سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 309286

دکتر مسعود قاسمی؛ متخصص قلب و عروق، عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس انجمن آرواسکلروز ایران با حضور در برنامه در انتهای الوند درمورد سکته های قلبی توضیحاتی ارائه داد.

ناگفته های سکته قلبی از زبان متخصص قلب و عروق

سلامت نیوز: دکتر مسعود قاسمی؛ متخصص قلب و عروق، عضو هیات علمی دانشگاه و رئیس انجمن آرواسکلروز ایران با حضور در برنامه در انتهای الوند درمورد سکته های قلبی توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرنیوز، در ادامه مهم ترین بخش این گفت و گو را می خوانید.

♦آنفارکتوس قلبی یکی از مشکلات بزرگ جامعه بشری است؛ با وجود کرونا و مرگ و میر های ناشی از آن بدون تردید سکته های قلبی و بیماری های منجر به حادثه عروقی قلب و مغز بی رغیب عامل اصلی مرگ و میر  نزد جامعه بشری هستند.

♦رایج ترین و شایع ترین علت سکته قلبی؛ تنگی رگ در قلب یا رسوب کلسیم و چربی در جداره های داخلی رگ است.

♦وجود اسپاسم یا انقباض طول کشیده در رگ های قلبی که یاعث قطع شدن جریان خون می شود و از مصرف برخی داروها به صورت نابجا، مواد مخدر، کوکائین و سرما های خیلی شدید با حضور رگ های سالم می تواند منجر به آنفارکتوس یا سکته های قلبی شود.

♦سندرم قلب شکسته؛ بر اثر استرس های خیلی شدید به وجود می آید و  باعث نارسایی و سکته قلبی می شود که این مورد به صورت نادر اتفاق می افتد.

♦پارگی خود به خود شریان ﻛﺮوﻧﺮ در خام های جوان نیز باعث سکته قلبی می شود؛ علت این پارگی نامشخص و بررسی ها  تنها به ژنتیک اشاره کرده است.

♦چربی خون بالا، فشار خون بالا و پر خطر، مصرف سیگار، دیابت و چاقی و کم تحرکی از عوامل خطرناک سکته های قلبی است.

♦ژنتیک در همه بیماری ها مهم است در سکته های قلبی نیز تاثیر گذار است؛ اختلال در ژنتیک که باعث جهش در سیستم بدنی فرد شود، دچار آنفارکتوس می شود.

♦10 درصد سکته های قلبی بدون علامت هستند و در مرحله اول قابل تشخیص نیستند.

♦درد بسیار شدید و فشار دهنده در قفسه سینه، تنگی نفس شدید، تعریق سرد ناگهانی، حس بی حالی و ضعف، سرگیجه و سبکی سر، درد فک و دست ها مخصوصا در خانم ها از علائم سکته  قلبی است و نباید در همان لحظه شروع به حرکت و دویدن و فعالیت های زیاد کرد و باید سریع با اورژانس در میان گذاشته شود.

♦فرد با علائم سکته قلبی نباید اقدام به رفتن بیمارستان کند و حتما باید با اورژانس تماس گرفته شود؛ در بسیاری از افرادی که خود اقدام به مراجعه کرده اند مرگ و میر بیشتر دیده شده است.

♦آقایان بعد از سن 40 سالگی و خانم ها بعد از 50 سالگی و افراد با سابقه سکته قلبی خانوادگی باید با مشاهده اولین علائم در اولین فرصت به کادر پزشکی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha