یافته پژوهشی محققان استرالیایی نشان می دهد؛ فست فودها، نوشابه و غذاهای ناسالم تأثیر بسیار نامطلوبی بر وضعیت خواب نوجوانان داشته و آنان را با اختلال خواب مواجه می سازند.

فست فود، خواب نوجوانان را مختل می کند

سلامت نیوز: یافته پژوهشی محققان استرالیایی نشان می دهد؛ فست فودها، نوشابه و غذاهای ناسالم تأثیر بسیار نامطلوبی بر وضعیت خواب نوجوانان داشته و آنان را با اختلال خواب مواجه می سازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، نتایج یک مطالعه جدید که به رهبری دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شده است، نشان می دهد که خوردن بیش از حد غذاهای موسوم به فست فود و سایر مواد غذایی کم ارزش نظیر چیپس، اسنک و نوشابه می تواند موجب پایین آمدن شدید کیفیت خواب در نوجوانان شود.

این اولین مطالعه در نوع خود برای بررسی رژیم های غذایی ناسالم و اختلال خواب مرتبط با استرس در مقیاس جهانی و با مشارکت دانش آموزان دبیرستانی 64 کشور مختلف است.
به گفته مجریان این پژوهش، «به طور کلی، 7.5 درصد از نوجوانان، اختلال خواب مربوط به استرس را گزارش کرده اند که البته در دختران بیشتر از پسران است. اما این اختلال، در صورت مصرف مکرر نوشابه های گازدار که اغلب حاوی کافئین هستند و همچنین فست فودها که غالباً دارای انرژی زیاد و مواد مغذی بسیار کمی هستند، افزایش می یابد».
طبق نتایج این تحقیق، نوجوانانی که بیش از سه نوشابه در روز می نوشند، 55 درصد بیشتر از آن هایی که فقط یک نوشابه در روز می نوشند، دچار اختلال خواب می گردند.
همچنین، پسرانی که بیش از چهار روز در هفته فست فود مصرف می کنند، به مقدار بیشتری نسبت به آن هایی که هفته ای یک بار فست فود می خورند، اختلال در خواب را گزارش کرده اند.
به گفته محققان فوق، «مصرف مکرر نوشابه بیش از سه بار در روز و فست فودها بیش از چهار روز در هفته، به طور قابل توجهی با اختلال خواب نوجوانان در همه کشورهای مورد مطالعه مرتبط بوده است. هرچند در کشورهایی که درآمد سرانه بیشتری دارند، بروز چنین اختلالی بیشتر گزارش شده است».
به گزارش سیناپرس، این تحقیق بر اساس داده های حاصل از نظرسنجی انجام شده توسط سازمان بهداشت جهانی بین سال های 2009 و 2016 انجام شده است. در این نظرسنجی جامع، حدود 175 هزار دانش آموز 12 تا 15 ساله از 64 کشور با درآمد کم، متوسط و بالا از نواحی جنوب شرق آسیا، آفریقا و مناطقی از آمریکای جنوبی و مدیترانه شرقی مشارکت داشته اند».
نکته جالب در این تحقیق آن است که در مورد پسران، نوشیدن نوشابه و در خصوص دختران، مصرف فست فود، تأثیر بیشتری بر اختلال خواب داشته است.
محققان اظهار داشته اند: «این یافته ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند، زیرا خواب بی کیفیت بر سلامتی و رشد شناختی نوجوانان تأثیر به سزایی دارد».
گفتی است در این مطالعه که نتایج آن در نشریه E-Clinical Medicine منتشر شده اند، دانشگاه های گریفیت، دانشگاه فناوری کوئینزلند و دانشگاه دیکین استرالیا و همچنین ارگانی از کشور بنگلادش نیز مشارکت داشته اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha