بررسی ۱۴ مطالعه آلودگی هوا از سراسر جهان نشان داد که قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از آلاینده های هوا در دوران کودکی خطر ابتلا به فشار خون بالا در کودکی و بزرگسالی را افزایش می دهد.

ارتباط آلودگی هوا با فشارخون بالا در کودکان

سلامت نیوز:بررسی ۱۴ مطالعه آلودگی هوا از سراسر جهان نشان داد که قرار گرفتن در معرض سطح بالایی از آلاینده های هوا در دوران کودکی خطر ابتلا به فشار خون بالا در کودکی و بزرگسالی را افزایش می دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، فشارخون بالا در دوران کودکی و نوجوانی یک عامل پرخطر برای فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی در بزرگسالی است.


این مطالعه، بررسی سیستماتیک اطلاعات جمع آوری شده از ۱۴ مطالعه راجع به ارتباط بین آلودگی هوا و فشار خون در جوانان است. تجزیه و تحلیل گسترده شامل داده‌های مربوط به بیش از ۳۵۰ هزار کودک و نوجوان با میانگین سنی ۵.۴ تا ۱۲.۷ سال بود.


به گزارش  ساینس دیلی،«یائو لو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ساوت سنترال چین و استاد دانشگاه کالج کینگ لندن، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها شواهدی از ارتباط مثبت بین تماس کوتاه مدت و طولانی مدت با برخی از آلاینده‌های هوا در محیط و فشار خون در کودکان و نوجوانان را ارائه می‌دهد.»


این مطالعات بر اساس مدت زمان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و با توجه به ترکیب آلاینده‌های هوا، به ویژه دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق با قطر ۱۰ متر یا ۲.۵ میلی متر، به چندین گروه تقسیم شدند. نتایج بررسی‌ها شامل موارد زیر بود.


• قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض PM۱۰ به طور قابل توجهی با افزایش فشار خون سیستولیک در جوانان (عدد بالایی در زمان خوانش فشار خون) در ارتباط است.
• دوره‌های تماس طولانی مدت با PM۲.۵، PM۱۰ و دی اکسید نیتروژن نیز با افزایش فشار خون سیستولیک همراه بود.


• میزان بالاتر فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی در زمان خوانش فشار خون) با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض PM۲.۵ و PM۱۰ در ارتباط است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha