توانند به عنوان یک پروفیلاکسی برای پیشگیری از میگرن قاعدگی به کار بروند. مصرف 550 میلی‌گرم ناپروکسن، روزی دو بار و شش روز قبل و تا هفت روز بعد از قاعدگی، دارای اثرات قابل توجهی در پیشگیری از میگرن قاعدگی است.

منیزیم واقعاً می‌تواند یک مکمل طبیعی روزانه باشد که کمک می‌کند از بروز میگرن قاعدگی جلوگیری نماید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از منیزیم می‌تواند فعالیت سلول‌های عصبی را تثبیت کرده یا از تهییج‌پذیری سلول‌های عصبی جلوگیری نماید
بعد از بررسی پانزده مطالعه که به آزمایش درمان‌های غیرسنتی، داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی و دیگر درمان‌های مکمل پرداخته بودند این طور نتیجه گرفته شد که استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی در کاهش تعداد دفعات و شدت حملات میگرن مؤثرند. اگر قصد دارید شما هم از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی به عنوان شیوه‌ای جهت پیشگیری از میگرن قاعدگی استفاده کنید حتماً پیش از شروع با پزشکتان مشورت کنید. مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی خطرات بالقوه‌ای دارد مانند افزایش احتمال حمله قلبی، سکته مغزی، خونریزی گوارشی و زخم معده.

قرص‌های ضدبارداری ممکن است تعداد دفعات حمله میگرن قاعدگی را کاهش دهند
شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد انواعی از قرص‌های ضدبارداری می‌توانند از تعداد دفعات وقوع سردردهای میگرن مربوط به قاعدگی کم کنند. البته این موضوع شامل تمام انواع داروهای خوراکی ضدبارداری نمی‌شود، بنابراین ابتدا باید با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید تا بدانید کدام نوع این دارو مناسب شماست. انواعی از قرص‌های ضد بارداری باعث نوسانات زیاد سطح استروژن می‌شوند.
اگر در نظر دارید از قرص ضد بارداری به عنوان راهی برای پیشگیری از بارداری یا بهبود علائم میگرن استفاده کنید، در مورد سابقه‌ی میگرن خود با پزشک مشورت کنید.
هر چند بیشتر متخصصین سردرد موافق‌اند که داروهای خوراکی ضد بارداری برای بیشتر خانم‌هایی که میگرن دارند بی‌ضررند، اما مواردی وجود دارند که ممکن است ریسک سکته مغزی، بیماری قلبی یا ترومبوز عروق وریدی را بالا ببرند.

مراقبت فردی در تعداد دفعات حمله میگرن مؤثر است
اگر دچار میگرن قاعدگی هستید، مهم است که به مراقبت فردی اهمیت بدهید و سعی کنید در روزهای نزدیک به پریودتان از استرستان کم کنید.
برنامه خواب منظم داشته باشید، یعنی هر روز سر ساعت مشخص به رختخواب بروید و از خواب بیدار شوید.
از خوردن وعده‌های غذایی صرف‌نظر نکنید و سعی کنید با هر غذایتان پروتئین بخورید و هر روز تقریباً 20 تا 30 دقیقه ورزش هوازی انجام دهید.
این عادت‌ها را اولویت زندگی‌تان کنید تا از تعداد دفعات و شدت حملات میگرن خود بکاهید.

مصرف روزانه منیزیم دارای تأثیر پیشگیرانه است
منیزیم واقعاً می‌تواند یک مکمل طبیعی روزانه باشد که کمک می‌کند از بروز میگرن قاعدگی جلوگیری نماید. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از منیزیم می‌تواند فعالیت سلول‌های عصبی را تثبیت کرده یا از تهییج‌پذیری سلول‌های عصبی جلوگیری نماید اما این مسئله تاکنون فقط در حد تئوری است و مکانیسم این تأثیر هنوز کاملاً شناخته نشده است.
مطالعه‌ای دریافت افرادی که به مدت 12 هفته منیزیم مصرف کرده بودند، 41.6 درصد کمتر دچار حملات میگرن شده بودند اما گروهی که دارونما مصرف کرده بودند، فقط 15.8 درصد از حملات میگرن‌شان کم شده بود.
مصرف روزانه مکمل منیزیم می‌تواند در پیشگیری از میگرن قاعدگی مؤثر باشد.

ورزش منظم می‌تواند به پیشگیری از میگرن بارداری کمک کند
در مورد راهکارهایی برای تسکین میگرن قاعدگی آن‌هایی که تغییر سبک زندگی را انتخاب می‌کنند بهترین انتخاب را کرده‌اند. شواهدی فراوانی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش هوازی منظم می‌تواند مانند دارویی مؤثر در پیشگیری از میگرن قاعدگی عمل نماید و مطالعاتی نشان داده‌اند یوگا و تمرینات تناوبی پُرشدت نیز می‌توانند از این جهت مؤثر باشند.
مطالعه‌ای نشان داد آن‌هایی که دست‌کم سه بار در هفته ورزش هوازی انجام می‌دادند، تعداد دفعات حملات میگرن‌شان کاهش یافته بود. ورزش می‌تواند راهی برای پیشگیری از وقوع میگرن بارداری در افرادی باشد که تمایلی به مصرف دارو ندارند. ورزش منظم نه تنها در برخی از افراد از بروز میگرن جلوگیری می‌کند بلکه اگر سردرد خفیف باشد، یک دوره‌ی کوتاه ورزش واقعاً می‌تواند به تسکین سردردی که روی داده کمک کند.
از طرفی دیگر، زیاد ورزش کردن می‌تواند عاملی برای بروز میگرن باشد، خصوصاً اگر در حال حاضر دچار حمله میگرن باشید. وقتی در میانه‌ی یک حمله‌ی شدید میگرن هستید، زیاد حرکت کردن، حالتان را بدتر خواهد کرد؛ این زمان زمان خوبی برای پیاده‌روی کردن یا تمرین هوازی نیست.

مهارکننده‌های بتا برای پیشگیری از حمله میگرن
مهارکننده‌های بتا داروهایی هستند که بیشتر در درمان فشارخون بالا و دیگر مشکلات قلبی و عروقی شهرت دارند؛ اما این داروها می‌توانند برای پیشگیری از حمله میگرن نیز به کار روند و البته فقط به میگرن‌های قاعدگی مربوط نیستند. مهارکننده‌های بتا مانند پروپرانول معمولاً به عنوان دارویی روزانه جهت پیشگیری از میگرن به کار می‌روند. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این داروها می‌توانند شدت و تعداد دفعات وقوع حمله میگرن را کاهش دهند.
مکانیسم عملکرد مهارکننده‌های بتا در پیشگیری از حمله میگرن هنوز مشخص نیست. این تأثیر ممکن است به دلیل مهار فعالیت هورمون‌های اپی نفرین و نور اپی نفرین باشد که قلب را آرام کرده و رگ‌های خونی را گشاد می‌کنند. همچنین این مکانیسم می‌تواند مربوط به این باشد که مهارکننده‌های بتا، گیرنده‌های خاص سروتونین را در مغز و هر جای دیگری از بدن خاموش می‌کنند. تغییرات در سطح سروتونین در مغز با حملات میگرن ارتباط دارد اما مهارکننده‌های بتا تأثیرات زیاد دیگری نیز در بدن دارند و این‌ها تنها دو مورد از تأثیر درمانی آن‌ها بر میگرن بودند.
داروهای لوپرسول، پروپرانول و تیمولول به عنوان داروهای مؤثر برای پیشگیری از میگرن تائید و ثبت شده‌اند. ضمناً داروهای تنورمین (آتنولول) و کورگارد (نادولول) نیز در پیشگیری از میگرن مؤثرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha