چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 313135

شرکت نواواکس اعلام کرد: واکسنی برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ تولید کرده که بیش از ۹۰ درصد در مقابل انواع مختلف ویروس کرونا موثر است.

واکسن کووید-۱۹ نواواکس ۹۰ درصد اثربخشی دارد

سلامت نیوز: شرکت نواواکس اعلام کرد: واکسنی برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ تولید کرده که بیش از ۹۰ درصد در مقابل انواع مختلف ویروس کرونا موثر است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، شرکت «نواواکس»، یک شرکت کوچک آمریکایی است که نتایج آزمایش بالینی واکسن کووید-۱۹ خود را که روی ۲۹ هزار و ۹۶۰ داوطلب در آمریکا و مکزیک انجام داده بود، منتشر کرد؛ این شرکت اعلام کرد که تلقیح دو دوز این واکسن کرونا محافظت قوی در برابر ویروس کرونا ایجاد می کند.


به گزارش پایگاه اینترنتی nytimes،نتایج تحقیقات نشان داده است که واکسن نواواکس روی افراد در معرض خطر ابتلا به عفونت شدید ۹۱ درصد و در پیشگیری از ابتلا به موارد متوسط کرونا ‌۱۰۰ درصد اثربخشی دارد. نتایج امیدوارکننده این شرکت موجب شده است تا احتمال صدور مجوز تولید اضطراری واکسن کووید-۱۹ در سه ماه سوم سال ۲۰۲۱ افزایش یابد.


دکتر «گریگوری گلن»، رئیس تیم تحقیق و توسعه شرکت نواواکس می گوید که واکسن کرونای این شرکت در مقابل انواع جهش یافته ویروس کرونا که در برزیل، آفریقای جنوبی و هند نیز مشاهده شده جواب داده است.


وی ادامه داد: این واکسن تقریبا ۷۰ درصد در برابر انواع گونه‌های کرونا که نواواکس قادر به شناسایی آنها بوده، اثربخش خواهد بود.
تولید این واکسن‌ ها بر پایه پروتئین است و در آن از قطعات خالص ویروس برای تحریک پاسخ ایمنی بدن استفاده می‌کنند. تولید واکسن‌های مبتنی بر پروتئین از روش‌ معمول برای تحریک پاسخ ایمنی بدن بهره می‌برند و از همین روش برای تولید واکسن‌های دیگری همچون سیاه سرفه و زونا نیز استفاده شده است.


با وجود این نتایج چشمگیر، آینده این واکسن در آمریکا نامشخص است و ممکن است سایر کشورها بیشتر به آن نیاز داشته باشند. نواواکس می گوید ممکن است تا پایان ماه سپتامبر به دنبال مجوز اضطراری از سازمان غذا و دارو نباشد. با وجود تولید فراوان سه واکسن مجاز دیگر در آمریکا، ممکن است سازمان غذا و داروی آمریکا به شرکت نواواکس بگوید که به جای درخواست مجوز اضطراری به دنبال درخواست مجوز کامل باشد؛ روندی که ممکن است چند ماه اضافی طول بکشد.


 ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.


تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.


این در حالی است که دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهش خود را در نشریه "بیماری‌های عفونی بالینی" منتشر کرده‌اند. این پژوهشگران پس از یازده ماه، با بررسی نتایج قبلی، ۳۹ نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی کرده‌اند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خون آنها پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.


شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.


شرکت مدرنا که یک شرکت آمریکایی است هم روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه ۹۹ اعلام کرد: واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.


علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان، سوئیس،‌ برزیل، آفریقای جنوبی، کره جنوبی و بلژیک وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چمشگیری در این زمینه کسب کرده اند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha