یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 304830

با ادامه عالمگیری كووید-۱۹ هر لحظه به اطلاعات درباره علائم بالینی، راه‌های انتقال و پیشگیری از شیوع ویروس افزوده می‌شود. در اینجا یكی از مسائل مورد مناقشه، میزان ابتلای سنین پایین بوده است.

نقش كودكان در زنجیره انتقال كووید-۱۹

سلامت نیوز-*دکتر علیرضا فاطمی: با ادامه عالمگیری كووید-۱۹ هر لحظه به اطلاعات درباره علائم بالینی، راه‌های انتقال و پیشگیری از شیوع ویروس افزوده می‌شود. در اینجا یكی از مسائل مورد مناقشه، میزان ابتلای سنین پایین بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، در ماه‌های اولیه همه‌گیری، منابع علمی بر این باور بودند كه امكان ابتلای كودكان به این بیماری وجود ندارد، ولی گزارش‌هایی از بیمارستان‌های مختلف مبنی بر بستری ‌شدن اطفال كم‌سن و سال با علائم كووید - ۱۹ به گوش می‌رسید. با گذشت زمان مشخص شد كودكان نیز از گزند ویروس تاجدار در امان نیستند. به‌خصوص در ماه‌های اخیر كه موارد ابتلا به صورت نگران‌كننده‌ای افزایش یافته، تعداد بیشتری از این طیف سنی، درگیر این بیماری شده‌اند كه در مواردی با حالت شدید و حتی فوت همراه بوده است.

البته كماكان و خوشبختانه سهم اطفال در ابتلا به كووید -۱۹ نسبت به سایر سنین حداقل است، اما در تمام جوامع مرگ‌ومیر كودكان از مهم‌ترین شاخص‌های سلامت محسوب شده و از دست رفتن حتی یك كودك به‌دقت پیگیری می‌شود. یكی از مشكلات تشخیصی در این طیف سنی، علائم غیراختصاصی و گاهی متفاوت از بزرگسالان است؛ در كودكان بیشترین علائم گزارش شده، تب، بثورات پوستی و اسهال و در برخی بیماران علائم التهابی با شروع دیررس بوده است. ولی باید توجه داشت بیشتر مبتلایان ناقل خاموش و بی‌علامت هستند.

به همین دلیل این رده سنی نقش بسیار مهمی در چرخه انتقال ویروس ایفا می‌كنند؛ به‌خصوص در ماه‌های اخیر كه انتقال خانوادگی بسیار بیشتر شده است. خوشبختانه با سیاست درستی كه در مجازی‌ كردن آموزش كودكان در پیش گرفته شد، به میزان قابل‌توجهی از ابتلای آنها به كووید-۱۹ پیشگیری شد. امیدواریم با رعایت كامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی به‌ویژه استفاده از ماسك در كودكانی كه همكاری لازم را دارند، این عزیزان هرچه بیشتر از شر این ویروس منحوس در امان باشند.

* متخصص بیماری‌های عفونی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha