با وجود فعالیت بی‌وقفه ویروس مرگبار کرونا در ایران، اما‌ بیماری‌های قلبی و عروقی کماکان رتبه اول را در مرگ‌ومیر کشور به خود اختصاص داده است. تقریبا نیمی از افرادی که سالانه در ایران جان‌شان را از دست می‌دهند به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.

افزایش سهم بیماری‌های قلبی از مرگ‌ومیر کشور

سلامت نیوز: با وجود فعالیت بی‌وقفه ویروس مرگبار کرونا در ایران، اما‌ بیماری‌های قلبی و عروقی کماکان رتبه اول را در مرگ‌ومیر کشور به خود اختصاص داده است. تقریبا نیمی از افرادی که سالانه در ایران جان‌شان را از دست می‌دهند به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،آن‌گونه که مجری مطالعه پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌های قلبی و مغزی گفته است سال گذشته سهم بیماران قلبی از کل مرگ‌ومیر در کشور ۴۴درصد بوده است. رضا ملک‌زاده گفته «سال گذشته ۱۷۴هزار ایرانی به دلیل مشکلات قلبی و عروقی جان‌شان را از دست داده‌اند.»


به‌گزارش روز شنبه پژوهشکده بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران، ملک‌زاده با تشریح جزئیات مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی، تصریح کرد: ۴۲ و ۴۸درصد از کل علل مرگ در مردان و زنان ایرانی طی سال گذشته ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است؛ به‌طوری‌که بیش از ۹۴هزار مرد و بیش از ۷۹هزار زن در سال گذشته جان خود را بر اثر این بیماری‌ها از دست دادند.


 دوبرابر شدن آمار مرگ ناشی از بیماری قلبی

درحالی‌که مرگ‌ومیر به‌علت بیماری‌های قلبی مقام اول را به خود اختصاص داده که این بیماری در طول سالیان گذشته روندی افزایشی را طی کرده است، به‌نحوی که به‌گواه متخصصان امر سهم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران از کل علل مرگ از ۲۵درصد در سال ۶۹ به بیش از ۴۴درصد در حال حاضر افزایش یافته است. یعنی در طول ۳۰سال گذشته این آمار تقریبا دو برابر شده و آمار قربانیان این بیماری از ۸۹هزار و ۲۱۱مورد در سال ۶۹ اکنون به ۱۷۳هزار و ۶۰۰ مورد رسیده است.


سهم سکته‌های قلبی و مغزی از نرخ مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های قلبی به یک اندازه نیست و سکته قلبی گوی سبقت را از سکته مغزی ربوده است. آمارها می‌گویند حدود ۳۰درصد ایرانی‌ها به دلیل سکته قلبی و ۱۵درصد به علت سکته مغزی فوت می‌کنند و این روند در حال افزایش نیز هست.


جالب است بدانیم ۱۵درصد ایرانی‌هایی که بر اثر سکته قلبی فوت می‌کنند، زیر ۵۵سال سن دارند، این درحالی‌ست که در کشورهای توسعه یافته رنج سنی افرادی که از سکته قلبی می‌میرند بالاتر از قربانیان سکته قلبی در ایران است. در واقع در کشورهای پیشرفته، افراد در دهه ششم زندگی با بیماری‌های قلبی و عروقی درگیر می‌شوند، ولی این موضوع در ایران، در دهه پنجم زندگی افراد رخ می‌دهد. بنابراین سن سکته قلبی در ایران ۱۰سال پایین‌تر از میانگین کشورهای اروپایی است.

 مرگ ناشی از بیماری قلبی بالاتر از کرونا

آمار قربانیان بیماران قلبی زمانی هولناک‌تر به‌نظر می‌رسد که آن را با قربانیان کرونا قیاس بگیریم. در یازده ماهی که از شیوع ویروس کشنده کرونا در کشور می‌گذرد، تاکنون این ویروس کمتر از ۶۰ هزار قربانی گرفته است، اما قربانیان بیماری‌های قلبی و عروقی در سال گذسته تقریبا سه برابر این آمار بوده است.


بیماری‌های قلبی و عروقی فقط در مرگ‌ومیر رتبه اول را در کشور کسب نکرده، بلکه در مرگ‌های زودرس نیز جایگاه بالایی را به خود اختصاص داده است به‌نحوی که سهم این بیماری از مرگ‌های زودرس ۳۲درصد است.


آمار فاجعه بار مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی در ایران درحالی است که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، این بیماری‌ها در اغلب نقاط جهان نیز علت نخست مرگ به شمار می‌روند؛ به‌طوری که بروز این بیماری‌ها از ۲۷۱میلیون در سال ۱۹۹۰ به ۵۲۳ میلیون مورد در سال ۲۰۱۹رسیده و ٢برابر افزایش داشته است.


 آمار بیماران قلبی در ایران نگران کننده است

یک پزشک و متخصص بیماری‌های قلبی با ابراز نگرانی از روند رو به رشد این بیماری در میان ایرانیان، به همدلی گفت:«در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی یک یا دو عامل دخیل نیستند، بلکه مجموعه‌ای از عوامل از سطح سواد سلامت افراد جامعه گرفته تا مشخصات ژنتیکی آنان تا سیاست‌های‌ نظام سلامت جامعه تا عادات و شیوه زندگی افراد و .... دخالت دارد.»


محمد کریمی افزود: «بیماری قلبی و عروقی در تمام دنیا بیماری شایع و مرگباری به حساب می‌آید، اما نظام سلامت بسیاری از کشورها این بیماری را جدی گرفته و با آگاهی بخشی و آموزش مردم و بالا بردن سطح سواد سلامت جامعه به جنگ بیماری‌های قلبی و عروقی رفته‌اند.»ادامه داد: «در بسیاری از کشورها این اقدامات نتایج ثمربخشی نیز داشته است.

به عنوان مثال چند سال پیش نشریه علمی «بریتیش مدیکال» نتایج مطالعات پژوهشگران دانشگاه آکسفورد را منتشر کرد. نتایج مطالعه نشان داد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری قلبی در بریتانیا، از اوایل دهه ۱۹۷۰میلادی به بعد کمتر شده و روندی نزولی پیدا کرده است. بدیهی است شیب منفی این بیماری نتیجه اقدامات نظام سلامت بریتانیا بود، این کشور در طول سال‌های گذشته در این زمینه کار کرد، آموزش داد، تبلیغ کرد تا بر روی شیوه زندگی مردم و عادات غذایی آنان تاثیر بگذارد. حتی با اطلاع‌رسانی و آموزش صحیح مصرف دخانیات را پایین آورد. نتیجه این اقدامات‌ مثبت را‌ نیز‌ مشاهده کرد.»


 نقش عادات و سبک زندگی در بیماری قلبی

کریمی با اشاره به نقش شیوه و عادات زندگی بر بروز بیماری‌های قلبی گفت: «برخی از عادت‌های ما ایرانیان‌ در گذشته و برخی از عادت‌هایی که به تازگی به آن خو گرفته‌ایم، عادات ضد سلامت جسم و روح هستند‌.»


وی افزود: «به‌عنوان مثال معمولا ما ایرانی‌ها در مقوله پیشگیری و کنترل در همه زمینه‌ها از جمله در مورد این بیماری کوتاهی کرده و می‌کنیم. کنترل فشار خون مثال روشنی از این ماجراست. با وجود این که فشار خون تاثیر مستقیمی بر سکته‌های مغزی و قلبی دارد، اما معمولا نه تنها این بیماری کنترل نمی‌شود بلکه بسیاری از مردم حتی از بیماری فشار خون خود اطلاع ندارند.

این درحالی است که مرگ زودرس ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی معلول این بیماری بوده و بالغ بر نیمی از کل موارد مرگ در کشور را به‌خود اختصاص داده است. انواع معلولیت‌ها، فلج اندام‌ها، کاهش کمیت و کیفیت عمر، آسیب به سایر اندام‌های بدن از سایر آسیب‌های ناشی از این پدیده هستند.»


کریمی به عادات غذایی ایرانیان اشاره کرد و گفت: «تغذیه یکی دیگر از عوامل مهم‌ تاثیرگذار در بروز بیماری قلبی و عروقی است، ایرانیان در گذشته تغذیه سالم‌تری داشتند، اما امروزه رواج غذاهای فست‌فودی و آماده که اغلب پرنمک هم هستند، باعث افزایش بیماری‌های زیادی شده است. عادات غلط غذایی در کنار عدم تحرک و ورزش و همچنین مصرف دحانیات جاده را برای بیماری‌های زیادی از جمله سکته‌ها هموار می‌کند».


این پزشک با اشاره به آلودگی هوا و نقش آن در بروز بیماری‌های قلبی تصریح کرد: «نقش آلودگی هوا در بروز بیماری‌های قلبی قابل کتمان نیست و بیراه نیست اگر آلودگی هوا را یکی از دلایل افزایش بیماری قلبی در ایران بدانیم. چراکه‌ در‌ این هوای آلوده با هردم و بازدم سیلی ازانواع آلودگی‌ها و مواد سمی به ریه‌های شهروندان وارد می‌شود‌ و میان اندام‌های حیاتی بدن تقسیم می‌شود.»


 کریمی در پایان گفت: «در پیشگیری از بیماری‌های قلبی به خصوص سکته‌های قلبی، کنترل عوامل خطر این بیماری مانند:‌ کنترل فشارخون، دیابت و...، اصلاح شیوه زندگی با کاهش وزن، تغذیه صحیح و فعالیت فیزیکی،‌ و تشخیص زودرس اختلالات قلبی و درمان به موقع جهت جلوگیری از پیشرفت بیماری لازم است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha