پارکینسون به عنوان یک نارسایی عصبی اغلب افراد کهنسال را هدف قرار می دهد و تقریبا درمان خاصی نیز تاکنون برای آن پیش بینی نشده اما به گفته برخی پزشکان راه‌هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد.

پارکینسون، دردی بدون درمان اما قابل پیشگیری

سلامت نیوز:پارکینسون به عنوان یک نارسایی عصبی اغلب افراد کهنسال را هدف قرار می دهد و تقریبا درمان خاصی نیز تاکنون برای آن پیش بینی نشده اما به گفته برخی پزشکان راه‌هایی برای پیشگیری از آن وجود دارد.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سالانه تعداد قابل توجهی از سالمندان به بیماری پارکینسون مبتلا می شوند، بر اساس آمارهای ارائه شده به ازای هر ۱۰۰ شهروند، یک نفر به بیماری سالمندی یا پارکینسون مبتلا می شود.

پارکینسون بیماری ناشی از اختلالات عصبی و تحت تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی بوده و منجر به تخریب سلول های عصبی در مغز می شود.
نکته قابل تامل در مورد پارکینسون این است که میزان شیوع این بیماری در ایران و جهان به صورت یکسان می باشد.
این بیماری سخت درمان باعث لرزش اندام و ضعف تدریجی نقاط مختلف بدن شده به طوری که بیمار به تدریج مهارت های حرکتی خود را از دست می دهد.

خشکی عضلات و خمیدگی زانوها از آثار پارکینسون
محمد رشید صفری، یک شهروند قزوینی است که پدرش به بیماری پارکینسون مبتلا شده است.
او در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص وضعیت پدرش گفت: نزدیک به ۲ سال پیش، پدرم بر اثر یک سانحه رانندگی از ناحیه سر دچار ضربه شد  و با گذشت ۶ ماه، علائم بیماری پارکینسون در او پیدا و ظاهر شد.


صفری ادامه داد: بسیاری از متخصصان بر این نظر هستند که شوک و ترسی که بر اثر تصادف به پدرم وارد شده، عامل شیوع این بیماری بوده است.
وی با بیان اینکه به گفته پزشکانی که به آنها مراجعه کردیم این بیماری درمان قطعی ندارد، افزود: از زمان ابتلای پدرم به پارکینسون، همواره به دنبال راه کاری جهت درمان آن بودیم که متاسفانه به هیچ نتیجه مشخصی نرسیدیم.
صفری تصریح کرد: در بعضی کشورهای اروپایی با عمل پیوند استخوان این بیماری درمان شده است اما به گفته کارشناسان و پزشکان مربوطه این عمل در ایران جواب نگرفته است.
این شهروند قزوینی، نداشتن تعادل، خشکی عضلات، قوز پشتی ستون فقرات و خمیدگی زانوها را از عوارض مشهود این بیماری در پدرش دانست.


بیماران مبتلا به پارکینسون نیازمند مراقبت دائمی
مریم احمدی از دیگر شهروندان قزوینی است که مادرش را به دلیل ابتلا به پارکینسون و در کنار آن کرونا از دست داده است.
او در گفت و گو با خبرنگارمااظهار داشت: مادرش به یک باره دچار بیماری سالمندی شده بود، در حالی که هیچ یک از اعضای خانواده اش، سابقه ابتلا به این بیماری را نداشته اند.


احمدی، از بین رفتن تعادل فکری و جسمی و آلزایمر کوتاه مدت و همچنین افسردگی شدید را از عوارض مشهود این بیماری در مادرش دانست و تصریح کرد: این بیماری توان جسمی مادرم را به شدت تحت الشعاع قرار داده بود.


این شهروند قزوینی گفت: مادرم یک فرهنگی شاد و سرزنده بود و ابتلای او به این بیماری در سن ۵۳ سالگی ما را متعجب کرده است.
او ادامه داد: پارکینسون بیماری عجیبی است، در عرض ۳ سال مادرم را ۳۰ سال پیر کرد، هرکس او را می دید، فکر می کرد که ۸۰ سال سن دارد.
این شهروند قزوینی در خصوص تاثیر رژیم غذایی بر این بیماری تصریح کرد: آنطور که پزشکان اعلام کرده اند کاهش و جابه جایی ماده ای به نام دوپامین در مغز باعث بروز این بیماری می شود و به تبع مواد معدنی و ویتامین ها می توانند تا حدی باعث کنترل این بیماری می شوند.
وی ادامه داد: به گفته پزشکان مصرف ماهی، تخم مرغ، سبزیجات، شکلات تلخ و انواع مغز ها و آجیل ها در افزایش دوپامین موثر هستند.
احمدی با اشاره به اینکه شیوع بیماری در ماه های آخر زندگی مادرش به طوری بود که نمی توانست به تنهایی راست بایستد و حرکت کند،افزود: امکان ابتلا به ویروس کرونا در بیماران پارکینسونی به دلیل نیاز به مراقبت ۲۴ ساعته، زیاد است و  رفت و آمد های خواهران و بردارانم به منزل مادرم و تعویض کشیک مراقبت ها باعث شد تا او در کنار رنجی که از پارکینسون می کشد، به کرونا نیز مبتلا شود و در برابر این ۲ بیماری تاب نیاورد.

نقش مهم ژنتیک در  ابتلا به بیماری پارکینسون 
یک متخصص مغز و اعصاب در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص بیماری پارکینسون و سن ابتلای آن اظهار داشت: پارکینسون یک بیماری نورولژیک است که معمولا در برخی افراد با سنین ۴۰ تا ۷۰ سال و به بالا بروز و ظهور پیدا می کند.
رقیه مهر دل با بیان اینکه در برخی مواقع نادر این بیماری در سنین زیر سی سال هم مشهود بوده است، افزود: پارکینسون به دلیل عدم ترشح دوپامین در برخی از نقاط مغز بروز شیوع پیدا می کند.


وی همچنین تصریح کرد: عوامل ژنتیک، نقش مهمی در ایجاد بیماری پارکینسون ایفا می‌کند و بر اساس آمار ارائه شده، ۱۵ الی ۲۰ درصد از بیماران پارکینسون در جهان با ابتلای اعضای خانواده به این بیماری مواجه می‌شوند.
این متخصص مغز و اعصاب اظهار داشت: بیمار معمولا با شکایت از کندی در حرکات و همچنین لرزش در ناحیه دست و به صورت یک طرفه، به پزشک مراجععه می کند.
وی بیان کرد: لرزش و عوارض ناشی از پارکینسون به مرور زمان بیشتر می شود. کندی در حرکت عضله ها،کندی در تفکر، کندی در پلک زدن، زخم در قرنیه چشم و به طور کلی کندی در تمام اندام های بدن از دیگر عوارض شایع بیماری پارکینسون به شمار می رود.


پارکینسون درمان قطعی ندارد
این متخصص معز و اعصاب افزود: اختلال در تکلم و همچنین تغییر خط و نوع نوشتار بیمار از دیگر عوارض حاد این بیماری است که خانواده ها می توانند در صورت بروز هریک از این عوارض به بیماری سالمندی مشکوک شوند و به پزشک مراجعه نمایند.
این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: تشخیص بیماری پارکینسون بالینی است و بیماران پارکینسونی از نظر ظاهری نیز دچار تغییرات مشهودی می شوند، به عنوان مثال علاوه بر اینکه این بیماران در راه رفتن نیز دچار مشکل می شوند؛ از قسمت بالاتنه نیز به جلو خم می‌شوند، پاهای خود را به زمین می‌کشند و به هنگام روبه‌رو شدن با یک مانع، نمی‌توانند پاها را بلند کرده و به عبارت دیگر توقف داشته باشند.


مهر دل با بیان اینکه تا به امروز هیچ درمانی قطعی برای این بیماری پیدا نشده است، تصریح کرد: این بیماری به طور قطع درمان ندارد اما به منظور پیشگیری از این بیماری، یک سری درمان های دارویی و یک سری درمان های جراحی و کمک جراحی صورت می گیرد.
این متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: البته درمان های جراحی عوارض خاصی دارند و برای تمام بیماران تجویز نمی شود.
مهردل گفت: مصرف ویتامین سی از جمله پرتقال،کلم بروکلی، توت فرهنگی و همچنین اسفناج، بادام و بادام زمینی و ماهی در پیشگیری از پارکینسون موثر هستند و ورزش هایی مانند یوگا نیز به کاهش اثرات آن در افراد بیمار کمک می کند.
.وی یادآور شد: پرهیز از ورزش های سنگین و عوامل استرس زا، پرهیز از نزاع و درگیری و همچنین جلوگیری از ضربه به سر می تواند از ابتلای افراد به بیماری سالمندی بکاهد.


داروهای پارکینسون اختلالی در سیستم ایمنی بدن ایجاد نمی کنند
مهردل با اشاره به اینکه به صورت ماهانه یک تا دو بیمار پارکینسونی جدید جهت درمان به او مراجعه می کند، افزود: هر سال تعداد بیماران پارکینسونی نسبت به سال پیشین افزایش پیدا می کند و بسیاری از متخصصان مغز و اعصاب، اختلالات عصبی را دلیل اصلی بروز این بیماری می دانند.
وی با اشاره به هزینه های دارویی مربوط به این بیماری، اظهار داشت: با توجه به اینکه داروهای این بیماری هم به صورت خارجی و هم به صورت ایرانی در بازار وجود دارد، بنابراین روند درمان از نظر اقتصادی خیلی مشکل ساز نیست.
مهر دل با اشاره به اینکه داروهایی که بیماران پارکینسونی مصرف می کنند، اختلالی در سیستم ایمنی بدن ایجاد نمی کنند، تصریح کرد: برخی داروها، باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می شوند، اما داروهای پارکینسون هیچ اختلالی در بدن ایجاد نمی کند و نیاز نیست بیماران نسبت به این موضوع در زمان شیوع کرونا، نگران باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha